Skal jeg lukke ned?

Forum for generel snak omkring saltvand.
jesper kristensen
Reactions: 0

Skal jeg lukke ned?

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg er virkelig i syv sind. Nu har jeg startet op og lukket ned jeg ved ikke hvor mange gange. Hver gang jeg lukker så savner jeg livet i stuen samt farverne. Jeg bor kun på 50 kvadratmeter og min 333L balje fordamper så meget vand at det løber ned ad vinduet og mit tapet. For 2 dage siden fik jeg bygget mine dækplader færdig og håbede inderligt problemet var løst, men nej. Der var stadig en stank af fugt og stadig løb fugten ned af ruderne. Jeg ved ikke om det virkelig kan betale sig at fortsætte med en så stor balje når der er så mange ulæmper ved det. Et så stort setup kræver jo ekstra udstyr så det larmer en del selvom jeg har købt lydløse pumper osv. Nu kører det endeligt så det ville også være surt at droppe hobbyen jo, men er den alt det bøvl værd.
Hvad synes i? Skal jeg lukke ned, eller bare starte et red sea max op istedet?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Skal jeg lukke ned?

Indlæg af Moente »

Du kan sagtens få lige så stor glæde af et mindre akvarium. Et RSM 250 er lukket til og jeg tvivler på, vandfordampningen er så stor med låg på. Så start dog sådan et op :GO
Mvh Tobias
Lehd
Foxface
Foxface
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlæg af Lehd »

Hvorfor ikke bare købe sådan en affugter i Harald Nyborg?
Mvh.
Trine
Billede
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

jeg bor hjemme og jeg har et 120 liters det passer fint til størrelsen på rummet, jeg har prøvet større men det har ikke fungeret, så jeg må vente til jeg flytter hjemmefra med noget større.
så jeg synes at du skal finde et mindre eller evt prøve med en affugter?
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Hej Jesper

Jeg kan ikke bestemme for dig om du skal lukke ned, men mht. til fugten, så kan du ikke forvente at se en stor forbedring på så kort tid, din lejlighed er mættet med fugt, og før det er ude, kan du ikke se om dine dækplader virker.
Hvis det er fugten der er ved at drive dig til at droppe hobbyen, har jeg et par råd, som du måske/måske ikke har hørt før, men det kan være du kan bruge dem:

1: Så tæt på samme temperatur i rum som i balje vil minimere fugt, så hvis du kan have 24 grader begge steder, vil du få mindre fordampning
2: Minimér varme over baljen, så hvis du kan, skift til LED
3: Undgå blæsere ned på overfladen, men det har du jo med dækglas
4: luft ofte ud, hellere korte perioder med rigtig gennemtræk, i stedet for et vindue på klem, med et vindue på klem siver varmen ud hele tiden, men der er ikke den store luftudskiftning, ved korte gennemtræk får man skiftet en masse luft, men man får ikke afkølet inventar mv, og mister derfor ikke så meget varme
5: køb en affugter, de kan fås ret billigt i de fleste byggemarkeder, og lad den køre om dagen når du ikke er hjemme. Det vand den producerer er faktisk demineraliseret, da det er kondens, og derfor teoretisk renere end osmosevand, men DU MÅ IKKE HÆLDE DET BALJEN, da mange affugtere har kobberkøleflader, og du derfor risikerer at forgifte alt.
&: Undgå at tørre tøj indendørs, dette er den allerstørste kilde til fugt og skimmel...

Håber du kan bruge noget af det...

Mvh Christian
Senest rettet af ChristianJS tors 1. dec 2011 09:14, rettet i alt 1 gang.
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
morten nim
Scooter Blenny
Scooter Blenny
13
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Lige uden for esbjerg

Indlæg af morten nim »

Jeg mener du skal prøve et gi den let mer tid det kan jo være du finder en løsning der kan hjælpe dig så det bliver beder. Det er jo lige blevet så fint med det akvarium. Har du ikke en mulighed for at få noget frisk luft ind når du ikke er hjemme eller en affugter med en timer på som køre når du er på job. :h
1200 l i stuen :)
jesper kristensen

Mange tak for de gode råd. Jeg ved sku ikke lige hvad jeg skal og ikke skal. Det er bare irreterende at gå og tænke over hele tiden synes jeg. Måske man skulle slå koldt vand i blodet og se tiden an. Der bliver luftet ud hver eneste dag, men det hjælper ikke en meter.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Jesper.

Det er jo også den værste årstid hvad fugt i hjemmet angår, næsten ingen effekt af et åbent vindue. Jeg ville anskaffe en affugter og se tiden an, så snart vejret bliver koldere bliver luften tør igen.
Har du dækglas på? Hvis du kører med rør er der nok ikke så meget IR stråling at det er nødvendigt at ha det åbent for at køle.

Pøj pøj.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes du i første omgang skal se at få nogle dækglas på akvariet. Det nedsætter fordampningen ganske meget.

Når der kommer kondens på ydervæggen, tyder det meget på at isoleringen er elendig.
jesper kristensen

Carsten skrev:Jeg synes du i første omgang skal se at få nogle dækglas på akvariet. Det nedsætter fordampningen ganske meget.

Når der kommer kondens på ydervæggen, tyder det meget på at isoleringen er elendig.
Hej Carsten. Jeg har dækglas på.

Ej nu jeg sidder og tænker så tror jeg det bliver solgt. Eller. Det er sku svært synes jeg. Jeg burde nok give det dec ud.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Tålmodighed Jesper, det tager uger at få fugten ordentligt ud, jeg talefr af erfaring hjemmefra :-) Brug de 600,- på en affugter, lad den køre mens du er på job, så skal du bare se!
Sælger du akvariet vil det alligevel tage december + januar + februar før du har fugten ude uden affugter... Så alternativerne er.

1: Sælg akvariet, lad være med at købe affugter, og du vil ikke have akvarie, men fugt.
2: Behold akvariet og køb affugteren, så får du både et tørt hjem og akvarie! Win-win!
jesper kristensen

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =5763&n=10

Se lige hvor meget den larmer og hvor mange watt den er på.

Beslutningen er taget. Lukker og slukker. Sikke en fed tid på året man skal sælge på hva.
Lehd
Foxface
Foxface
15

Indlæg af Lehd »

Det vælger du jo selv... :h
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Du spurgte om råd, og fik en masse, men besluttede dig alligevel for at lukke, alt sammen på 1 time og 21 minutter, mon ikke beslutningen var truffet? :wink:
jesper kristensen

ChristianJS skrev:Du spurgte om råd, og fik en masse, men besluttede dig alligevel for at lukke, alt sammen på 1 time og 21 minutter, mon ikke beslutningen var truffet? :wink:
Det var den ikke nej. Havde en affugter i tankerne, men allerede nu ryster jeg over mit strømforbrug. Jeg skal ikke have yderligere 240 watt kørende, men trods det vil jeg da sige tak for de gode råd.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

jesper kristensen skrev:http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =5763&n=10

Se lige hvor meget den larmer og hvor mange watt den er på.

Beslutningen er taget. Lukker og slukker. Sikke en fed tid på året man skal sælge på hva.
Nu kører den jo ikke nødvendigvis 24/7.

Selvom du lukker, vil jeg nok anbefale dig at investere i et Hygrometer og få undersøgt fugtindholdet i jeres indendørs luft. At vandet ligefrem driver af væggene lyder usundt. Akvarie eller ej.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

240w kan oversættes til 50 øre i timen (ca. 2kr pr kW), mens du er på job = 4kr om dagen, 42dB er ikke ret meget, i en stille dagligstue, vil der normalt være omkring 20-30dB støj, når vi taler til hinanden i et normalt leje, foregår det med omkring 60 dB... Så så slemt er en affugter vel heller ikke...

Desuden er du nødt til at gøre noget ved fugten alligevel, om du nedlægger eller ej, hvis en frituregryde har været skyld i en køkkenbrand, får man ikke soden ud ved at fjerne frituregryden.... :-)

Tag det ikke som kritik, jeg prøver bare at hjælpe dig så vi ikke mister dig :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Hård beslutning.

Enig med anders. Sådan en affugter er styret ligesom dit varmelegme, og står ikke og hiver strøm konstant. Jo så længe du har vand på vægene, så gør den.
Det er også rigtigt hvad CJS skriver - skimmel kommer hurtigt og kan ødelægge dit hjem. Hvis du har haft en periode med vand på væggene, så ville jeg om ikke andet få lejet en affugter, få skruet op for varmen og tørret alt igennem.

Men det virker ikke som om du har lyst til at kæmpe mere med det?
Senest rettet af PederP tors 1. dec 2011 11:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Min affugter larmer ca. som et køleskab af ældre dato, måske tæls at sove ved siden af, men den kunne jo køre de øvrige 16 timer i døgnet.
jesper kristensen

Ja, men den skal stå i en stue på 25 kvadratmeter hvor jeg sidder og ser tv og laver lektier hver dag.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Prøv for sjov lige at tag en nylonsok og fyld sand i bunden så der bliver en "bold" sand ø100mm. Hæng sokken op i loftet med en spand under.. Bare for at se hvor meget vand du kan trække ud af luften på den måde :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Her er et sidste bud. :)
Her er min kælder affugter. Den er også meget effektiv.
Inde i boxen hænger sokker fyldt med Kalciumklorid, blæseren gør en STOR forskel i ydelse ;)
Den kræver du finder dig en sæk salt, så bliver den både billig i drift og lydløs.
Billede
jesper kristensen

Hmmmm. Det ser da ikke helt tosset ud det der. Hvor meget kan den optage?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Jeg har faktisk aldrig ville svine et måleglas til med saltsovsen, så det er et skud fra hoften at jeg siger 5L. Da jeg havde en fugtig kælder til at begynde med skulle den tømmes og have nyt salt hver 3 dag.
Til forskel fra billedet bruger jeg istedet en 90mm 12V kabinet blæser fra elav.dk, og jeg har vendt den så den blæser istedet for at suge. Det var meget bedre med turbulent luft i kassen frem for bedre flow.

Konceptet kan let udvides efter behov. En murerbalje med opskummet pvc som låg kunne jo rumme en hel del sokker og blæsere.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Vi har haft fugtproblemer (ikke pga. af akvarie, gammelt hus....) og har haft en affugter stående og køre 24/7, og det var altså ikke det store støjproblem...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Som tillæg til salt affugteren skal jeg lige tilføje at det er liiidt noget griseri at rode med.

Der findes iøvrigt affugtere der er over harald niveau.
http://www.shopnord.dk/group.asp?group=10

38db er f.eks. ikke meget mere end en pc. 3db = en fordobling af lydstyrken..
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

hvor høj er luftfugtighedden på ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
14
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Indlæg af M&T »

jesper kristensen skrev:Jeg er virkelig i syv sind. Nu har jeg startet op og lukket ned jeg ved ikke hvor mange gange. Hver gang jeg lukker så savner jeg livet i stuen samt farverne. Jeg bor kun på 50 kvadratmeter og min 333L balje fordamper så meget vand at det løber ned ad vinduet og mit tapet. For 2 dage siden fik jeg bygget mine dækplader færdig og håbede inderligt problemet var løst, men nej. Der var stadig en stank af fugt og stadig løb fugten ned af ruderne. Jeg ved ikke om det virkelig kan betale sig at fortsætte med en så stor balje når der er så mange ulæmper ved det. Et så stort setup kræver jo ekstra udstyr så det larmer en del selvom jeg har købt lydløse pumper osv. Nu kører det endeligt så det ville også være surt at droppe hobbyen jo, men er den alt det bøvl værd.
Hvad synes i? Skal jeg lukke ned, eller bare starte et red sea max op istedet?
HEJ Jesper!
Jeg har nogle få ting at sige, -som jeg ser på det og kan danne indtryk af efter mit lille år på forumet er du passioneret for saltvand - og det tror jeg flere vil skrive under på! Det er jeg også selv og jeg havde hus og stor balje som dig. MEN fugten var et problem og da vi flyttede til meget mindre lukkede jeg baljen ned og solgte ud.. Men efter jeg var flyttet savnede jeg det for meget og har startet et 250 rsm op som jeg er lykkelig for, havde dog idag håbet at jeg ikke havde solgt meget af mit teknik til spot pris da jeg selv har skulle købe meget af det igen.. MEN det er ikke min bet at blande mig i din beslutning men bliv i hobbyen for tror du kommer til at savne den for meget! -Downsize dit akvarium som tidligere nævt til et rsm 250 det har næsten ingen fordampning..:) Uanset udfaldet så held og lykke med beslutningen., :beer: Smider lige et nat billede (iphone) af det optimerede rsm så du (hvem ved, måske) kan få blod på tanden!
Venligst
Marc
Vedhæftede filer
foto (34).JPG
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions: 6
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Alexcpdk »

jeg har 510L i en lejlighed på 33kvm. og har ingen problemer med fugt, men lufter også en del ud hver dag året rundt.
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"