"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

snegl samt belysning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

snegl samt belysning

Indlæg af JanMadsen »

Nå, nu har jeg fået gang i et akvarie - ikke et særligt stort(140l) et men det kan der jo ændres på! Jeg har fået en snegl sammen med nogle sten jeg har købt og en aften da hqi lampen slukke kom den frem fra sit skjul og der gik ikke 2 minutter før den begyndt og sprøjt en mælkehvid støv sky ud flere gang - tror den at den kan forplante sig eller hvad har den gang i? er det skadeligt på nogen måde for vandet i akvariet?

Samtidig vil jeg gerne spørge om der er forskel på hvor meget/tæt på lyset korallerne må være? min lampe hænger nok ca. 25-30cm over vandet.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har også en sort saegl der lavede præcis det samme trick! JEg ved desværre ikke hvorfor, men der er ikke sket noget dårligt efterfølgende. Håber der er nogen der ved noget mere...


Mporange
Reactions:

Indlæg af Mporange »

havde en turbo snegl der gjorde det samme, og hvad er chancen for at jeg lige står og ser det, så måske gør de det tit.

måske nogen der kan kaste lys over det?

mener det hedder: Spawning.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ang. belysningen er afstanden du har lampen i fin. Og så er det ellers op til hver enkelt koral type hvor meget lys den skal have...

Men hvis jeg lige skal lave en grov antagelse så vil jeg sige sten koraller skal have mest muligt lys - læderkoraller er ikke så sarte igen. Det lyder vist også til at det er HQI du har og med den balje str tror jeg at du har lys nok over det hele, så det skulle være helt fint ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Tak for svarerne!

Til Brian - ja der er vist nok rigeligt med lys på tanken - 150 watt HQI samt 2 x 24 T5 blå - nu må vi se hvordan det går med korallerne..... :)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

så det med sneglene det "skyder" er bare spawning siden ingen har sagt andet?
Det ligner også mest noget i den retning, men det er godt nok nogle kaskader der "fyres" af! :MA


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"