Et saltet problem!
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Et saltet problem!
Jeg kører med balling salte (Kh,Ca,Mg) og har fået et lille problem, som jeg ikke lige kan se en løsning på og håber i kan hjælpe.
Når jeg dosere balling salte for at få den ønskede værdi, så stiger salinitetet i vandet, lige nu målt til 1.030 og det er jo selvfølgeligt for højt, men hvis jeg så fjerner vand og laver en ferskvands opfyldning, for at få saliniteten til at passe, så falder MG og Ca til for lave værdier, hvordan får man lige disse værdier til at arbejde sammen, så man får alle værdier på plads til det ønskede?
Når jeg dosere balling salte for at få den ønskede værdi, så stiger salinitetet i vandet, lige nu målt til 1.030 og det er jo selvfølgeligt for højt, men hvis jeg så fjerner vand og laver en ferskvands opfyldning, for at få saliniteten til at passe, så falder MG og Ca til for lave værdier, hvordan får man lige disse værdier til at arbejde sammen, så man får alle værdier på plads til det ønskede?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Re: Et saltet problem!
Hvilke værdier gik du fra/til Ca,Kh,Mg, da du fik en stigning til 1.030? Og over hvor lang tid? Hvor meget bruger du dagligt?
Kører du med NaCl frit havsalt er det meningen saliniteten skal stige lidt, som man udligner hen af vejen.
Kører du med NaCl frit havsalt er det meningen saliniteten skal stige lidt, som man udligner hen af vejen.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- demian
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2002
hej kender du dette program http://www.aquacalculator.com/acalc/Windows-en.html kan måske hjælpe lidt med at holde trit med værdierne
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ca ligger på 420 bruger 5ml dagligt
Mg ligger på 1500 bruger 10ml dagligt
Kh på 6 prøver på at få den op til 8 bruger 20ml dagligt
Hele systemet er på 100 liter vand
På trods af dette så bliver saliniteten bare ved med at stige, selvom der laves lidt vandskifte engang imellem med rent osmose vand og derfor køres der også uden NaCl-frit havsalt, da det jo sikkert også bare vil få saliniteten til at stige!
Mg ligger på 1500 bruger 10ml dagligt
Kh på 6 prøver på at få den op til 8 bruger 20ml dagligt
Hele systemet er på 100 liter vand
På trods af dette så bliver saliniteten bare ved med at stige, selvom der laves lidt vandskifte engang imellem med rent osmose vand og derfor køres der også uden NaCl-frit havsalt, da det jo sikkert også bare vil få saliniteten til at stige!
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ja, kender godt og også de andre der findes, men vil hellere styre det manuelt.demian skrev:hej kender du dette program http://www.aquacalculator.com/acalc/Windows-en.html kan måske hjælpe lidt med at holde trit med værdierne

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Uden at være den mest erfarne balling akvarist, så syntes jeg godtnok det lyder mærkeligt. Mit 100L system får 45ml Ca,Kh og Natriumklorid frit havsalt dagligt + 20ml Mg.
Min salinitet stiger ikke mere end at jeg holder den på 1.026 ved at blande saltvand på 1.025 til hvert vandskift (og hvad der nu ryger ud igennem skummerkoppen). Så er indholdet af f.eks. Ca 440ppm ved 1.026, så er den 423ppm ved 1.025.
Så rent praktisk dykker ingen af værdierne efter et 10-15% vandskifte ikke mere end 2-15ppm hos mig.
At du bruger 4:1 i Kh og Ca lyder også lidt mærkeligt i mine ører, kan der være noget uldent ved en af de dunke du har fået blandet?
Min salinitet stiger ikke mere end at jeg holder den på 1.026 ved at blande saltvand på 1.025 til hvert vandskift (og hvad der nu ryger ud igennem skummerkoppen). Så er indholdet af f.eks. Ca 440ppm ved 1.026, så er den 423ppm ved 1.025.
Så rent praktisk dykker ingen af værdierne efter et 10-15% vandskifte ikke mere end 2-15ppm hos mig.
At du bruger 4:1 i Kh og Ca lyder også lidt mærkeligt i mine ører, kan der være noget uldent ved en af de dunke du har fået blandet?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Prøv at stoppe med Mg.
det er ikke normalt at man bruger så meget mg om dagen. Kommer selvfølgelig an på opblandingen, men alligevel.
Hvad måler du vægtfylden med?
det er ikke normalt at man bruger så meget mg om dagen. Kommer selvfølgelig an på opblandingen, men alligevel.
Hvad måler du vægtfylden med?
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Kh kan jeg vist godt forklare forbruget af, da jeg har bekæmpet nogle glasroser med saltsyre.
Mg har jeg næsten lige fået op på den ønskede værdi (1500), så der bliver nok også skruet lidt ned for forbruget igen!
Måler vægtfylden med refraktometer og har nemlig lige tænkt samme tanke, at den kunne måle forkert, så har lige justeret den og målt efter med flydemåler og måler nu saltværdien til 1,027 men det hjælper jo så bare heller ikke noget, når niveauet bliver ved med at stige lige så stille!
Mg har jeg næsten lige fået op på den ønskede værdi (1500), så der bliver nok også skruet lidt ned for forbruget igen!
Måler vægtfylden med refraktometer og har nemlig lige tænkt samme tanke, at den kunne måle forkert, så har lige justeret den og målt efter med flydemåler og måler nu saltværdien til 1,027 men det hjælper jo så bare heller ikke noget, når niveauet bliver ved med at stige lige så stille!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Salt er jo mange ting, magnesium er også et salt. Tror ikke at refraktometeret tager højde for om det er natriumklorid eller magnesiumklorid den måler for.
Det forbrug af magnesium er meget højt, og med mindre du har rigtigt mange koraller, er det for meget Mg du bruger
Det forbrug af magnesium er meget højt, og med mindre du har rigtigt mange koraller, er det for meget Mg du bruger
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Syntes bare det er underligt at man kan holde en stabil Ca og Mg, imens det totale saltindhold bare brager derudaf, uden nogen anden tilførelse end Ca og Mg!
Men det kan godt være, at jeg lige skal prøve at havde lavet lidt flere målinger på de Mg!
Men det kan godt være, at jeg lige skal prøve at havde lavet lidt flere målinger på de Mg!
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej Michael.
Det kunne være godt at vide hvor lang tid der går ved de nævnte tilsætninger, før din salinitet stiger f.eks. fra 1.026 til 1.027..
Grunden til at salinitet altid vil stige lidt - også selvom du kun kører "balling light" (uden NaCl frit salt), Er at du med både Ca, og CO3 blandingen tilsætter ekstra saltioner i form af Na og Cl, som der ikke er noget optag af. Ved Mg tilsætter du jo også SO4 og Cl.
Balling formlen går ud på at supplere Na og Cl med de øvrige ioner så ionbalancen opretholdes - Balling light, der udligner man bare med vandskift.
Men men men, dett kræver jo en del tilsætning for at nå det niveau du har opnået.
I 1L Balling Kh vil der være opløst cirka 23g natrium og i Ca vil der være opløst 35,5g klorid. Dvs. at ved balling ligt skal du faktisk bruge 1,7L af både Ca og Kh for at hæve saliniteten bare én promille.
Mg balling salte er størstedelen af vægtfylden vand - også her skal du virkelig gå til den for at få en voldsom stigning i "spild ioner".
Kender du din Ph, nu du har brugt saltsyre og har lav Kh?
Det kunne være godt at vide hvor lang tid der går ved de nævnte tilsætninger, før din salinitet stiger f.eks. fra 1.026 til 1.027..
Grunden til at salinitet altid vil stige lidt - også selvom du kun kører "balling light" (uden NaCl frit salt), Er at du med både Ca, og CO3 blandingen tilsætter ekstra saltioner i form af Na og Cl, som der ikke er noget optag af. Ved Mg tilsætter du jo også SO4 og Cl.
Balling formlen går ud på at supplere Na og Cl med de øvrige ioner så ionbalancen opretholdes - Balling light, der udligner man bare med vandskift.
Men men men, dett kræver jo en del tilsætning for at nå det niveau du har opnået.
I 1L Balling Kh vil der være opløst cirka 23g natrium og i Ca vil der være opløst 35,5g klorid. Dvs. at ved balling ligt skal du faktisk bruge 1,7L af både Ca og Kh for at hæve saliniteten bare én promille.
Mg balling salte er størstedelen af vægtfylden vand - også her skal du virkelig gå til den for at få en voldsom stigning i "spild ioner".
Kender du din Ph, nu du har brugt saltsyre og har lav Kh?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
NEJ, det er jo netop DET der er meningen med at det er NaCl-frit (Salt frit) altså uden salt...mipe skrev:... derfor køres der også uden NaCl-frit havsalt, da det jo sikkert også bare vil få saliniteten til at stige!
Det er med til at holde ion ballancen på plads og jeg mener at det indeholder nogle mineraler der skal være i havvand ud over selve saltet...
Det er så ikke grunden til din stigning af salt, kan være Mg, den har jeg ikke selv doseret ret meget hverken under opstart af Balling eller efter...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg er helt enig i dit første afsnit, ved vandskift at erstatte salt med salt uden saltamddurin skrev:NEJ, det er jo netop DET der er meningen med at det er NaCl-frit (Salt frit) altså uden salt...mipe skrev:... derfor køres der også uden NaCl-frit havsalt, da det jo sikkert også bare vil få saliniteten til at stige!
Det er med til at holde ion ballancen på plads og jeg mener at det indeholder nogle mineraler der skal være i havvand ud over selve saltet...
Det er så ikke grunden til din stigning af salt, kan være Mg, den har jeg ikke selv doseret ret meget hverken under opstart af Balling eller efter...

Michael har jo en SG på 1,030

Michael skrev:
Lad os som worst case scenario antage, at Michael har hævet Mg fra 1200ppm. Så har han altså hævet Mg med 300 ppm.mipe skrev:Mg har jeg næsten lige fået op på den ønskede værdi (1500)
Mg+ er vel MgCl2 og/eller MgSO4. For hver 1 ppm Mg hæves vil MgCl2 give 3,9 ppm Cl. Hvis Michael har hævet Mg med 300 ppm svarer det altså til 1170 ppm Cl, eller med andre ord 1,17 ppt (MgSO4 giver dog en anelse mere salt).
Laaaaang vej til 6,5 ppt. Han skulle have hævet Mg med næsten 1700 ppm hvis det skulle være årsagen. Så med mindre udgangspunktet har været en Mg på 0, er det næppe årsagen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Saliniteten stiger 1-2 stykker om ugen.
Ph ligge dog rimelig stabil men er faldet fra 7,9 til 7,5 efter brug af saltsyre.
Ph ligge dog rimelig stabil men er faldet fra 7,9 til 7,5 efter brug af saltsyre.
Lige præcis, har hævet Mg langsomt fra ca. 1200 til 1500 over de sidste 5 måneder!PoulD skrev: Lad os som worst case scenario antage, at Michael har hævet Mg fra 1200ppm. Så har han altså hævet Mg med 300 ppm.
Mg+ er vel MgCl2 og/eller MgSO4. For hver 1 ppm Mg hæves vil MgCl2 give 3,9 ppm Cl. Hvis Michael har hævet Mg med 300 ppm svarer det altså til 1170 ppm Cl, eller med andre ord 1,17 ppt (MgSO4 giver dog en anelse mere salt).
Laaaaang vej til 6,5 ppt. Han skulle have hævet Mg med næsten 1700 ppm hvis det skulle være årsagen. Så med mindre udgangspunktet har været en Mg på 0, er det næppe årsagen.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det lyder helt vildt.. Ikke engang den totale sum af de salte du tilsætter kan redegøre for det. Kan godt forså du undrer dig..mipe skrev:Saliniteten stiger 1-2 stykker om ugen.
Har problemet været der lige fra du begyndte at hæve Mg?
Har du kun bekæmpet glasroser én gang og ved du ca. hvor meget HCl du bruger?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Problemet er kommet ligeså stille, fra jeg begyndte med balling for et halvt års tid siden og til nu hvor balling værdierne er stort set som de skal være.
Har bekæmpet glasroserne med saltsyren 2-3 gange de sidste par uger og har aller højest brugt ca. 0,4ml pr gang.
Har bekæmpet glasroserne med saltsyren 2-3 gange de sidste par uger og har aller højest brugt ca. 0,4ml pr gang.