Id af blindpassager
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Id af blindpassager
Jeg har en blind passager i mit akvarie som jeg har prøvet at få et ordentligt billede af i noget tid.
Desværre uden held.
Den lille fætter er ekstrem lys følsom, så bare man rør på sig mens man prøver at tage et billede og derved kommer til at ændre skyggen lidt så er den væk.
Den er sandfarvet/laksefarvet.
Den har 4 forholdsvist lange "følehorm".
Den kigger frem fra forskellige huller meget kort når jeg fodre mine eremitkrebs med artemia, dem er den åbenbart ret vild med, men den tør dog ikke kom rigtigt frem i lyset.
Det korte glimt jeg fik af den lignede det lidt at den havde noget der ligner et åbent papegøje-næb mellem de 4 følehorn.
Da den kommer ud gennem små huller så tænker jeg at det er en form for orm, men jeg har kun lige et hovedet i kort glimt så er ikke sikker.
Jeg har vedhæftet to billeder i håb om at de kan hjælpe lidt selv om de er ret dårlige. (beklager)
Håber nogen har et bud ellers må jeg bare håbe på et bedre billede.
Desværre uden held.
Den lille fætter er ekstrem lys følsom, så bare man rør på sig mens man prøver at tage et billede og derved kommer til at ændre skyggen lidt så er den væk.
Den er sandfarvet/laksefarvet.
Den har 4 forholdsvist lange "følehorm".
Den kigger frem fra forskellige huller meget kort når jeg fodre mine eremitkrebs med artemia, dem er den åbenbart ret vild med, men den tør dog ikke kom rigtigt frem i lyset.
Det korte glimt jeg fik af den lignede det lidt at den havde noget der ligner et åbent papegøje-næb mellem de 4 følehorn.
Da den kommer ud gennem små huller så tænker jeg at det er en form for orm, men jeg har kun lige et hovedet i kort glimt så er ikke sikker.
Jeg har vedhæftet to billeder i håb om at de kan hjælpe lidt selv om de er ret dårlige. (beklager)
Håber nogen har et bud ellers må jeg bare håbe på et bedre billede.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Id af blindpassager
det kan være en eunice orm
kig her http://www.google.com/search?hl=en&clie ... 4QTdvYGQDQ
kig her http://www.google.com/search?hl=en&clie ... 4QTdvYGQDQ
Senest rettet af ole kekkonen fre 16. nov 2012 18:06, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nå det virket ik og den på wiki er ikke en eunice
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Arbejder med IT så kunne godt omsætte det du skrev til en google søgning 
Tak for feedback.
Lidt øv hvis det er sådan en, for den bliver godt nok svær at fange...

Tak for feedback.
Lidt øv hvis det er sådan en, for den bliver godt nok svær at fange...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det kan også være dorvilleidae en art af de 6 genre familien har der tæt relateret til eunice går kun på glasroser/aiptasia
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
de to følehorn på sidste billede kan antyde en Mantis reje . De har sådanne lange følehorn med farvede små pletter på
Du siger at den havde noget, der ligende et næb mellem de 4 følehorn.
mantisrejen har 4 følehorn, og så holder den de forreste gribekløer foran sig på en måde, der måske godt kunne ligne et næb. den er enormt hurtig og er et rigtigt rovdyr
Hvis Mantis skal den ud hurtigst muligt. Prøv at holde øje med den om natten - brug en rød lygte.
hvis Mantis kan du lukke hullet til, den bor i og fjerne stenen - skylle den i ferskvand, og så vil den (forhåbentlig) komme ud død
Du siger at den havde noget, der ligende et næb mellem de 4 følehorn.
mantisrejen har 4 følehorn, og så holder den de forreste gribekløer foran sig på en måde, der måske godt kunne ligne et næb. den er enormt hurtig og er et rigtigt rovdyr
Hvis Mantis skal den ud hurtigst muligt. Prøv at holde øje med den om natten - brug en rød lygte.
hvis Mantis kan du lukke hullet til, den bor i og fjerne stenen - skylle den i ferskvand, og så vil den (forhåbentlig) komme ud død
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nix. De sidder på stenen og ikke i stenen. Og er desuden ikke nogen spurtereRCOne23 skrev:Mit bedste bud er et lille søæble eller søagurk, ud fra beskrivelsen, billederne kan jeg ikke sige noget til.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg vil helt klart gætte på en Eunice eller Bobbit worm som de også kaldes. Man skulle næsten tro at din beskrivelse var skrevet til dette billede: http://kortlink.dk/scuba-equipment-usa/bq6k
Hvis det er sådan en, så skal den ud med det samme.
mvh kenneth
Hvis det er sådan en, så skal den ud med det samme.
mvh kenneth
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Nogen god ideer til hvordan man får den ud uden at skade den levende sten?
Det kunne sagtens være den som Kenneth henviser til bare i en lysere udgave.
Så længe den er for lille til at tage fiskene og jeg endnu ikke har koraller, så kan den vel ikke udrette så meget?
Det kunne sagtens være den som Kenneth henviser til bare i en lysere udgave.
Så længe den er for lille til at tage fiskene og jeg endnu ikke har koraller, så kan den vel ikke udrette så meget?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
prøv at dyp stenen i mg klorid og hurtig put stenen tibage til akv

jeg ville bestemt lade eunice orme være intil jeg ser noe skade jeg syntes det er fede dyr,men nu er det også begrænset i mit akv hvad de kan ødelægge.som nævnt nogen af dem er set ta fisk i naturen og nogen kan gå efter zoanthider og skiver samt nogen også er ådselsædere.chancen for at de tar en sovende fisk er nok større end rejer osv.da jeg mener de ikke har den tilbøjelighed

jeg ville bestemt lade eunice orme være intil jeg ser noe skade jeg syntes det er fede dyr,men nu er det også begrænset i mit akv hvad de kan ødelægge.som nævnt nogen af dem er set ta fisk i naturen og nogen kan gå efter zoanthider og skiver samt nogen også er ådselsædere.chancen for at de tar en sovende fisk er nok større end rejer osv.da jeg mener de ikke har den tilbøjelighed

- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5000 Odense C
Ja.. vent med at forsøge på at fange den eller slå den ihjel, til du rent faktisk observerer at den gør skade!
Jeg har minimum tre Eunicids i mit ene akvarie og INGEN af dem gør noget som helst andet end at spise detritus. Fortrinlige opryddere.
Jeg har minimum tre Eunicids i mit ene akvarie og INGEN af dem gør noget som helst andet end at spise detritus. Fortrinlige opryddere.