"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lanthanum chloride - Erfaringer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

er der ingen af alle jer brugere af lanthanum som vil være rar at kommentere på det? :smart:


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Det lyder sgu meget rigtigt Morten - næsten det samme som jeg gør

Jeg dosere det automatisk i en filtersok på nedløbet dog.

Afhængigt af di. Po4 ville jeg starte op med 1 ml i døgnet og så arbejde mig opad


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Jamen så tror jeg da jeg vil forsøge mig med følgende..

1) 25 gram lanthanum blandet i 1 liter Ro-vand
2) starte med at dossere 1 ml pr. Døgn fordelt på 2 gange dagligt.
3) dossere det via sprøjte lige foran indsugning på skummer.

Prøver det i 2 - 3 dage og laver en måling på Po4 - og vurderer så ud fra det om dossering skal tilpasses.

Har dog lige et spørgsmål ang filtersok. Synes det er svært, da nogen bruger det og andre ikke!? Mener det var Flemming der skrev at han dosserede direkte i sumpen uden problemer... Og andre bruger sok osv.. Men man er jo nok bare nødt til at få sine egne erfaringer! :wink:


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Lyder som den rigtige plan

Jeg vil dog altid dosere i skummer eller i sok for en sikkerheds skyld

Klø på


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

vis du nu kom med en måling så ville det være noget nemmere og ku gi dig nogle råd om va der ku være fornuftigt at dosere. og om du har cyano/slimalger da det er pænt hurtigt til at snuppe det der er i vandvolymen og slippe en del af det ved nat tid så det kan snyde en en del va målingerne angår. og helt fint med at dryppe lanthanumen ved indsugningen på skummer ved forhurtig dosering og ikke stor genemstrømning vil det bare binde sig til en del af khen


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

TimW skrev:vis du nu kom med en måling så ville det være noget nemmere og ku gi dig nogle råd om va der ku være fornuftigt at dosere. og om du har cyano/slimalger da det er pænt hurtigt til at snuppe det der er i vandvolymen og slippe en del af det ved nat tid så det kan snyde en en del va målingerne angår. og helt fint med at dryppe lanthanumen ved indsugningen på skummer ved forhurtig dosering og ikke stor genemstrømning vil det bare binde sig til en del af khen
Mht. Målinger, kan jeg fortælle at jeg måler <0.04 (D-D H2Ocean testsæt) i Po4. Og 0 i No3 (salifert). Jeg har haft lidt rød/brune slimalger på bundlaget, men de forsvandt helt da jeg mørkelagde akvariet i 3 dage. Desværre er der kommet lidt lysebrunt i sandet igen. Det skyldes nok at jeg ingen po4 fjerner, kul eller noget havde, da det var forsinket med posten.. Jeg lavede et vandskifte samme dag som jeg pakkede akvariet ud igen.


Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Det undrer mig at der er så få der kommenterer i tråden, ang. Mine Spørgsmål osv. (kun bingocaller og timw) .. Er folk ikke meget for at give råd omkring dossering eller hvordan ? For når man umiddelbart ser hvor mange der bruger produktet, undrer det mig bare lidt... :wink: Er der mange der har haft dårlige oplevelser med lanthanum, eller er folk bare "bange " for at råde omkring doseringer? :wink: Det er også fint hvis folk de bare skriver hvor mange liter vand de har, og hvad de har dosseret, hvor lang tid, osv osv.. :y uden direkte at råde...


Morten
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af sydsjælland »

Jeg har kørt med det fast hver dag siden oktober 2011. og lavet en del forsøg med det før opstart.
Jeg har skrevet i tråden flere gange og folk er velkommene til at skrive i pb hvis de vil gøre brug af mine erfaringer.
:-)
Grunden til at det forgår i pb med mig er :
at jeg gider ikke diskutere med 20 tosser der har læst noget et sted og tror de ved alt om det men aldrig selv har prøvet det :-) og så lige skal kommentere, eller komme med gode råd :-)
Rigtig mange har ikke fattet at hvis det skal virke ordentligt skal det have en rimelig kontakt tid i vandet før det skummes ud !
:-):-):-)Og at filtersokker tilstoppes med lynets hast når man dosere 20-30 ml på en gang :-):-):-)
Og at daglig dosering kan holde po4 helt stabil uden brug af andet :-):-):-)


Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

jeg vil sige en 4-5ml inden lyset tænder for der har cyano/slimalgerne sluppet en del af det og optager igen når lyset bliver tændt. og så prøv og lave en måling senere på dagen så du ka få en føling med va der skal doseres, og dit lysebrune ka ligså godt ha kommet af dit vandskifte vis ikke det er ordentligt dit osmose anlæg/silikat og vil råde dig til at måle dit phosphate med en hanna istedet for


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af sydsjælland »

Hej Mester ;-)


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

TimW skrev:jeg vil sige en 4-5ml inden lyset tænder for der har cyano/slimalgerne sluppet en del af det og optager igen når lyset bliver tændt. og så prøv og lave en måling senere på dagen så du ka få en føling med va der skal doseres, og dit lysebrune ka ligså godt ha kommet af dit vandskifte vis ikke det er ordentligt dit osmose anlæg/silikat og vil råde dig til at måle dit phosphate med en hanna istedet for
Ok. Tak!

Mht osmoseanlægget, siger udgangsvandet 0ppm... Hvis der er noget galt med anlægget, kan det vel ses på tds-måleren..? Som omtalt før, så må jeg hellere få en til at prøve at lave en kontrolmåling! For at se om mit testsæt skulle være upræcist..


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har set st det fiser lige igennem min filter sok så nu har jeg moddet min skummer til at suge lanthium.

Smider lige billeder op senere hvis jeg får tændt den bærbare


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Lige et billed
Vedhæftede filer
image.jpg


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Et mere
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Uploader fra Tlf.........
Vedhæftede filer
image.jpg


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 165
Tilmeldt: lør 13. mar 2010 22:56
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Købte 18 L.(4 Gallon) Lanthaniumklorid(SeaKlear) hos Ecosmartesystems som Peder(link fra ham). Har siden september brugt omkring 1,5 L. Da rigtigt mange herinde spiller med kyllingekort tænkte jeg for at gribe det videnskabeligt an at jeg gav et ordentligt hug på 750 ml. Det blev doseret i mit 400 liters refugie lakvarie(sidder mellem overløb og skummer). Jeg hælde det forsigtig ned og det så ret morsomt ud. Snart var nederste halvdel af akvarievandet helt mælkehvidt. Efter en time var hele akvariet hvidt. PO4 værdien faldt fra 0,08 til 0,01 over night. Men steg hurtigt(endnu 24 timer) til idealværdien 0,03. Som flere herinde er inde på, er det en super ide med en lang reaktionstid inden overskuddet skummes af så er det næppe nødvendig med filtersokker.
Det sjove er at der dagen derpå ligger et 2-3 mm tykt lag af hvide krystaller i bunden af akvariet, lige klar til at blive suget op!
Produktet alene kan fint holde værdien nede og her ser der ikke ud til at være nogle "bivirkninger".
Ret pussigt forresten står der på producentens hjemmeside at det udvindes af rejeskaller fra fiskeindustrien, hvilket er rimeligt tænkevækkende altså består rejernes skelet i forvejen af Lantanium som erstatning for Calsium hvilket passer smukt med at de to stoffers kemiske egenskaber næsten identiske. Dette må jo kunne berolige de mest nervøse herinde. God jul alle!


Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af ChristianJS »

Jeg synes det er noget farligt noget!
Det var lykkedes mig at få min søjle til at ligne en aflang grøn bjørneskinshue, men efter at have doseret 1-2ml dagligt til 200l vand er der kun nøgne sten med røde plamager og koraller, æv!
De kunne godt advare om den slags bivirkninger!


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Jeg synes det er noget farligt noget!
Det var lykkedes mig at få min søjle til at ligne en aflang grøn bjørneskinshue, men efter at have doseret 1-2ml dagligt til 200l vand er der kun nøgne sten med røde plamager og koraller, æv!
De kunne godt advare om den slags bivirkninger!
+1 :GO


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Jamen jeg er spændt på at se virkningen af dette vidundermiddel!! :biggrin: krydser fingre og håber på det bedste... :wink:


Morten
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af gonad »

Jeg har et hurtigt spørgsmål: Skal filtersokken virkelig være 5-10 mikron eller kan man benytte fx 50 mikron eller større filtersokker bruges? Jeg kunne forestille mig, at 5 mikron sokker slammer til, lanthanum eller ej?


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har brugt damestrømper hvor der står 20 på - om det så er det samme - men det tror jeg - og det var ikke nok


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Jeg har brugt damestrømper hvor der står 20 på - om det så er det samme - men det tror jeg - og det var ikke nok
Dit svar i tråden bekymrer mig en anelse :T


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Knut-Arne Berg »

:P Dagens gode!


gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af gonad »

Et opfølgningsspørgsmål: Hvor køber I jeres 10 mikron filtersokker? Synes de er ret svære at finde, med mindre man kigger over Atlanten...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Jeg er ikke helt klar over om en 10 mikron er finere i maskerne end en 100 eller 200 mikron, men eller er Ebay et godt sted af finde dem fra Kina.
http://www.ebay.com/itm/200-Micro-Pre-f ... 5639da6aab
http://www.ebay.com/itm/4-x-15-Aquarium ... 3cb94d504d


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Hvor lang tid går der, før man burde kunne måle/se en forandring? Ikke fordi jeg er utålmodig, men er blot nysgerrig... Jeg målte imorges inden lyset tændte, og den sagde stadig <0.04. Jeg kan umiddelbart heller ikke se nogen forandring på hverken de grønne græslignende på stenene, eller de mørke plamager på bunden ...

Hvad er folks erfaringer, omkring hvor lang tid der går før en synlig effekt er til stede? Kommer selvfølgelig an på dosis.


Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Hej morten,

Du bør kunne se at po4 mindskes umiddelbart ved dosering, ellers kan der være flere årsager.

Du doserer forkert - ikke nok kontakttid
Du doserer for lidt
Dit miljø afgiver po4(eller der overfodres)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Hej Peder!

. Okay.. Jeg dosserer i overløbet med en filtersok på nedløbet lige før Skummeren.. Til at tage det værste! Jeg dossere til at starte med 4 ml. Havde dog tænkt at sætte det langsomt op, så jeg kunne følge lidt med. Jeg har Idag sat det op. Jeg bliver dog i tvivl om blandingen er ordenlig. Jeg har lavet en flaske med 0.5 liter ro-vand og med 13 gram i. Men bliver sgu i tvivl om køkken vægten er pålidelig!


Morten
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af khl »

sidder lige her og kigger på seaklear´s hjemmeside, de har produkter specielt til akvarier, men er det de produkter, som der er brugt af folk herinde, eller er det produkterne til pools og spa.
http://www.sea-klear.com/what/seaklear- ... te-remover


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Mener at Peder tidligere har linket til der hvor han bl.a har købt fra.. Så får du da det rette!:-)


Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"