"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Hougaard »

Hej Carsten,

Har du så reduceret mængden efterfølgende ?

Der er jo ligesom to faser i reducering af næringsstoffer:

1. Reducering af et ophobet niveau
2. Vedligehold af et lavt niveau

Fase 1 kræver naturligvis en højere koncentration end fase 2 og selvom pellets skulle være "selvregulerende" tror jeg det er vigtigt at man vælger en næringsreduceringsmetode der passer til det niveau der produceres næring i.


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af malawicarsten »

Jeg har bevidst kørt med lav dosering fra starten af.
Hellere "underdosere" end dræbe korallerne efter 2 dage..

I koraløen er der 1200L vand og ved max dosering er det 2,4 kg pellets, jeg har 1 kg.
Minimum doseringen er 500g pr 500L = 1,2kg
(Begge tal ifølge brugsforvirringen til pellets)

Efter hvad jeg kan se når jeg indimellem har systemet slukket for vedligehold så forsvinder der forskellig mængde pellets i reaktoren afhængigt af det antal koraller jeg har i systemet. (Læs de fylder mindre i reaktoren når de synker sammen).

Eftersom jeg har svingende mængde koraller i systemet vil jeg ikke op/nedjustere pelletsmængde, men hellere en lavere dosering så bakterierne "selv" tager hvad de måtte mangle.


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af andersen2009 »

Da mine værdier nåede ned på 0, satte jeg vandgennmstrømningen ned uden at reducere mængden af pallets. Det virker som skal og er stadgi super tilfreds.


Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nielsk »

Jeg kører med halv dosis pellets og det virker super. Jeg har sparet mit caulerparefugium væk og fyldt koraller i - det var hele tanken bag.

Men rowaphos har jeg ikke kunnet undvære - jeg har jo så også mega mængde fisk i systemet.


SPS : Stability provides succes
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Hr. C »

nielsk skrev:Jeg kører med halv dosis pellets og det virker super. Jeg har sparet mit caulerparefugium væk og fyldt koraller i - det var hele tanken bag.

Men rowaphos har jeg ikke kunnet undvære - jeg har jo så også mega mængde fisk i systemet.
Kan måske ikke helt se det super i at skulle køre med begge dele, som jeg ser det, skulle formålet med biopellets bl.a. være at nedbringe fosfat (der står der ihvertfald på min pose :wink: )
Skal man ud i at anvende 2 forskellige fluidized filtre synes jeg personligt ideen forsvinder lidt...


Med venlig hilsen
Nicolaj
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af flzak »

Kan man bruge ZEOprodukter sammen med pellets for at nedbringe no3 po4?
Fx. ZEOfood7 og da jeg har lidt skit på mine sten evt ZEOzym?


Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Engelquist »

Jeg har fjernet biopellets fra mit system- da jeg efter en umiddelbart succes med at nedbringe nitraten, oplevede at næsten alle sps'er stod af- mine lps havde det heller ikke for godt. 2 dage efter jeg fjernede pellets foldede lps'erne og skiverne sig ud igen og står nu flottere end længe.
Det skal også nævnes at fosfaten ikke blev fjernet af biopellets- kun nitraten...
Jeg går igen tilbage til den gode gamle metode efter devisen skummer, vandskifte og god cirkulation. Derudover skal jeg have gang i et refugium med caupala- og vil også forsøge mig med at køre med manuel KH og CA tilsætning, den Carsten fra Decocean, selv blander...

Så kun skummer, returpumpe og refugium i sumpen- intet andet: back to basics...

Mht biopellets spår jeg produktet samme skæbne som mirakelmud og lignende hokus pokus vidunderløsninger smarte producenter jævnlig forsøger at sælge os...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nielsk »

Det er også misvisende at de leder folk til den opfattelse at fosfat og nitrat falder til 0 begge dele. Når der opbygges bakterieflora på pellets ( som så ryger af og ender i skummer ) bruges der forholdsvis mere nitrogen end fosfat. Dvs. når nitrat er 0 kan fosfat ikke falde - det skal bindes kemisk - eller fjernes ved vandskifte.

Biopellets fjerner noget fosfat men absolut ikke det hele. Det er at sammenligne med et svovlfilter!!

Det er ikke en mirakelkur - men en effektiv måde at holde sit nitrogen i biologisk kredsløb - og dermed have mulighed for at fjerne det manuelt. Det er at sammenligne med at tilsætte fx vodka eller sukker. Det er en gennemprøvet effektiv måde!!!


SPS : Stability provides succes
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af leifkrarup »

nielsk skrev:Det er også misvisende at de leder folk til den opfattelse at fosfat og nitrat falder til 0 begge dele. Når der opbygges bakterieflora på pellets ( som så ryger af og ender i skummer ) bruges der forholdsvis mere nitrogen end fosfat. Dvs. når nitrat er 0 kan fosfat ikke falde - det skal bindes kemisk - eller fjernes ved vandskifte.

Biopellets fjerner noget fosfat men absolut ikke det hele. Det er at sammenligne med et svovlfilter!!

Det er ikke en mirakelkur - men en effektiv måde at holde sit nitrogen i biologisk kredsløb - og dermed have mulighed for at fjerne det manuelt. Det er at sammenligne med at tilsætte fx vodka eller sukker. Det er en gennemprøvet effektiv måde!!!
Ja!...Zeovit er stadigvæk en overlegen metode til at holde både fosfat og nitrat i skak på.


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nielsk »

leifkrarup skrev:
nielsk skrev:Det er også misvisende at de leder folk til den opfattelse at fosfat og nitrat falder til 0 begge dele. Når der opbygges bakterieflora på pellets ( som så ryger af og ender i skummer ) bruges der forholdsvis mere nitrogen end fosfat. Dvs. når nitrat er 0 kan fosfat ikke falde - det skal bindes kemisk - eller fjernes ved vandskifte.

Biopellets fjerner noget fosfat men absolut ikke det hele. Det er at sammenligne med et svovlfilter!!

Det er ikke en mirakelkur - men en effektiv måde at holde sit nitrogen i biologisk kredsløb - og dermed have mulighed for at fjerne det manuelt. Det er at sammenligne med at tilsætte fx vodka eller sukker. Det er en gennemprøvet effektiv måde!!!
Ja!...Zeovit er stadigvæk en overlegen metode til at holde både fosfat og nitrat i skak på.
Ja og det mest gennemprøvede er ugentlige vandskift på 20 %


SPS : Stability provides succes
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Hr. C »

engelquist skrev:Jeg har fjernet biopellets fra mit system- da jeg efter en umiddelbart succes med at nedbringe nitraten, oplevede at næsten alle sps'er stod af- mine lps havde det heller ikke for godt. 2 dage efter jeg fjernede pellets foldede lps'erne og skiverne sig ud igen og står nu flottere end længe.
Det skal også nævnes at fosfaten ikke blev fjernet af biopellets- kun nitraten...
Jeg går igen tilbage til den gode gamle metode efter devisen skummer, vandskifte og god cirkulation. Derudover skal jeg have gang i et refugium med caupala- og vil også forsøge mig med at køre med manuel KH og CA tilsætning, den Carsten fra Decocean, selv blander...

Så kun skummer, returpumpe og refugium i sumpen- intet andet: back to basics...

Mht biopellets spår jeg produktet samme skæbne som mirakelmud og lignende hokus pokus vidunderløsninger smarte producenter jævnlig forsøger at sælge os...

Det er nøjagtigt det der skete for mig! :wc:

Måske vi burde oprette en støttegruppe for os der har mistet sps´er her på det sidste...(fragmentmøde) :G

By the way, fik startet refugium op efter et besøg hos Petsupply for køb af Caulerpa & Rowaphos - nu kan det kun blive som i "de go´e gamle dage"!


Med venlig hilsen
Nicolaj
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Jeg har også måtte sige farvel til SPS koraler så jeg har også taget mine pelles fra. Og har efter snart 2-3 uger kunne se at de har fået det bedre dem jeg har tilbage.

Steen


J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af J. Andersen »

Hvad er det helt klart de bio gør, så sps og lps dør?

Nu har jeg ikke nogle af dem endnu?


spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Jeg kan ikke svare dig på det. Men en ting er sikkert der må næsten være noget om det siden der er flere der har oplevet det samme. :dizzy:

Steen


Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 278
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 14:14
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Laustsen »

mine pellets har kørt fra dag 1.. nu har det kørt i snart tre måneder og har 12 sps 0g 3Lps ser alle ud til at trives og værdierne spiller!


500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Jeg nåde at køre med pelles i omkring 6 mdr.

Steen


andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af andersen2009 »

Laustsen skrev:mine pellets har kørt fra dag 1.. nu har det kørt i snart tre måneder og har 12 sps 0g 3Lps ser alle ud til at trives og værdierne spiller!
Samme her.!
Og har ikke været igennem nogen vilde algefaser eller andet pjat.


Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 278
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 14:14
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Laustsen »

nej heller ikke her..
men vælger at forsætte med at bruge dem til modsatte er bevist!!
viser det sig ikke at virke i længden
hopper jeg sku på zeo vognen!


500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af skod »

Heller ingen problemer her udover jeg skal køre med fosfat fjerner også


Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af bio »

Jeg mener det har været nævnt tidligere i tråden, men jeg kan ikke finde det. Hvis jeg vil køre både Biopellets og fosfatfjerner på samme pumpe, hvilket filter er så smartest at have først?


Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

bio skrev:Jeg mener det har været nævnt tidligere i tråden, men jeg kan ikke finde det. Hvis jeg vil køre både Biopellets og fosfatfjerner på samme pumpe, hvilket filter er så smartest at have først?

BioPelles skal have højere flow end RowaPhos fosfat medie.

Da jeg kørte med pelles brugte jeg 2kg pelles i en reaktor for at få dem til at danse brugte jeg en Aquabee up 2000/1 og til min forfat reaktor kan jeg nøjes med en Aquabee up 1000 til ½kg medie.

Steen


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Steen..

Har du taget dine bio pellets helt af dit system....?


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Ja. Reaktoren den står ude i skuret og pelles er taget ud af den.

Steen


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Ok.. Må man høre grunden til det..?


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Grunden til at jeg prøvede pelles var at jeg havde en Nitrat på 10.

Kommer der Nitrat igen så springer jeg på VSV istedet for.

Pelles skulle afgive noget til koraler men det syndes jeg nu ikke at kunne se. Pelles skulle også holde fosfat nede men desvære måtte jeg sætte en reaktor op for at fjerne fosfaten.

Så nu hvor mine vandværdier er på plads igen har jeg så taget dem fra.

Steen


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Hey igen Steen..

Takker mange gange for svar.. Mine er også på vej retur og vil bestemt mene at det nok bare var fordi det hele blev skruet så meget op med de pellest da de kom frem at jeg hoppede på vognen.. Men syntes det er den værste gang bras og total over opskruet af dem der sælger skidtet..griner.. Men lidt har de da hjulpet..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Jeg ved nu ikke om det lige frem er bras. Men hos de fleste har de nok gjort et godt stykke arbejde.
Jeg tror bare ikke de gør den store forskeld i forhold til andre løsninger som feks. vsv eller zeovit.
Fosfat fik de heller ikke fjernet fra mit system. Fosfaten den steg istedet for så jeg skulle have fosfat filter på.

Men lige nu er der kun behov for fosfat filter og resten klare jeg med vandskifte end til vidre. Stiger nitraten igen som jeg ikke håber så bliver det vsv jeg vil prøve.

steen


Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Hr. C »

spdiving skrev:Jeg ved nu ikke om det lige frem er bras. Men hos de fleste har de nok gjort et godt stykke arbejde.
Jeg tror bare ikke de gør den store forskeld i forhold til andre løsninger som feks. vsv eller zeovit.
Fosfat fik de heller ikke fjernet fra mit system. Fosfaten den steg istedet for så jeg skulle have fosfat filter på.

Men lige nu er der kun behov for fosfat filter og resten klare jeg med vandskifte end til vidre. Stiger nitraten igen som jeg ikke håber så bliver det vsv jeg vil prøve.

steen
Nok nærmere fifty - fifty, hvad angår succes og biopellets... :(


Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Thomaas »

Så er mine pellets også taget fra.

Biopellets er fine nok, men er bare svære at dossere korrekt.
Fra 14 dage siden blev de taget fra, da mine værdier målte 0,0 ppm no3 og 0,0ppm po4.
Det havde desværre den negative effekt at lps og sps over længere tid havde set ret sløje ud.LPS havde tabte farve og var meget lidt oppustet. SPS var ikke skarpe i farven samt væksten var meget lille. Var også begyndt at få en grå bakterie film på ruderne, som er en klar indikator på for stor bakterie mængde. Efter de er taget fra, er det hele ved at komme sig igen og hinden er så småt væk. Er sikker på de er rigtigt gode ved korrekt mængde i systemet, men er bare svære at dossere korrekt.

Da jeg ikke fodre den samme mængde hver uge, kommer jeg aldrig til at finde den korrekte mængde for systemet.

Køre med vodka nu, eller det vil sige at jeg venter stadig på at jeg kan måle noget no3 eller po4.

En god indikator på overdossering med pellets, er at der danner sig en grå hinde af bakterier på glasset. Eller LPS er trukket meget ind i dens skelet. Hvis man efter et lille døgn, muligvis også hurtigere får den grå hinde skal man handle hurtigt.

Disse råd og oplysninger taget ud fra egne erfaringer.

MVH
Thomas


╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
reefadk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors 24. nov 2011 17:40
12
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2011

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af reefadk »

Er der nogen tilbage der kører med bp ?

Står lidt og vakler mellem dem og ATS og for mig ville det være nemmere at købe en reaktor og bp frem for at skulle til og lege byggemand Bob :)


min balje.

viewtopic.php?f=93&t=49268&p=479525#p479525 flækket og under genopbyg

Nye drømmebalje med 3x 100whighpower led
viewtopic.php?f=94&t=50014
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"