"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

køb i USA

Forum for generel snak omkring saltvand.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

køb i USA

Indlæg af Claus »

Er der nogen der har erfaringer med køb af udstyr i USA? Jeg har styr på fragtpriserne, men er lidt i tvivl om, hvorvidt der kommer told/moms eller andet på varen ved den danske grænse.
Så enhver form for input påskønnes.

Mvh

Claus


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Uden at være helt sikker vil jeg mene at der kommer fuld skrald på en fortoldning ved køb uden for EU !

Har hvertfald prøvet at købe "billige" bøger til mit studie i USA - så kom der lige en ordentlig omgang told oven i hatten og så var der intet sparret - tvært imod :(


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: køb i USA

Indlæg af Søren Ravn »

Claus skrev:Er der nogen der har erfaringer med køb af udstyr i USA? Jeg har styr på fragtpriserne, men er lidt i tvivl om, hvorvidt der kommer told/moms eller andet på varen ved den danske grænse.
Så enhver form for input påskønnes.

Mvh

Claus
Jeg købte 2 akva bøger i USA og fik også hele turen ( Told,Moms, postdanmark gebyr + moms af dette ).

Men jeg sparede da alligevel ca. 100kr + begge bøger var hardbag.

Søren Ravn


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Søren skriver ved staten godt hvor de skal henvende sig ved privat import af ting og sager fra udlandet. En anden ting man lige skal have i tankerne inden man bestiller i f.eks USA er at de bruger 110 volt derovre, så alt elektrisk udstyr er ubrugeligt herhjemme.
Med hensyn til bøger er der lidt at spare, men heller ikke alverden.
Man har jo så den ulempe at man faktisk ikke ved hvad man får udover hvad forsiden viser. Er det blot en hel masse flotte billeder, uden nogen form for tekst, eller er det tekst man kan bruge til noget.
Jeg har selv fået nogle bøger fra både USA og England. De blev bestil gennem Amazon.com eller Amazon.co.uk. Jeg forsøgte at bestille de 3 bøger som hedder Corals of the World, men de vejer ret meget så portoen ville blive ret dyr, og da man jo skal betale moms af det hele, ville det blive temmeligt bekosteligt. Forsøgte at finde de samme bøger
på den engelske amazon, men helt uden held selvom jeg havde ISBN numrene. Nu har jeg så valgt at bestille dem direkte på forlaget i Australien. der koster de omregnet ca 1050 incl porto, så det kun er momsen der kommer oven i.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der var lige en ting jeg glemte!
Efter at vi alle har fået nye dankort/visa kort, kan der være problemmer med at betale via nettet. De bøger jeg bestilte i Australien, var vi nødt til at betale med konenes Mastercard, fordi udløbsåret på mit Visa kort lå for langt ude i fremtiden til at det kunne accepteret.
Et ligende problem havde jeg idag, igår bestilte jeg et nyt osmose anlæg i Tyskland, og her til morgen ringede han og fortalte at det var et forkert udløbs år jeg havde skrevet - det var det nu ikke!
nogen som ved om man kan få et kort med kortere udløbstid, så det uden problemmer kan bruges på nettet??


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Tak for alle input.
Nu drejer det sig blot om en SCWD, så der er ikke noget elektrisk der bliver et problem.
Men jeg kan se at den koster ca 240 kr i USA i forhold til ca 550 kr herhjemme, og fragten har jeg fået oplyst til 100 kr.
Så selv i det tilfælde at jeg bliver bon´net fuld skrald på moms og told, så skulle der være en krone eller to at spare.

Men jeg kunne dog godt forestille mig, at det primært var (som I også skriver) bøger fra bla. Amazon mv. der bliver udsat for en fortoldning.

Det jeg er lidt i tvivl om er, om forretningen har nogen indflydelse på om pakken bliver udsat for en fortoldning/moms mv. For det er da kun en brøkdel af alle pakker der bliver undersøgt herhjemme, inden de bliver udleveret af postdanmark.

Men hva faen, jeg tror sgu jeg prøver. Hvis det går helt skidt med ekstra gebyrer, told og moms, så ender den vel med at koste det den koster ved akvarieudstyr herhjemme. :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Forretningen har mig bekendt intet at gøre med fortoldningen.
De har da åbentlyst er større interesse i at det smutter uden om tolden end gennem.
Da der ikke mere er nogen toldgrænser i Europa, er det jo så meget lettere af kigge på det der kommer oversøisk fra. For knapt 10 år siden sendte jeg en del ting hjem fra Singapora, New Zealand, Fiji, Hong Kong samt en stor kasse fra Bolivia, intet blev undersøgt, men en pakke fra Thailand og fra Amerika blev begge checket. Så det har nok også noget at gøre med afsendes landet.
Men generelt er det sådan at hvis det er sendt som brev, er chancen for at det stoppes minimal i forhold til pakker. De fleste butikker sender alt som pakker, da postvæsenet erstatter værdien, når deter sendt som pakke, men ikke som brev.


Mporange
Reactions:

Indlæg af Mporange »

Jeg har tit prøvet at når jeg bestiller noget fra blandt andet usa,
at pakkerne bliver markeret med "Merchandice" "Gift" osv.
altså vareprøver og gaver som er toldfrit under et vist beløb,
så jeg har aldrig oplevet nogen ekstra toldafgift.

men jeg ved ikke om de regler lige er blevet lavet om.

Men nogen gange er det et spørgsmål om held.


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Mærker forretningen pakken helt af sig selv, eller er det noget du beder dem om at gøre?


Mporange
Reactions:

Indlæg af Mporange »

nej de gør det af sig selv.

man kan altså spørge på forhånd hvad deres politik er.
men jeg ved ikke om de regler stadig gælder.

måske kan du findes noget på told&skat´s hjemmeside.


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Ok - tak for hjælpen.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har en klassekammerat der købte højtalere i USA, fik dem sendt til sin moster der på i LA i californien som så igen fik dem på fragtcentral og sendt hjem. Hun lavede et underskrevet brev som erklæring på at det var en gave - toldvæsnet var ligeglad og han fik fuld skrald på fortoldningen afligevel. Så jeg tror måske at den med gaven ell lign er en før set klassiker som ikke holder idag ?

Men ved det ikke med 100% sikkerhed ?? En ting er hvertfald sikkert det er at man kan bare holde sig inden for EUs grænser så er der ingen bøvl ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Brian, jeg tror du har ret i at toldvæsnet er vant til at folk prøver alle mulige tricks for at slippe igennem uden at betale.
Jeg tror dog jeg vil prøve det af - om ikke andet så bare for at prøve og se hvad der sker. I værste fald kommer den til at koste det samme som i DK, så der er ikke så meget at tabe ved det. (udover garantiforpligtelser naturligvis)
Jeg har kontakt med at par forretninger i USA, og der er blandt én der har tilbudt at sende SCWD´en som en gratis vareprøve, hvor alt papirarbejde så kører på mail.
Svært at sige om det kan fungere, men det er da en mulighed.

Iøvrigt som en general imformation til forum´et, så fandt jeg ud af ved Told og Skat, at varer købt uden for EU med en værdi over 80 kr tillægges moms. Ved en værdi over 165 kr tillægges yderligere told.


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Claus> Fik du nogensinde købt den SCWD i usa?


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Nope, det blev ved tanken.
Og nu har jeg ikke længere noget at bruge den til, så det var godtnok jeg ikke gjorde det..... ;-)


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Ok, ville bare lige høre om det havde været en underskudsforretning :wink:


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

har også handlet meget i usa, nogle foretninger markerer tingene som gaver ell. vareprøver (som sagt) i ren protest over told poltiken.

personligt holdnining er moms okay, told og gebyr åndsvagt...

du kan iøvrigt købe en stepdown konverter (110v -220) til næsten igen penge, jeg er klar over hvordan de virker og de problemer der betyder, men brian kan sikrt forklare de bedre :)


AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

man kunne udnytte det med de 110V hvis man fx. satte en trafo. ind.. så ville det give en mindre W afsætning?

P=U*I

Watt=Volt*Ampere

det vil sige hvis volten sænkes.. vil W afsætningen også sænkes.. nogen der giver medhold? :P


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Narj.... Hvis du har en 60 watt pære der skal have 230 Volt, og en 60 Watt pære der skal have 110 Volt, vil man jo bruge det sammen mængde watt...
Den der får 110 Volt vil bare bruge flere ampere.

Og hvis du vælger at sætte en trafo foran, vil dit watt forburg bare stige, da den også bruger den del watt på at transformere spændingen ned.


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

hmm.. så passer det jo lige skidt.. så lige at et var det 200 eller 300 L akvarie med alt udstyr ca bruger for 5000 mere i strom om året.. det er sq meget :(


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

AllanH skrev:man kunne udnytte det med de 110V hvis man fx. satte en trafo. ind.. så ville det give en mindre W afsætning?

P=U*I

Watt=Volt*Ampere

det vil sige hvis volten sænkes.. vil W afsætningen også sænkes.. nogen der giver medhold? :P
Ja det gav mening hvis evigheds maskinen fandtes.... En elektrisk ting bruger nok det samme energi i USA som den gør i Danmark - uanset om det er bananer eller kiwi den kører på ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

hehe :P hvorfor er strøm dog så dyrt i DK? :( ikke lige sikkert mine forældre er så glade for at stige 5000 om året :(


Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

lige en ting om bestilling i usa så skal i få dem til at sende det som retur varer så slipper i for told moms :shock: sådan gør man med MCer! og der sparer man en del mere :D
mvh kaos


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

kaos: Hvis jeg forstår dig ret, så skal man altså have dem til at sende en gave hvor der står retur på? så slipper man for told OG moms???
Det lyder jo genialt, hvis man altså skulle bestille engang!


Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

nej ikke som gave! det skal sendes som det er noget de har købt af dig men som ikke opfylder de ting som lovet ,foreksempel de har købt en pumpe men det var ikke den pumpe de troede! og derfor skal du ha den retur! mange forhandler sender gerne på den måde HVIS du forudbetaler! og så er det op til dig om du tør det? :wink:
mvh kaos


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ohøj, jeg handler meget i USA (plader), og jeg vil sige det er monster dyrt hvis der kommer told på. Køb for mindre end 500 kroner og de rør den ikke. Det skal sendes privat før de lader det være, og der skal være krydset af i "gift" i varedeklarationen som man sætter på kuverten. Hold jer fra det, jeg er blevet snydt godt og grundigt af told-far


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Men det er rigtigt at mange forhandlere gerne krydser af i "gift", men det er på ingen måde en garanti for noget som helst. Toldvæsenet flår gerne pakker op der står gift på. Især hvis kuverten er stemplet fra en forretning. Igen, køb i England eller i Tyskland medmindre det drejer sig om små ting. Jo større og jo dyrere, jo større chance er der for at den bliver nuppet.


Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

hmm ja så er der nogle der forstår det bedre end andre! har købt enduro cykler og sluppet fra det rimeligt biligt 2 gange! så jeg ved ikke om det er nogen lille ting?

kaos


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

jeps man kan være heldig... men hver gang min pakke har været lidt større end et par plader, så er den blivet bonnet flere hundrede kroner... men det er jo ens eget valg om man vil tage den risiko. I bund og grund er tolden der fordi man vil undgå eller mindske import fra USA, så uanset om man synes told er "mærkeligt" så er det nu engang sådan loven er. Det vil sige, at når du ikke bliver taget i tolden er der sket en fejl, og når man bliver taget, fungerer systemet, og så er den ikke meget længere end det.

Men derfor kan man jo godt være heldig


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"