Hvad er det her (se billeder)?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Hvad er det her (se billeder)?

Indlæg af Petercw »

Hey,

I løbet af den seneste 1½ måneds tid, er nogle af mine koraler (specielt de bløde og en LPS) begyndt at falde lidt af på den.

Jeg har i dag givet nogen af dem et dyp i ferskvand (ca 20-30 sekunder) og rystet dem lidt.

Jeg havde nemlig observeret nogle underlige små "reje lignende" transparante dyr på 3-5 mm svømme rundt.

Billederne er ikke de bedste, men det er svært at tage billeder af den slags :wink:
De har ligesom en masse små ben på undersiden.

Hvis i har en anelse om hvad det kan være, eller kender til et sted hvor man kan se på den slags dyr, så vil jeg meget gerne høre om det.

Jeg mistænker nogle af de små for at "skade" mine koraler.

Om der er noget hold i min mistanke, det må tiden jo vise :)

På forhånd tak,

Mvh Peter
Vedhæftede filer
IMG_1565.JPG
IMG_1564.JPG
IMG_1567.JPG
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Hvad er det her (se billeder)?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Umiddelbart ligner det bare Amphipods - tanglopper. Hvis det er tilfældet, så er de harmløse. Nyttedyr
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ligner umiskendeligt meget amfipoder..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Pas godt på dem! :y
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Der er folk som betaler i dyre domme, og med fragt halvvejs gennem Europa for at få nok af disse. Så som skrevet ovenfor pas på dem, så vil dine fisk nyde godt af dem.

:)
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Okay, tak for hjælpen :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Det halve forum er sikkert uenig, men jeg tror ikke ferskvandsdyp gør noget som helst godt for dine koraller. Især ikke hvis de allerede skranter i forvejen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

PoulD skrev:Det halve forum er sikkert uenig, men jeg tror ikke ferskvandsdyp gør noget som helst godt for dine koraller. Især ikke hvis de allerede skranter i forvejen.
Jeg er ikke uenig med poul, ferskvandsdyp er ikke vejen frem. Hvis der sku være "udyr" i korallen, er tropic marin coralcure bedre til formålet.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

PoulD skrev:Det halve forum er sikkert uenig, men jeg tror ikke ferskvandsdyp gør noget som helst godt for dine koraller. Især ikke hvis de allerede skranter i forvejen.
Hvis du har lyst til at uddybe det lidt for en mand, som ikke har så meget forstand på den slags, så har jeg netop startet en tråd om det her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=57139

Jeg ved at de kan tage skade af det, men i tråden som jeg linker til, fik jeg en fornemmelse af at de "dyppe ting" man kan købe, at det er lidt opblæst (ikke nødvendige / virker).
Det er i hvert fald min egen fortolkning, af de svar der har været på min tråd :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tropical Marine coral cure tager ikke flere ting end et ferskvand dyp kan klare. Et jod bad som coral cure er,varer op mod 20 minutter, hvorimod et ferskvandsdyp tager 10-20 sekunder.
Coral cure er heller ikke virksomt mod Montipora snegle. Det eneste der har vist sig delvist effekivt med dem er Kaliumpermanganat
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:
Hvis du har lyst til at uddybe det lidt for en mand, som ikke har så meget forstand på den slags, så har jeg netop startet en tråd om det her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=57139

Jeg ved at de kan tage skade af det, men i tråden som jeg linker til, fik jeg en fornemmelse af at de "dyppe ting" man kan købe, at det er lidt opblæst (ikke nødvendige / virker).
Det er i hvert fald min egen fortolkning, af de svar der har været på min tråd :)
Ahh, jeg havde ikke set din anden tråd Peter. De forskellige "dip midler" man kan købe har jeg ingen som helst erfaring med, så dem kan jeg ikke udtale mig om.

M.h.t til ferskvandsdyp var jeg godt klar over der er divergerende opfattelser. Det er ikke sikkert min opfattelse er den rigtige. Selv kan jeg bare ikke se nogen fordele ved at stresse korallens osmoregulering og løbe en risiko for mere eller mindre permanente skader, i værste fald måske endda slå den ihjel, hvis det alligevel ikke fjerner de skadedyr som for alvor er skadedyr.

Vil du være helt sikker, er der nok ingen vej ud om karantæne af både fisk og koraller og andre dyr du måtte tilføre.

Selv gør jeg ikke andet end at studere en ny koral grundigt for pelskrabber, og derefter direkte i baljen. Skulle der så snige sig et par fladorme eller lign. med, ser jeg det ikke som et signifikant problem (det gør min mandarin og Scooter Benny nok heller ikke). Jeg tror faktisk diversitet er en god ting, hvis bare der bare er balance.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"