"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalk alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jason
Reactions:

Kalk alger

Indlæg af Jason »

Jeg har snart haft mit akv i to år og har kun nogle små områder hvor der er lilla kalk alger desvære det ser jo godt ud.
Jeg må gøre et eller andet forkert men hvad ?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Efter jeg har fået stabiliseret min ca og kh er mine kalkalger nærmest eksploderet(lilla og røde). Jeg holder ca'en på 440-460 og kh'en på 7-8.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

jeg er lige begynt med en kalk reaktor for ca en mdr siden
så nu er min ca på 500 og kh på 13 bække værdier er nok lidt høje.
Men håber bare det er imens min reaktor er kørt til.
Mine vædier har altid været iorden og de kalk alger er der stadig ik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg kan konstatere at det er som om jeg har 2 slags lilla kalkalger. En meget "tyk art" som vokser meeeget langsomt hvor der ikke er alt for meget lys. Og så har jeg en tynd en som typisk dukker op på ruder mm. og som nemt kan skrabes af. Denne tykke udgave derimod er mere ru i overfladen og danner derved ret tykke lag frem for at sprede sig - og er hård som sten ;).

Jeg har desuden bemærket hvordan at det hele kan blive helt lilla i hele baljen for en periode - blot for at forsvinde igen! Her er det igen den "tynde art" som nemt kommer hvorimod de kraftige pletter bliver. Prøv f.eks at se ruden her :
Billede

Sådan ser det slet ikke ud idag - det forsvandt ligeså stille trods gode værdier? Det er dog begyndt at komme ret kraftigt igen(sammen med bedre koral vækst) efter jeg er begyndt at dosere ren calcium direkte i sumpen - bare en skeful i ny og næ :)

Og ja dine værdier er lidt for høje, det må du jo lige have bragt på plads. Jeg fik også skydt taget af akvariet da jeg satte reaktor i starten, men det får man indstillet ret godt med tiden :) Jeg mener også at have læst at kalkalger faktisk skal have ret ideelle forhold for at trives.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

hej

det kan også være din belysning der ikke er optimal for kalkalger.

/gedemeister
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja lyset må helt sikkert spille en rolle. For som jeg også forsøgte at skrive så kommer der en slags der hvor der er meget lys og en anden slags hvor der er svagt lys.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Lyset skulle ha en indvirkning, jeg kan feks se at der er kommet flere kalkalger efter jeg gik fra 10K til 13K hqi.

Dennis
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Man skal også huske magnesium. Værdien skal ligge omkring de 1300. Mg. indgår sammen med Ca. (de to store mineraler i saltblandinger) i et ligevægtsforhold.
Hvis Mg. ikke er på plads, kan det være svært at få Ca. ned på det rigtige niveau, og det påvirker så igen Kh.
Derfor er Mg vigtigere end vi umiddelbart går og tror.
Mvh.

Lars Mogensen
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Jason

Har samme problem som dig, men det kan være som Lars M siger da min CA er 450 KH ca 8 men MG 1050 så jeg må igang med at tilsætte MG. Jeg tænkte om strontium kunne spille ind på kalkalger ?

MVH
Tonning
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Man kan få noget der hedder bio-magnesium fra Tropic Marin. Det bruger jeg sammen med bio-calcium.

Jeg har dog altid haft god vækst i kalkalgerne, men det ser ud som om at det vokser lidt mere nu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kalk algerne bruger også strontium, de kan blive ganske blege uden.
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Min magnesium er 1300 så det kan ikke være den
men jeg bruger 4 stk T5 rør kan det mon være det så.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

At du bruger T5 skulle jeg ikke kunne se som en hændring. Har du kalkalger på nogle af dine sten overhovedet ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Ja en lille smule har jeg da men det er ikke noget at snakke om.
Jeg målte min calcium igår den er nu nede på 460 og min magnesium er på 1340 og kh på 9 så den skulle være god nok.
Det skal lige siges at jeg har altid fyldt på med calcium og magnesium manuelt men det burte da ikke gøre det vel ?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jason tænkte på om det kunne have noget at gøre med at vi begge køre med mud og der igennem går glip af nogle sporeelementer der måske forekommer i koralfoder men ikke i mudden (nu ved jeg ikke om du tilsætter ekstra sporeelementer, men det gør jeg ikke ud over strontium).
? (kun en tanke)
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Ja det har jeg også tænk på om det kunne være den mud der spiller ind.
Jeg er begyndt bruger strontium og magnesium mit akv selom det ikke skulle være nødvendig men mine xenia hade det ikke så godt før jeg gav dem et lille skud i r.... så hjælp det på dem og nu er de lige frem ud over det hele og er næsten en plage hehe.
Jeg ved heller ikke om jeg skal ha mud på mit nye akv endnu
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hmm det kan da være en interessant observation ang. kalkalger vs. MUD ?
Mon det har noget på sig ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Brian

For at undgå misforståelser gik mit indlæg på at klak algerne ikke fik nok at leve af fordi os med mud ikke tilsætter noget ekstra (ud over magnesium, calcium samt KH).

At mudden virker må man jo sige at den gør efter som jeg har kunne køre akvariet i nu 10 mdr. uden store tab af fisk (3 stk da jeg var en stor spadser og bare smed de i akvariet uden at tilvænne dem) eller koraller og alt ser ud til at trives.

Når det så er sagt har jeg valgt at købe en skummer, man kan jo så godt lide at være på den sikre side :D , men grundet div. problemer er denne endnu ikke blevet koblet på systemet.

Bare lige så det var klart :D
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Hej ttkthomsen

Hvad for noget KH boffer bruger du.

Jeg har lige målt min calcium og KH igen
CA-480 KH-8 så jeg skal nok ha lidt KH boffer i mon ikke ?
Jeg har aldrig brugt kh boffer da den her altid været stabil.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Jason

Har købt noget KH hos decocean men der er ingen label på, men det funger den ligger på lige over 10. Men en KH på 8 er det ikke OK

MVH
Tonning
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

en KH på mellem 6 og 12 er OK
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

hold både KH og calsium højt vis du vil ha kalkalger, sigt efter en kh på ca. 11 for optimale betingelser....
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Efter at være blevet lidt utålmodig med disse kalkalger, valgte jeg at tilsætte en ordenligt squis af mit flydende strotium samt mg, og det har virkelig gjort underværker, nu er der endelig kommet rigtig godt gang i de røde samt de lilla kalkalger (selv på ruden). Dog kunne jeg også konstaterer en kort opblomstring af brune alger, disse er dog væk nu.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"