"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmose anlægs opstilling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Osmose anlægs opstilling

Indlæg af Casper »

Ved at der er en del på dette forum som bruger osmose anlæg til akvariet.

Men hvordan har i sat jeres op? Ligger det bare gemt væk og blivet taget frem når i mangler noget vand, eller har i den indstalleret et bestemt sted?
Tænker også på hvordan i gør med spilvand og de gode. Bliver jeres spild vand hældt lige i kloaken eller hvad?

Casper
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Mit er opsat i kælderen, spildvand går direkte i kloaken og det andet opsamles i en 400l beholder. Jeg her lavet det med en føler som lukker for en magnetventil ved vandhanen når beholderen er fyldt.
Jeg bruger en del vand, da jeg osse opdrætter bl.a Discusfisk.
Jeg ved at mange andre monterer det under vasken enten i deres køkken, brygges eller på badeværelset. Det er ikke godt at pille det ned efter brug da membranen altid skal være vandfyldt, ellers ødelægges den.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mit anlæg er fast monteret på en vandhane, med et T-stykker og et par balofix, så jeg også kan bruge vand til andet end at lave osmose vand.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg tager mit frem fra mit skab og sætter i køkken vasken!
Jeg har et tillægs spørgsmål: Der står på akvarieudstyr.dk´s hjemmside at filterne til osmose anlæggene kan holde ca. 2 år!
Hvordan finder man ud af om vandet er godt nok filtreret?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du måler microsimiens (Ms),Microsiemens er er måleenhed for vandet ledningsevne, jo højere tallet er jo mere kalk og andre salte er der i vandet. Mål det medens anlægget er nyt, så ved du hvilken værdi du skal vurderede det ud fra.
Det er noget braller at skrive at et anlæg holder i 2 år, for det kommer jo da helt an på vandets kvalitet. Er vandet meget kalk og mineral holdig, er leve tiden meget kortere end dem der stort set hælder blødt vand ud af hanen
balaboa
Reactions:

Indlæg af balaboa »

Carsten skrev:Du måler microsimiens (Ms),Microsiemens er er måleenhed for vandet ledningsevne, jo højere tallet er jo mere kalk og andre salte er der i vandet. Mål det medens anlægget er nyt, så ved du hvilken værdi du skal vurderede det ud fra.
Det er noget braller at skrive at et anlæg holder i 2 år, for det kommer jo da helt an på vandets kvalitet. Er vandet meget kalk og mineral holdig, er leve tiden meget kortere end dem der stort set hælder blødt vand ud af hanen
Jeg har kjøpt meg en Trans Instrum. Eco m Siemen. Den kalibrete jeg til 12.9 mS. Da er mitt spørsmål. Hvorfor skal vi måle ledningsvne i saltvanns karet. Og hva skal den måle. Får ikke dette til å stemme. Trenger hjelp
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg har mit monteret i køkkenet til en ballofix, i et hul i vaskudløbsrøret har jeg sat en af de små blå fittings hvor affaldsvandet forsvinder ud. Via en lang tynd slange går det ned til et rum i min sump, der cirkuleres af en pumpe. Når vandstanden falder tænder en kontakt for anlægget. Det stykke glas der deler sumpen er ca. en halv cm lavere en sumpen, så vandet flyder selv over og ryger i sumpen når rummet er fyldt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

du skal ikke måle Ms i dit saltvandakvarie, men det osmose vand du laver til akvariet. Og det tal skal være så lavt som overhovedet muligt.
Hvis du måler i akvariet, vil du se at tallet ligger over 10000 Ms.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"