"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lille uheld

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Lille uheld

Indlæg af thomas_w »

I går da jeg sad og kiggede på akvariet faldt pludselig pcv-røret fra returpumpen i sumpen ud af en kugleventil. Det i mit akvarie værst tænkelige uheld. Jeg fik heldigvis stoppet pumpen på mindre en 2 sek. men alligevel var der nok mindst 5 liter vand på gulvet.

Jeg har brugt meget tid på at sikre akvariet mod alle tænkelige uheld, men havde ikke lige tænkt over denne form for uheld. Det viser bare at de ting vi ikke tror kan ske - de sker... Skaden var selvfølelig til at overse men det sætter nu nogle tanker i gang, og vil nu endnu engang gennemgå akvariet og rørerne - men nu med andre øjne.

Emnet er måske ikke særligt relevant for forumet, men jeg har i hvert faldt lært, at man bør gennemgå sikkerhedsforanstaltningerne i akvariet og efterprøve dem ved jævne mellemrum. Dette er selvfølelig også en opfordring til jer andre.

Jeg har meget heldig denne gang, men havde jeg ikke siddet lige foran akvariet var søndagen nok ødelagt.

Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har været ude for noget i samme stil, desværre!
En tidlig morgen kom underboen og og fortalte at der var vand på gulvet, hendes gulv! Gulvtæppet i det værelse hvor akvariet står var ganske vådt. Det skyldes at den slange som går fra mit påfylde kar over til sumpen, pludseligt hang ud over bagkanten på sumpen.
Hvordan det er sket finder jeg aldrig ud af, og det mest underlige var at da jeg gik i seng kl 0200 var der ikke noget galt, men det var der 6 timer senere. Ca 25 liter vand var væk!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Noget som man måske heller ikke lige tænker over kan ske er at nok har man lavet det således at vandet i ens sump kan være i baljen hvis overløbet stopper til..... men hvad nytter det når man har automatisk vandpåfyldnings censoren til at sidde i sumpen ???? Så ryger der altså lige alle de liter ekstra vand oven i og så tvivler jeg på at akvariet ikke løber over !!!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Det er nok en god ide at læse forsikringsbetingelserne i ens indboforsikring igennem når man har akvarie, og helst før skaden sker !!

Jeg har opdelt sumpen med fire lameller, hvilket bevirker at hvis overløber stopper til vil der maksimalt komme 40 liter retur til akvariet. ( jeg vil dog skyde på at der kun er plads til de 25-30 liter...=> vandskade 10-15 liter. Jeg arbejder på at sænke vandstanden en lille smule så der er plads til det hele.

Omvendt skal sumpen også være så stor at hvis pumperne stopper skal der være plads til alt overfladevandet.

Jeg har en kugleventil på både retur og tilbageløb, så det er rimelig simpelt at teste akvariet mod disse tænkelige hændelser.
Med venlig hilsen

Thomas
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"