"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Zoa og Paly fanklub

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af Allan M »

Ny favorit - Rainbow Incinerator.
Her med lidt forskellig styrke af blåt:
Vedhæftede filer
D5B307C5-5B8D-4317-953D-CA5AE59C0B23.jpeg
71542415-86FC-43F3-8E8D-0B8160445FAD.jpeg


Life is a beach and then you dive.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af sydsjælland »

Hej kan jeg blive medlem eller en del af zoa fanklubben ?

Hej Allan
Jeg vil rigtig gerne købe noget - ligeså snart du tænker at det er forsvarligt at sætte det i baljen -
Jeg har lidt svært ved helt at vurdere hvornår det er forsvarligt at sætte zoa i ?
Osmosevand / salt - og levende sten - Overdimensioneret skummer - køre på fuld rulle på 4 dag- reefbakteria 3 slags tilført idag og de næste par dage.
Lanthanum klar til at kontrollere po4.
Skal det være pods og godt liv i sten - og eller hvor lang tid skal vandet have været i gang ?


Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af S1m0n »

sydsjælland skrev:Hej kan jeg blive medlem eller en del af zoa fanklubben ?

Hej Allan
Jeg vil rigtig gerne købe noget - ligeså snart du tænker at det er forsvarligt at sætte det i baljen -
Jeg har lidt svært ved helt at vurdere hvornår det er forsvarligt at sætte zoa i ?
Osmosevand / salt - og levende sten - Overdimensioneret skummer - køre på fuld rulle på 4 dag- reefbakteria 3 slags tilført idag og de næste par dage.
Lanthanum klar til at kontrollere po4.
Skal det være pods og godt liv i sten - og eller hvor lang tid skal vandet have været i gang ?
Du skal væbne dig med noget toldmådighed:) Giv dit akvarie en 2-4 måneder til at stabilisere sig før du overhovedet begynder at tænke på de her slags, til tider, ret sarte zoanthus'er !


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af sydsjælland »

:-) 2 til 4 måneder det var længe kun at kigge på sten :-(
Der er ingen tvivl om at jeg vil starte op med noget af det mindre krævende inde for zohantus.
Nu spør jeg dumt ville man teoretisk set ikke godt kunne have nogle zoa i et 50-100 liters akvarie uden levende sten - men komplet lys og skummer cirkulation osv setup - hvis man købte de 50 liter vand af en som havde et godt indkørt akvarie samtidig med at man i et andet akvarie indkørte eget vand og levende sten.
Klart at det købte vand skal vedligeholdes - og det rigtige tilsættes af foder / næringsstoffer. ?
Og jeg ved godt at saltvand ikke er for børn men i det tilfælde hvor man ikke har planer om 100 forskellige koraller og en masse fisk - men hvor man kun ønsker et zoa akvarie og et par bubbletip anemoner.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af Allan M »

sydsjælland skrev::-) 2 til 4 måneder det var længe kun at kigge på sten :-(
Der er ingen tvivl om at jeg vil starte op med noget af det mindre krævende inde for zohantus.
Nu spør jeg dumt ville man teoretisk set ikke godt kunne have nogle zoa i et 50-100 liters akvarie uden levende sten - men komplet lys og skummer cirkulation osv setup - hvis man købte de 50 liter vand af en som havde et godt indkørt akvarie samtidig med at man i et andet akvarie indkørte eget vand og levende sten.
Klart at det købte vand skal vedligeholdes - og det rigtige tilsættes af foder / næringsstoffer. ?
Og jeg ved godt at saltvand ikke er for børn men i det tilfælde hvor man ikke har planer om 100 forskellige koraller og en masse fisk - men hvor man kun ønsker et zoa akvarie og et par bubbletip anemoner.
Jeg er enig med Simon, tålmodighed er vejen frem til en langsigtet og stabil hobby. Man kan helt sikkert komme i mål, med alle mulige smutveje, men jeg vil anbefale at tage de skridt der skal tages. Få nogle stabile værdier og lad systemet komme i balance.
Du må gerne købe af mig, men jeg er fristet til at sige - først når akvariet er klar :-)


Life is a beach and then you dive.
Lehmkuhl
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 24. feb 2018 20:05
6
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 1996

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af Lehmkuhl »

Hej..
Har dog ingen, men det var også en af grundende til jeg ville tilbage til saltvand igen, synes de er så flotte..
Så det er en ting jeg gerne vil have i min forhåbentlig snart balje :)


Kender ikke så meget til dem ud over billeder.
Senest rettet af Lehmkuhl fre 9. mar 2018 11:58, rettet i alt 1 gang.


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af sydsjælland »

:-) jeg skal nok have tålmodighed. Imens kan jeg jo bygge teknik og læse om zoa.
Kan i anbefale nogle specifikke bøger - helst engelsk eller tysk - eller gode info links (kun zoa -eller annemone læsestof) Arts registre ?
Og hvis i holder zoa aftener hvor i mødes og der snakkes, nørdes, diskuteres erfaringer fremvises teknik eller zoas osv, vil jeg rigtig gerne deltage hvis muligt :-)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af charlie saltvand »

Google er din ven. ;-).

https://www.google.dk/search?q=zoanthus ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.zoabrary.com/m/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så HUSK at der er lige så mange meninger og erfaringer, som mennesker, på internettet. Så brug SUND fornuft og skepsis når du læser om andres meninger og erfaringer.

Sidst, men ikke mindst, så er der MANGE meninger om, hvad en bestemt farvekombi skal hedde..... ind i mellem er det rent anarki og børnehave ift navnene og hvem der har ret til navnene osv.... gøg og gokke :K

Allersidst.... så er det min erfaring at 95% af de fotos du ser på nettet “rettet” ift farverne..... på den måde at der liiige er skruet lidt op for nogle af PANG farverne
God fornøjelse.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af sydsjælland »

:-) Mange Tak - meget Perfekt rigtig fin side med navne og billeder :-)
Og jeg havde helt glemt at jeg rent faktisk tidligere har været udsat for lige præcis den snegl de omtaler i det andet link :-( den skal man bare ikke ønske sig.
Forsigtighed forsigtighed og forsigtighed med hvad der kommer i, det er også derfor jeg køre mine egne helt døde levende sten op, og jeg skal ikke have tilført nogle hele sten eller kolonier fra andre eller fra forhandlere.
Det skal kun være fragplugs og så må det bare tage den tid der skal til for at det udvikler sig hos mig.
Ja meninger og ideer og teorier er der 1000 vis af :-) det kan til til tider være svært at gennemskue hvem der har reelle erfaringer fra egne forsøg og eksperimenter, og hvem der bare taler om noget de har hørt, specielt når man kigger på youtube.
Nå men jeg siger tak for det ind til videre :-)


Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af permadsen12 »

Faldt lige over denne, som jeg tænkte nogen måske kunne synes var spændende.

https://www.faunamarin.de/en/poster-100 ... s/a-24866/" onclick="window.open(this.href);return false;


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af Holmeren »

Skægt, den har jeg dælme ledt efter længe :) De havde den hængende hos Aqzeno i Hamburg og fik aldrig spurgt hvor den kom fra :D


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og Paly fanklub

Indlæg af Allan M »

permadsen12 skrev:Faldt lige over denne, som jeg tænkte nogen måske kunne synes var spændende.

https://www.faunamarin.de/en/poster-100 ... s/a-24866/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den må jeg da have :-)


Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"