"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ballingmetoden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Ballingmetoden

Indlæg af Heros »

Hej nu har jeg i godt 2 mdr. kørt med ballingmetoden og er meget godt tilfreds så jeg vil gerne høre andre der har brugt metoden.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nu da du skriver at du er meget godt tilfreds vil jeg da lige høre dig om du vil skrive lidt om dit akvarie også. Altså hvor stort er det. alder, hvilke koraller du især holder osv osv.
Tanken om balling på mit eget akvarie har nemlig strejfet mig et par gange så jeg vil gerne høre andres erfaringer med det :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej Henrik

jeg kørte med Balling metoden, jeg omtalte det lidt i tråden billeder, jeg har kun stenkoraler og en helt del af dem var acoporaer, jeg ved godt at det er en sart koral. men der skete det at i starten var det lidt svært at holde kh'en det var som om at nogle dage optog koralerne meget og andre dage lidt, så det med at skulle holde den på ren 8 lykkedes mig aldrig, men jeg lå mellem 7,5 og 8,5, dette må siges at være ok og at man har fundet mængden af sporestoffer der skulle dosseres med.

jeg begyndte efter en måneds tid at miste en del farver, samt at jeg begyndte at miste en del koraler også, men de koraler der ikke døde voksede som en i helvet, som om de fik betaling for det, men det var som om de voksede sig ihjæld, et eksempel var en pink/lillamontipora den voksede 2-3 cm om ugen for at dø på en dag. det samme så jeg med mine acoporaer. og så begyndte mine lobophyliaer og tracaphyliaer at skrænte så fjernede jeg disse sporrelementer og begyndte med grohteck igen, jeg fik reddet alle mine trachaphyliaer men mistede 2 lobophyliaer og der er stadig 2 der skranter, jeg tror jeg mistede omkring 20 acoporaer i denne tid,

jeg gik over til at bruge Balling metoden af kkun en årsag og det var økonomi, det var rigtig mange penge jeg kunne sparre, men når jeg idag ser tilbage har det været en ren tilsætningsforretning for mig grundet alle mine dødsfald

jager
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Det lyder ikke godt når jeg måler på mit er værdierne stabile min kh ligger på 8 og har været der den sidste månede. Nu har jeg ikke så mange stenkoraller da jeg stadig er ny i salt. Men jeg ved Lars M som jeg snakker en del med ikke har haft problemer med metoden. Til Brian så er mit akv på 250 l men et nyt på godt 400 l er på vej og for at være ærlig så aner jeg ikke hvad mine koraller hedder.

Henrik
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

Hvad er forskellen på balling metoden og den almindige ?
Er der nogle fordele ved at bruge balling?
findes der nogle links?

Kenneth[/img]
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Balling metoden handler først og fremmest om at tilføre Ca og Kh til akvariet.
Traditionelt har man en kalkmixer/reaktor der klarer dette. Af hensyn til korallernes vækst tilsætter vi en række sporstoffer. Mange bruger Grotech ABC.

Med Balling metoden har man smidt kalkmixer/reaktor væk og erstattet processen med to væsker, der er tilsat henholdsvis Ca ( calciumclorid), Kh (natriumhydrogencarbonat). Da disse to væsker danner natriumklorid (kogsalt) således at saltholdigheden gradvist vil stige, tilsættes en tredie væske med natriumkloridfrit salt i. På den måde stiger saltholdigheden ikke. Det giver i alt tre væsker.

Da vi nu alligevel skal tilsætte væskerne dagligt, findes der tre sæt sporstofvæsker specielt udviklet til Balling metoden, som vi kan tilsætte til de to Ca og Kh væsker.
I praksis blandes detre væsker i dunke med 5 eller 10l. De kan tilsættes manuelt; men det er langt mere nøjagtigt med en doseringspumpe.

I mit 475l akvarium med 90l. sump tilsætter jeg 135 ml. væske pr. dag fordelt over 8 portioner (doseringspumpe).

Der findes flere tråde på nordicreefforum, ellers er der her et engelsksproget og et tysksproget link:

http://www.athiel.com/lib7/drj2.htm
http://www.miniriff.de/balling/ballingfragen.htm

Mine erfaringer er utroligt gode, jeg har ikke oplevet at korallerne har mistet farver, tværtimod.

Til Jager: Har du brugt hele Balling metoden eller kun sporstofblandingerne?. De "rigtige" balling sporstofvæsker er jo meget mere koncentrerede end f.eks. Grotech ABC.
Ellers står jeg ret blank. Jeg har i nogle måneder gennemlæst alt hvad der kommer på de tyske forums om Balling metoden, og har aldrig læst om noget der svarer til din oplevelse.

Kan du give mig lidt flere detaljer om din brug af metoden?
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Jeg har lige målt på mine værdier og de er stadig lige i øjet og mit akv. har aldrig kørt så godt som det gør lige ny.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg har brugt Balling siden Februar.
Jeg havde i starten lidt problemer med at finde den rette dosering, da min KH fløj op og ned.
Det har jeg nu fået styr på og der ser meget fornuftigt ud.
Jeg har dog haft lidt problemer med lav Ca og høj KH, og der er lidt svært at kompensere for.
Ligeledes vælter det hele ved vandskift, men bare man er klar over det går ddet nu fint.

Det virker umiddelbart bedre end det jeg brugte tidligere (Grotec) men det skyldes nok at jeg nu doserer hverdag istedet for hver uge.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej lars

jeg brugte hele balling metoden og slukkede ned for min reaktor, jwg havde også en del broblemer i starten med ph men det var løst efter 3 uger, jeg har løbende målt på mine værdier og disse har intet fejlet, værken nu eller mens jeg brugte balling metoden, men nu er det heller ikke alt vi måler for, og jeg mener der mangler noget i balling metoden, jeg kan bare ikke fortælle hvad det skulle være, en forskeld jeg også kunne se var at det brune jeg fik på mit bundlag forsvandt da jeg brugte balling metoden, men nu når jeg er gået tilbage til grotech er dette kommet tilbage stille og roligt, mine koraler er begyndt at få tentaklerne ud igen, dette må være grundet noget der er i grohtecken og mangler i balling metoden.

lars hvar for nogle koraler holder du? sten blød eller læder

jager
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Jager

Jeg har faktisk lidt af hvert.

Læderkoraller, storpolyppede stenkoraller, småpolyppede do og diverse skiver.

Specielt mine motiporaer og acroporaer gror fint. Synes også farverne er fine.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Her er lige lidt billeder af nogle af mine koraller:
Vedhæftede filer
Seriatopora hystrix
Seriatopora hystrix
seriatopora hystrix.jpg (42.26 KiB) Vist 12004 gange
Acropora florida
Acropora florida
acropora florida 3.jpg (48.38 KiB) Vist 12006 gange
Mvh.

Lars Mogensen
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

wow den hystrix er for flot :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Et par stykker mere:
Vedhæftede filer
Et par seriatopora fragmenter
Et par seriatopora fragmenter
seriatoporaer.jpg (48.56 KiB) Vist 11990 gange
En tracyphyllia i blåt lys
En tracyphyllia i blåt lys
trachyphyllia.jpg (48.85 KiB) Vist 11986 gange
En heliofungia der desværre klarede at blive dækket til af en gravende goby.
En heliofungia der desværre klarede at blive dækket til af en gravende goby.
Heliofungia.jpg (35.95 KiB) Vist 11987 gange
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

SWEET Lars...

Det er da næsten en helt ny tråd værdigt - jeg ville da gerne se lidt mere fra dit skatkammer af et akvarie :D

Ang. Balling er det da lidt underligt hvordan det er gået godt for nogle og ikke andre.
Men måske blot endnu en understregning af at ikke 2 systemer er ens - men alle kan være lige gode for den individuelle bruger :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Tak for de pæne ord.
Billederne var egentlig blot for at vise at farver kan man også få med Balling metoden.

Nu har I selvfølgelig også set de flotteste.

Jeg skal nok lave en præsentation på et tidspunkt, men lige p.t. går al min tid med arbejde.
Mvh.

Lars Mogensen
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej lars

hvad kørte du med før balling, for jo dine koraler kan lide det det kan ses,
så du må gøre noget anderledes end mig eller det er nogle andre stoffer, hvor køber du dine stoffer til at blande med?

din trachaphylia bliver jeg lige nød til at se i dagslys, jeg tror ikke det er en trachaphylia

jager
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Jager

Du har sikkert ret, den sku' nok ha' heddet lobophyllia i stedet for.

Ang. Balling materialerne så køber jeg dem hos Hobbyriff.de; men jeg er 100 % sikker på at det er sl-aquaristik.de der producerer/leverer dem, da det er hans mærke der er på flaskerne med sporstoffer.

Ellers følger jeg blot opskriften slavisk, og det samme gør Henrik (heros) med samme gode resultat.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Hej Jager jeg tænkte på om du måske har doseret for meget at de sporstoffer der er med de er jo meget mere koncentreret i forhold til f.eks. grotec. Der skal kun 25 ml. i til 5 l færdig væske.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jørgen: De ting som Lars kommer i vandet, er de samme som vi bestilte, endda fra samme butik.
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Carsten bruger du metoden ?
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nej, desværre ikke endnu, har det hele liggende, men har ikke fået lettet bagen og kommet igang.
Skulle lige have fat i en IKS og doseringspumpe.
Nu mangler jeg bare at finde ud af det daglige behov. Ville faktisk allerhelst blot bruge sporeelementerne alene, men ved ikke hvor meget der skal i af hver.
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Jeg bruger opskriften der er på http://www.miniriff.de/balling/ballingfragen.htm Jeg startede med at tilsætte 40 ml om dagen fordelt over 8 gange har dog sat det lidt ned da min kh var lidt høj. Men mit akv. har aldrig kørt så godt som det gør nu. Det er også derfor jeg ikke helt kan forstå hvorfor Jager ikke kan få det til at virke.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Sad lige og kiggede på Hobbyriff's side, og kunne se at de færdigpakkede små poser med Calciumchloriddihydrat og lign. ikke mere findes i hans sortiment. Mit spørgsmål er så, hvor mange liter vand har jeg så til?? Der er 294 gr. calciumchloriddihydrat, 336 gr. Natriumhydrogencabonat(bagepulver?) og 100gr. Natriumchloridfrit havsalt.

Et lille tillægsspørgsmål, angående dosering af sporeelementerne, hvis man bruger kalkreaktor.
Der står f.eks 0,09ml er det af den koncenteret opløsning eller den opblandede?? Ville umiddelbart tro det var af den opblandede, men der står at det kan fortyndes med osmosevand for at opnå nogle doserbare størrelser (frit oversat)
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Hvorfor vil du køre med reaktor ? det er unødvendig. Hvis man følger den opskrift der er på siden er der til 4 l færdig væske. Og i 4 liter skal der 20 ml af sporstoffer i af hver.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har lige fået en stor portion salte fra Hobbyriff.
Jeg vil sige at deres ekspeditions tid, er fantastisk kort!!
Bestilte varene den 14/6 kl 22.44 og har allerede modtaget dem her til middag d. 17/6

Hurtigere tror jeg ikke det kan gøres!
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Det lyder flot
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"