"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opløsning af salt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Opløsning af salt

Indlæg af Casper »

Skal ind og købe sten og sand imorgen, så var det lige jeg tænker på hvor lang tid går der før jeg har blandet saltet i den rette mængde i vandet til det er klar til stenene kan komme i. Har hørt at det ikke er så godt med helt ny blandet saltvand.
Vi taler Tropic marine salt.

Casper


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Der er delte meninger om dette, jeg mener at når saltet er opløst helt er der ingen hindring for at stenene kan komme i.
Jeg har selv i sin tid gjort det og ikke bemærket problemmer med det.
Saltet er opløst efter et par timer med kraftig gennemluftning/cirkulation.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Okay, så jeg kan godt hente stenene hjem også blande saltet i. Vil tror at stenene godt kan holde sig i det stykke tid med lidt cirkulation.
Gennemluftningen og cirkulationen bliver ikke noget problem, jeg har 2x stream 6060 plus retur.

Casper


nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg mener, at hastværk er lastværk. Især når det drejer sig om 100% nyblandet saltvand. Jeg har set et akvarie, hvor fiskene mistede deres slimlag, fordi de blev puttet i så snart saltet var opløst og temperaturen var korrekt. Der foregår formentlig (måske forskelligt mellem forskellige mærker af salt) stadig nogle kemiske processer i vandet, selvom saltet ser opløst ud med vores øjne.

Nu er det selvfølgelig levende sten det drejer sig om, men det ville da være ærgeligt at miste evt. små koraller, der kunne gemme sig på stenene. Jeg ville lade det nyblandede vand sætte sig et døgns tid inden jeg ville hælde noget i det.


Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

nyberg skrev:Jeg mener, at hastværk er lastværk. Især når det drejer sig om 100% nyblandet saltvand. Jeg har set et akvarie, hvor fiskene mistede deres slimlag, fordi de blev puttet i så snart saltet var opløst og temperaturen var korrekt. Der foregår formentlig (måske forskelligt mellem forskellige mærker af salt) stadig nogle kemiske processer i vandet, selvom saltet ser opløst ud med vores øjne.

Nu er det selvfølgelig levende sten det drejer sig om, men det ville da være ærgeligt at miste evt. små koraller, der kunne gemme sig på stenene. Jeg ville lade det nyblandede vand sætte sig et døgns tid inden jeg ville hælde noget i det.
Faktisk er det lige meget da stenene får en ferskvands kur inden de ryger i baljen.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg ville ikke gi' stenene en ferskvandkur, du slår alt ihjel, og din indkøringsfase bliver meget længere.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Casper skrev:Faktisk er det lige meget da stenene får en ferskvands kur inden de ryger i baljen.
Min mening :
Det dummeste man overhovedet kan gøre og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor faen man skulle gøre det...
Man køber nogle røv dyre sten fordi der er liv i dem og på dem, de kommer fra saltvand af og lever i saltvand. Og så vælger man at proppe dem i ferskvand - ja lad os da slå noget af den dyrt købte micro fauna ihjel :KP :MA :KP

Nævn en god grund til at gøre det ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, Brian jeg kan kun tilslutte mig din mening.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg synes også, det er ærgeligt at putte levende i ferskvand. Jeg har hørt argumenter for, at man får fjernet uønskede dyr af den vej. Der er sikkert helt rigtigt. Men uønskede dyr kommer sjældent i hobetal med de levende sten. Dem der findes, kan som regles fjernes med lidt tålmodighed - en nødvendig disciplin i denne hobby ;)

Der er så mange gode og spændende livsformer på levende sten i alt fra svampe til tanglopper, at det er synd og skam at slå dem ihjel. Det er ikke for ingen ting, at et stort kapitel af "The Modern Coral Reef Aquarium Vol. 1" netop omhandler levende sten.


Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Tjaa, har læst meget om det og Carsten forslog det også. Det var mere sådan noget som glasroser og div. uønsket dyr som jeg ikke ville have med op i.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har givet min mening og hvis man gør det pga en glasrose eller evt en krabbe..... :W

Det i bytte for måske koraller, anemoner, børsteorme, bristleworms, pods, snegle, rejer.....listen er lang og jeg finder bestemt ikke regnestykket svært.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Endnu et godt argument for ikke at ødelægge livet på stenene, er at modningen af akvariet bliver utrolig spændende, i stedet for bare en lange ventetid.

Det utroligt spændende at følge udviklingen på stenene, og det første stykke til finder man ofte nye små "Hitch Hickers"!!

Du kunne evt. nøjet med den lidt mildere løsning, at skrubbe stenene i saltvand. Så fjerne du en masse skidt, men en stor del af livet vil overleve...

Men jeg tror du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at bruge ferskvand.


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Okay, jeg vil ikke bruge ferskvand så. Har blandet saltet op i vandet, men det er stadig meget "hvidt" i det. Jeg ved ikke helt hvornår jeg skal putte stenene i. Stenene ligger i nogle flamingo kasser med låg. Jeg sørger for at holde dem fugtige med saltvand fra baljen. Men kan de godt tåle at komme i nu? Det er vel bedere at komme dem i en ny saltopløsning end at de skal ligge at tøre ud natten over. Har fandme brugt 2000 på de sten.

Hva fanden skal jeg gøre....

Casper


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hmm.... Nu har jeg ikke den store erfaring! Jeg kom dem i dagen efter jeg blandede vandet...

Men jeg ville komme stenene i baljen i aften! Hvis det nyblandende vand har cirkuleret et par timer, tror jeg ikke salten gør den store skade.
Tror det er bedre end at vente til i morgen.

Men det kræver jo også at temperaturen er i orden!


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du burde nok have blandet salt i vandet for et par dage siden, og så have smidt stenene i hurtigst muligt idag. Nu op blandet saltvand er ret aggressivt, på koraller og fisk, men tror ikke at det betyder spor for stenene.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

ville nok også lade det nyblandet vand køre i nogen tid... en uge eller to inden de levende sten kom i.
Men du har ikke de store valgmuligheder lige nu... ned i vandet med dem, det skader formentlig mere at lade dem ligge i kasserne.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hmm.... Nu bliver jeg nysgerrig!!!

Hvorfor vil du lade det cirkulere så længe, engelquist?? Jeg syntes en til to uger lyder helt vildt. Nå man er sikker på at salten er opløst ordentigt, i de mængder vi kommer i, skulle det da være opløst over en 24 timers periode, med god cirkulation.

Sker der noget kemisk med vandet, efter saltet er opløst??


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad der rent faktisk sker, er der vist ingen af os der kan svare korrekt på. Men hvis du kommer friskt ny opblandet saltvand i et akvarie med koraller, vil man meget ofte se dem slime, (de udskiller en slimet hinde i vandet) men det sker ikke når vandet har stået et par dage.


Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Jeg puttede stenene ned i baljen ved halv tolv tiden. Vandet var stadig meget hvidt, og jeg kunne ikke se hvor jeg lagde stenene. Jeg lagde dem bare ned, og følte mig frem. Så må jeg opstille dem ordenligt når jeg kan se lidt mere.

Her til morgen kunne jeg se meget mere ned i akvariet og kunne se stenene :D ...Lige så snart jeg er kommet hjem begynder jeg med at lægge stenene på plads. Alle den mindre sten jeg havde lagde jeg ned i et mindre akvarium med to cirkulations pumper i + 3 stykker som ligger ned i sumpen.

Skummeren har da produceret noget brunt skum, så helt døde var de nok ikke.

Jeg måle vandet til at være 1.020. Ved godt det er lige lidt nok men. gik ud fra at stenene nok ikke ville tage den store skade af det. (kun fisk osv.)

Casper


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

jthyge: Udover at salten skal opløses, skal vandet modne. Det forkorter selvfølgelig tiden lidt hvis man bruger osmosevand der er renset for klor, silikat, nitrat osv. Der findes iøvrigt flere bøger som beskriver den proces nyt vand skal igennem før det er klar til akvariebrug.
Er man ligeglad med det liv der findes i stenene kan man selvfølgelig bare springe ventetiden over. Men hvorfor så ikke bare købe en gang kilde kalksten istedet....

Casper: det at din skummer producerer brunt skum er ikke ensbetydende med liv i dine sten. Når det kommer allerede nu er det snarere et tegn på at der er noget snask der ligger og rådner i dem.
Lad det hele køre i minimum en måned før du putter mere i (udover sand) Og mål dine værdier undervejs... de vil fortælle dig hvornår vandet er klar til den første fisk.
Held og lykke med det


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

engelquist skrev:Casper: det at din skummer producerer brunt skum er ikke ensbetydende med liv i dine sten. Når det kommer allerede nu er det snarere et tegn på at der er noget snask der ligger og rådner i dem.
Lad det hele køre i minimum en måned før du putter mere i (udover sand) Og mål dine værdier undervejs... de vil fortælle dig hvornår vandet er klar til den første fisk.
Held og lykke med det
Yes, det kommer det sgu også til. Det kommet minium til at stå og køre til jeg kommer hjem fra Sverige den 13-14 feb.

Casper


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Okey... Så en uger eller to er måske ikke for meget...

Men jeg kom sten i efter ca. 24 timer, og jeg tror ikke livet på dem tog skade.
Der er i hvertilfælde meget liv på dem.


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"