"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af TimW »

kører selv vsv samtidigt for hver gang jeg har prøvet og skære ned på vsven så er min po4 begyndt og stige. så overvejr stærk at gå helt over til vsv en igen.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nielsk »

Jeg kører også med rowa igen - måler det ikke men kunne se på på blå acro at det var stigende. Er næsten oppe på fuld dosis af pellets men har så til gengæld fået algeboom på ruderne.
Og det selvom jeg har skåret ned på fodringen..


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 466
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af mathiaskehlet »

Jeg har droppet pellets efter ca 1 måned. Ikke fordi jeg ikke tror det virker men har fået et tyndt algelag over alle sten og på ruden. Derudover "hænger" mine koraller lidt og min grønne Sarcophyton har ikke haft dens polypper ude i en uges tid nu. Min fosfat er steget meget så er tilbage på rowa. Jeg har kun plads til en reaktor da det er HOB(hang on back). Det kan godt være at jeg skulle gi det mere tid til at blive kørt ind, men vil ikke tage chancen. Måske er pellets bare ikke nok alene til at holde PO4 nede.....?


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af martinknorr »

Der har hele tiden været snak om at pellets skulle nedbryde næringsstoffer biologisk (BIO-pellets). Dvs. at man ikke kan forvente at man får et resultat efter 1 mdr, når de så samtidig tager alt andet fra der før har hjulpet med at fjerne po4.
Der er vist heller ikke mange der starter et nyt akvarie op og forventer at den biologiske balance er i top efter en mdr.

Der er lige startet en anden tråd op omkring om folk er ved at droppe pellets, jeg sidder hovedrystende og kigger på start datoen for denne tråd. Den er startet for lidt over 10 mdr siden, så realistisk set har de fleste nok haft deres pellets kørende i 0-6 mdr.

Men det hele er jo en smagssag...


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 466
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af mathiaskehlet »

Det eneste "resultat" jeg har haft er forøget fosfat. Om jeg så ikke har tålmodighed kan da godt være at det er problemet. Men en po4 som stiger bliver man altså nød til at gøre noget ved...... og så vidt jeg kan læse mig frem til er der mange andre som oplever dette. Hvis man skal have det kørende et år før at det er "kørt ind" kan jeg ikke bruge det til noget da jeg ikke har mulighed for flere reaktorer på mit akvarie. Hermed ikke sagt at det IKKE virker, jeg har bare valgt en anden løsning
Senest rettet af mathiaskehlet tirs 12. okt 2010 20:51, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Ja folk forlader sgu den synkende skude haha


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Brian C »

ronny.w skrev:Ja folk forlader sgu den synkende skude haha
synkende??, nu er det ikke så mange, i forhold til hvad der er blevet solgt, såeh, vil ikke lige kalde det
men jeg tror der er mange der ikke lige har sat sig ind i tingene før opstart, men det er kun et gæt
og nej jeg skifter ikke væk


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Jesper ØH
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Jesper ØH »

Tak for kaffe nu har jeg sku lige købt de skide pellets GG


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Jesper ØH skrev:Tak for kaffe nu har jeg sku lige købt de skide pellets GG
død og helvede ligger forude haha. ellers en skam du har jo et flot akvarium


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Brian C »

Jesper, hvis du ser lidt på hvor mange der er solgt, og hvor få det er der har problemer
og du så lige husker de ting jeg har fortalt dig, så skal det nok gå, uden nogen problemer

Ronny, er bare i sit provokerende hjørne i øjeblikket
desuden kommer ovre fra west fra, der hvor alt fremskridt er af det onde, han er én af de få jeg kender der har en mobiltelefon, udstyret med drejeskive :T :T :T


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Griner..

Jeg holder sku med Pellets holdet.. vi giver ikke op så let.. hehe..

Har samme mening som dig Brian.. Det skal sku prøves af over et halvt år, før der kan gives en virkelig mening, og vi ved jo at med tålmodighed kommer man langt.. ( tror hellere jeg liiiige må smide et halvt kilo pellets mere i idag..griner..)


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Nej det er jeg nu ikke Brian, men har i set Jespers akvarium, så ville i nok tænke jer om en extra gang med biopellets. Jesper har fint styr på at få sine koraller til at gro, med de midler han bruger nu. det vil være galamathias i mine øjen at starte op med biopellets i så vel smut akvarium som jesper har.

Hvis vi kigger nøgtern på det. så er risikoen for at miste koraller ret så høj. for det andet så får han et alge boom samt fosfat stigninger plus en KH stigning og et PH drop.
størreste parten af hans koraller er sps'er. en del af dem uden at lyde for pop smart, kan han i bund og grund vinke farvel til.

Jesper tænk dig om inden du smøre din maskine mere end godt er

OG PS: Brian du skal sgu ikke kritisere min mobillos, den virker og har mono grøn skærm. :T


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Her holder jeg altså også med dig Ronny..

Jesper .. Pas nu på.. stort set alle os andre der er startet med pellets har mistet koraller ( og det er dem er jo ikke sikkert, men underligt at alt det Ronny lige nævner er det der stort set er sket hos alle ) jeg vil nu stadig køre med mine pellets og er på Brians side samt alle andre der har valgt pellets vejen , men havde jeg haft lige så flot en tank som dig Jesper så havde jeg holdt mig fra dem.. ( du kan jo se at du gør alt det rigtige der skal til for at holde koraller ) og det syntes du så du liiige vil satse lidt med.. Puha slemme Jesper.. Håber ikke du bare keder dig for meget og bare måtte prøve pelletsene, har virkelig :GO med dig og bestemt også Nielsk som også har taget chancen..

Jeg prøvede kun pellets fordi jeg simpelthen ikke kunne slippe af med min Nitrat ( der er sku nok en ophopning et eller andet sted jeg ikke kan komme til livs, men pellets æder det sku, men hvis det skulle have være gjort rigtigt i min verden, så skulle pelletsene have været i min sump fra day one og ikke nu ) men nu skal de jo så vel bare passe sin indkøring og jeg må håbe på det bedste for de koraller der stadig står..

Men Jesper : som Brian helt sikkert også har sagt så start stille.. 2 ml og ugen agtig.. Mener det sku.. smiler.. Overdrivelse fremmer forståelse..

Jeg har hældt 100 ml i om ugen til min 400 liters og det var alt alt for meget, og ved du har lidt alla samme liter, så 2 ml af gangen agtig..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Bruno »

Vertex nævner ingen steder i deres produkt beskrivelse at man ikke må bruge Antifosfat
npbiopellet direkte anbefaler, i deres produkt beskrivelse, at man også kører med antifosfat såfremt man fodrer meget

Der er også en anden uoverenstemmelse, der undrer mig. På poserne står det at doseringen er 50-200 ml per 100 liter vand, men på Vertex hjemmeside står der at doseringen er 500ml per 100 liter vand (netto) og på npbiopellet viser de test resultater fra en 500 liter akvarie kørende med 2 liter pellets!!

Og så er der også et par andre ting, der undrer mig i forhold til dem, der påstår at man skal give det tid før det virker....
For det første anbefaler producenterne at man tilføjer nye piller efter 6-12 måneder... hvordan hænger det sammen med at der er nogen, der mener det skal have +måneder før det virker?
For det andet så fremviser npbiopellet grafer med målinger fra test system, hvor der er vises kraftige reduktioner af både fosfat og Nitrat allerede efter 2 uger?

Inden jeg startede med pellets kørte jeg med VSV og kunne ikke måle Nitrat og Fosfat, men jeg har kørt med mit nu i +4 uger og jeg kun kan se stigninger i Nitrat/Fosfat!

Bemærk nu at jeg som udgangspunkt ikke er anti-pellets, men må indrømme er jeg er ved at blive noget kritisk over for dem! Jeg vil nu sidestille dem med VSV og at de gyldne løfter producenterne lover simpelt hen ikke holder.

Begge producenter skriver i deres produktbeskrivelse at det er er nemt produkt for begyndere og når først de er indkørt kan man ikke overdosere da pillerne vil afgive den mængde bakterier, der er er nødvendige for at fortære den mængde fosfat og nitrat, der er i systemet.

Der er dog en kommentar, på Vertex produktbeskrivelse jeg ikke kan lade være med at grine af....:
"Within a few weeks, without any routine dosing, even the most novice of reef keepers can maintain a crystal clear tank" :biggrin: :biggrin: :P :rolleyes:


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

Mine piller virkede inden for 3 dage, der havde de halveret min no3, men jeg kickstartede dem, også med noget zeobak bakterie.


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

StarF skrev:Mine piller virkede inden for 3 dage, der havde de halveret min no3, men jeg kickstartede dem, også med noget zeobak bakterie.
Du kører da også med et nitrat filter, det har du da selv skrevet i en anden tråd, hvor du var lidt nervøs for din Ph.

Mener da også jeg har læst at du har haft div. stigninger i dine værdier


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

ronny.w skrev:
StarF skrev:Mine piller virkede inden for 3 dage, der havde de halveret min no3, men jeg kickstartede dem, også med noget zeobak bakterie.
Du kører da også med et nitrat filter, det har du da selv skrevet i en anden tråd, hvor du var lidt nervøs for din Ph.

Mener da også jeg har læst at du har haft div. stigninger i dine værdier
Ja nu gør jeg, jeg blev ved med at døje med dinoflager, og læste at vsv og zeo kan "føde" disse, så valgte jeg at stoppe med pillerne (selv om de sikkert ikke kan) i den forbindelse satte jeg et no3 filter op ved siden af og lod køre i en uge inden jeg koblede pillerne fra.


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Brian C »

ronny.w skrev:Nej det er jeg nu ikke Brian, men har i set Jespers akvarium, så ville i nok tænke jer om en extra gang med biopellets. Jesper har fint styr på at få sine koraller til at gro, med de midler han bruger nu. det vil være galamathias i mine øjen at starte op med biopellets i så vel smut akvarium som jesper har.

Hvis vi kigger nøgtern på det. så er risikoen for at miste koraller ret så høj. for det andet så får han et alge boom samt fosfat stigninger plus en KH stigning og et PH drop.
størreste parten af hans koraller er sps'er. en del af dem uden at lyde for pop smart, kan han i bund og grund vinke farvel til.

Jesper tænk dig om inden du smøre din maskine mere end godt er

OG PS: Brian du skal sgu ikke kritisere min mobillos, den virker og har mono grøn skærm. :T

arh nu maler du lidt fanden på væggen, jeg har selv en meget stor andel ag SPS, bla acropora som nævnt kun mistet to koraller, nemlig hystrix, og den ene var godt på vej inden jeg begyndte på pellets, ikke 'en af mine acroer har lidt skade
og mange af dem der fik forhøjet KH, jeg selv inkl. var ikke forberedt på det, så jeg fik ikke skruet ned for min KH-tilførsel, jeg kører med Balling, og det ved jeg at Jesper osse gør
men ja det er et valg Jesper selv må tage
og man skal helt klart vide hvad man gør

desuden er det som de fleste andre filtermaterialer, noget man bruger hvis man har et reelt behov, man bruger vel heller ikke RowaPhos eller lign, hvis man ikke har problemer med Fosfat...

Jesper jeg har en større artikel om emnet du kan læse, inden du træffer dit valg


Bruno>, jeg kan sagtens følge dig, men ændrer man nogle parametre i akvariet, tager det tid inden tingene falder helt på plads igen
og det er så det jeg mener med at give tid. at de virker er jeg overhovedet ikke i tvivl om, da min nitrat dykkede meget hurtigt efter de kom til
mht Fosfat, er jeg knap så sikker på effekten, eller rettere jeg har en ide om at jeg fodrer for kraftigt i forhold til hvad den ene liter jeg kører med nu kan klare, men det må tiden vise

at jeg mistede de to koraller, ja den ene hystrix, den var begyndt inde fra midten, da den var blevet rimelig velvoksen, men ellers tilskriver jeg KH'en og Fosfaten som synderen
og det er så osse to ting som jeg har advaret bla Jesper omkring.
Hvorfor KH stiger? måske fordi væksten stopper mens korallerne omstiller sig til nye vandværdier, og man fortsætter med at tilføre KH buffer, bare et gæt
min KH er i hvertfald begyndt at opføre sig helt normalt igen, og korallerne vokser igen

men der er en ting der undrer mig, i forhold til hvad der er solgt, så er det utroligt få vi hører om, det kunne være interessant at høre fra endnu flere, så vi kan få et stort og bredt udvalg af oplevelser/erfaringer, både positive og negative, for på den måde at få udarbejdet en ordentlig Do/Don't guide, evt kan det bruges til at "overtale" producenten til at få lavet en ordentlig vejledning


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Jesper ØH
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg takker alle for de pæne udtalelser om mit akvarie, det er jo altid rart og høre folk syntes, det er pænt det man har fået lavet :GO Ang pellets tror jeg lige jeg klapper hesten, for i mit tilfælde var det for at skaffe plads, for en større ny skummer :K , og hvis pladsen ikke kan spares, bliver jeg ved som hidtil :beer:


andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af andersen2009 »

Nu har jeg PLØJET hele tråden igennem og læst både posetive og negative sider af produktet og har lige et par spørgsmål..!

1. Kan det stadig anbefales i nystartet akvarier (10 dage siden start).?
2. Kan man "bare" smide det i en spandepumpe og lade den klare det.?

Mine nitrat-værdier er temmelig høje om min fosfor ligger lige i overkanten, men har dog Rowaphos i lige pt.


PFT
Kenneth


Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

1: hvis man vil køre med det, så er det klart en fordel at bruge det fra starten!

2: nej en spandpumpe virker ikke til det.


andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af andersen2009 »

Kan det anbefales at køre med det..?? Eller er det bedre at sætte kræfterne ind andre steder.? (her tænker jeg nitrat/svovkugler)


Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af skod »

eller vsv.


Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af andersen2009 »

Jeg har en idé om at VSV er bedst til indkørte akvarier, eller er det noget sludder.?


Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af kenneth145 »

Jeg har pt 800 ml vertex biopellets i mit system. startede med 300 ml og tilføjede 300 ml yderligere efter 1 dag og 200 ml efter en uge.. jeg kan ikke måle fosfat eller nitrat jeg har ikke haft ph dyk eller andre udsving ej heller tåget vand som følge af bakterie boom eller andre ubehageligheder. min koraller har klart forbedret farver og andre helt skiftet farve. fra grøn til blå, fra brun til pink. brun til lilla grøn til lilla, en seriotopa der skulle blive blålig er ved at blive knaldgul. det eneste der ikke har det godt er min ene sacrophyton og mit xenia det er meget sløjt.
jeg havde ikke målbart fosfat inden pellets men havde lidt nitrat det er væk. har intet cyano, dino eller andet, så jeg lader klart mine køre videre. har et deltec filter yderligere med aktivt kul kørende. overvejer lidt efter at ha hørt andres erfaringer at tilføje lidt rowa til det bare for en sikkerheds skyld.
Men hvad er det der gør den store forskel der opleves...??
Senest rettet af kenneth145 ons 13. okt 2010 20:28, rettet i alt 1 gang.


Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Personligt tror jeg at man skal tilføje det allerede i opstarts fasen af et akvarium.

Således er der flere ting du ikke vil opleve som resten.

Du vil ikke miste noget. pga. at dine værdier svinger op og ned.
Du får et overblik over tid hvad godt der "måske" er ved dem.

Vælger du så at kører med biopellets, skal du have en skummer som kan levere nok ilt til dit system ved max belastning med biopellets ( Eksempel )
Men du skal nok ikke regne med at de er mere vidunder middel end en traditionel nitrat og fosfat filter ( Som er rated til dit system )

Men for at gøre det kort. er jeg ikke videre imponeret af biopellets, du kan opnå alt det de lover med andre midler og det er mere safe efter min menning.
Og nu er det ikke fordi jeg er bange for at prøve noget nyt. kan bare ikke se ideen i at man skal miste nogen koraller og andet førend man er igennem indkørings fasen.

Alt tager tid i denne hobby og der er ikke kun en vej til succes, men du kommer til at møde mange Bump på vejen.

Vælger du så at kører med biopellets, skal du have lavet en dertil indrettet reaktor, hvor du kan se og styre hvor meget de står og danser.


andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af andersen2009 »

hmmm, spandepumpen er smidt over skulderen :y
(syntes bare det var en god idé at smide dem deri)

Tror nok jeg forsøger migmed biopellets, men omvendt har jeg både nitrat og fosfat-filtre. Nitrat-filtret er jo bare en krig om at blive kørt ind og der kunne jeg lige se en genvej med biopellets :be:


Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Brian C »

Ronny, nu er det ikke alle der har mistet koraller, og set i lyset af hvor mange der har købt de pellets, kan de vist heller ikke være så problematiske som du gør dem til

jeg vil vove den påstand at de slår et nitratfilter til enhver tid, da de er væsentlig hurtigere og lettere at sætte i gang, en særlig reaktor, tjah det kræver rowa mig bekendt osse for at virke optimalt, og der kan du osse miste koraller, hvis det går for stærkt

men som jeg har sagt flere gange, så er det vigtigt at gå stille frem, det er det med alt

og jeg ikke rigtig se for mig hvilke andre metoder der skulle være mere safe, alle metoder rummer et risikomoment, hvis man ikke passer på og går forsigtigt frem

Kenneth, jeg tror den store forskel, primært skyldes folks tålmodighed, forstået på den måde at nogen er gået lige vel hurtigt frem, og har glemt at alle større ændringer skal ske langsomt


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Syntes sku lige vores små Bio - Pellets trænger til en god gang :K Kom Ronny, du ka også..griner..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Valentin skrev:Syntes sku lige vores små Bio - Pellets trænger til en god gang :K Kom Ronny, du ka også..griner..
Yup men kun sådan her desværre :T . kender flere personer som har mistet end flere som ikke har.

PS. kuk kuk hvor er du


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"