"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bobler i mit sand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Alexander
Reactions:

Bobler i mit sand?

Indlæg af Alexander »

Hvorfor er der bobler i mit sand?.. Er det noget som er farligt for mit akvarium?.. Er det noget i alle har?...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis boblerne kommer nede fra sandet er det sandsynligvis en form for forrådenses gas, f.eks metan.
Har du noget liv i sandet?? Ellers så se at få fat i noget! Dyrelivet er med til at rode bundlaget op, så gasser kan komme ud.
Jeg vil ikke tro at metan gas i den mængde der formentligt kan udvikles i et akvarie kan være til nogen fare.


Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Jeg glemte lige at sige at det er levende-sand.. Jeg har en sand-søstjerne til at rode i sandet og så har jeg én bund-fisk.


Henjon
Reactions:

Indlæg af Henjon »

Hvis der der udvikles methangas er det tilsyneladende ikke så levende mere;-) Håber du finder ud af en løsning og får liv i det igen... Prøv evt at rode godt rundt i bunden og genstart med en ny podning.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Dit bundlag er nok for fint så der ikke er cirkulation i bunden.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Alt afhængig af hvad det er for et set-up du har på dit bundlag, vil det når det er levende, virke som et nitratfilter, hvor der sker nitrifikation (ammonium - nitrit - nitrat) i det øverste iltholdige lag og denitrifikation (nitrat - nitrogenoxyd (tror jeg nok)i det iltfattige lag, længst nede). Begge dele giver gasudveksling. Hvis dit bundlag (DSB) giver meget gas, vil jeg tro, at det er nitrogenoxyd. Men det vil du kunne lugte, hvis du snuser til en prøve af bundlaget. Er det forkert lugter det af rådne æg.
Hvis ikke, så lad endelig være med at ændre på noget, for så kører dit bundlag godt.
Ellers læs om DSB=Deep Sand Bed. http://rshimek.com/reef/sediment.htm
Søg evt. på Ronald L. Shimek

Der er MEGEN diskussion om emnet. Min DSB har kørt uden problemer i 1,5 år nu.


Mvh.

Lars Mogensen
Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Okay, jeg prøver lige imorgen at tage lidt af sandet op ..


Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Jeg har lige lugtet til sandet og det lugter ikke af noget som helst.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lars - Ganske vel formuleret !!

Eller som jeg ville have sagt - de bobler er hele meningen med en DSB, altså nedbrydning af affaldsstoffer...


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"