"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

DSB

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jason
Reactions:

DSB

Indlæg af Jason »

jeg hade tænkt mig at skulle suplere med DSB i min nye balje.

Jeg skal jo også ha noget alm koral grus så ville høre om nogle af jer har prøvet det.

Og hvad kom i først altså skal DSBen i bunden eller i toppen.
Brugeravatar
Refling
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 15:53
19
Postnummer: 2660 Brøndby Strand
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af Refling »

Hvis du vil anvende DSB så skal du IKKE bruge groft koralgrus samtidig. DSB'en skal udelukkende bestå af ultra fint sand hvis den skal fungere. Husk at hvis DSB'en ikke fungerer er den en tikkende bombe i dit akvarie.

/Refling
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Som Refling skriver så er koralgrus ikke en del af en DSB sammensætning. De kloge hoveder mener at dette er den rette sammensætning :

Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

OK er da mon nogen her inde der køre med DSB med succes.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har en SSB vil jeg sige - shallow sand bed - på omkring 6-7 cm, nogle steder mindre.
Jeg syntes at det fungere perfekt ! Det giver et utal af microscopisk dyreliv, ser godt ud og så mener de kloge jo også at de har en yderst gavnlig effekt på nedbrydelse af affaldsstoffer.

Mens andre plejer at kommentere det som værende "En DSB er et sort ormehul der transportere affaldsstoffer til en fjern galaxe" - ironi med en klar undertone af at det ikke kan fungere på nogen måde !

Nogle bruger jo også bare lige en enkelt cm eller 2 som de har en masse dyr i der vender det(søstjerner, pølser, snegle) så der aldrig sker en ophobning af affaldsstoffer....

Teorierne er mange og jeg er sikker på at alle har en holdning til dette :)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan desunde finde en del godt information om DSB her - http://www.rshimek.com/reef/sediment.htm - skrevet af selv samme person som nok har haft størst invirkning på DSB´ens indtog i akvariet ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"