"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fodering

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Gæst
Reactions:

Fodering

Indlæg af Gæst »

Hej, et lille spørgsmål til jer her i forumet.

Jeg er næsten lige begyndet med saltvand (kørt ca. 4 mdr), og kunne godt tænke mig at vide lidt om hvordan i andre fodre jeres dyr..hvor meget, hvor ofte og med hvad. Mine egne får ofte frossen artemia samt sera GVG-mix og indimellem friskplukket mælkebøtte blade (mine kiruger er glade for dem).
Jeg fodre ca. 2 gange om dagen, 1 gang for de lige nok til at stille den værste sult, 2 gang for de til de ikke kan spise mere, er det for meget?

Kenneth
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg fodre med noritang, tørfoder i pilleform samt alverdens former for frostfoder. Derudover også tøret plankton samt flydende koral foder.
Jeg har ikke noget fast skema som jeg fodre efter. Der kan gå mange dage hvor jeg slet ikke fodre og så kan der være dage hvor jeg fodre meget. Faktisk alt efter hvor meget eller lidt jeg er hjemme og har tid til det. Om det er godt eller skidt at gøre det sådan ved jeg ikke men på den anden side tror jeg heller ikke at fisk/dyr ude på koralrevet er sikret middag hver dag!

Det med mælkebøtte blade har jeg godt hørt skulle være et hit og at man også skulle være i stand til at fryse dem ned til vinter perioden. Måske man skulle prøve at fodre med det en dag. Min ene kirug og min foxface er hvert fald helt vild med nori tang så mon ikke også mælkebøtter var sagen.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg har aldrig prøvet med mælkebøtteblade (nok mest pga. fare ved fourening). Personligt kommer jeg egentlig helst ikke noget i som ikke høre hjemme i saltvand. Men ok, man fodrer jo også med agurk i ferskvands akvarier, såå... jeg ved ikke.

Jeg bruger flere slags flagefoder, bla. har jeg lige købt cyclop-eeze... noget ret specielt flagefoder som vist også egner sig godt til yngel. Fiskene er helt vilde med det. Selv min seks stribede gylte har virket interesseret, og den er normalt fuldstændigt ligeglad med alt andet foder jeg kommer i.

Ellers er der Nori tang, Julian sprungs makro alger, krill, mysis osv.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg fodre kun vær 3 dag ca. ellers bliver fiskene for dovne og fjerner ikke algerne der kommer i baljen, jeg har ingen problemer med at de ser tynde ud, og jeg har da 3 antias der har holdt 1 1/2 år, så der må være en del mad i selve akvariet så de kan holde sig selv ved lige, der er ingen af mine fisk der overfalder mine koraler.

du skal passe på med at overfodre, for hvis din balje ikke er indkørt endnu (dette kan sagtens tage op til et år eller mere) vilo du få nitrit, nitrat og fosfat.

jager
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4006
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg ville være lidt forsigtig med mælkebøtteblade, man ved aldrig hvad de kan indeholde af sprøjtegifte. Hvis man holder sig til at fodre med hvad der hører hjemme i saltvand kan det vel ikke gå helt galt.
Mine fisk får noritang dagligt og flagefoder i ny og næ. Ca en gang om ugen smider jeg et par rejer i , til søanemonen, og dem spiser fiskene også af.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Før i tiden brugte jeg også mælkebøtteblade, der var plukket hvor der IKKE blev sprøjtet, og spinat var også et hit, men efter man begyndte at bruge nori, er jeg stoppet med mælkebøtteblade
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ikke for at kabre denne tråd om fodring men - Jager hvilke antias er det du har ? Jeg ville meget gerne holde sådan nogle måske 3 hunner og en han men de skulle jo være så sarte mange af dem altså med fodring osv.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

hej

fiskebæst, man skal jo passe på med overfodring det kommer man jo let til når de tigger om mad hele dagen :)

jeg fodrer enten spirulina flagefoder, artemia og mysis én gang om dagen .

iøvrigt så er saften fra mælkebøtte svagt giftig, men om giften påvirker havdyr ved jeg ikke. :?:

/gedemeister
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej brian

det er den orange slags fra røde havet, ja jeg har 3 levende eksemplarer men det har også kostet 40 at komme helt op på 3 overlevende,

jager
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Jeg fodrer hver anden dag, af samme grund som Jager, nemlig at kirugerne bliver dovne og mætte.

Mit foder består af flere slags frosent foder, bla artemia, krill, blæksprutte, marine mix, hummer æg, fiske æg, invertebrat foder, mikro plankton (som akvarieudstyr har på frosen flaske), dertil nori og Julian Sprung phytoplan og marine de lux.

Det er mit udvalg som jeg varierer imellem, jeg tror personligt at fisk, koraller, muslinger mm. vil ha gavn af en varieret diæt ligesom vi også selv har, proteiner mm i de forskellige foder typer har jo forskellig minosyre opbygning og derfor tror jeg ikke at ET foder kan dække alle deres behov.

Dennis
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

tak for god respons.


Fiskebæst
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"