Helt enig med Carsten, hvad dosering angår - jeg valgt at overdosere lidt, da jeg ligesom Carsten ikke oplevede så stor effekt.
min fremgangsmåde (tager ikke ansvar for effekt hos andre !!)
Dag 1 100 ml (samlet vandmængde ca. 1800 l fratrukket 300 l dekoration 1500 l = 90 ml algenEX, jeg valgte at runde op til 100 ml)
Dag 3 100 ml
Dag 5 100 ml jeg kunne observere at min bund blev pænere, men stadig vækst, samtidigt valgte at mørklægge akvariet i det 5. behandlingsdøgn.
Dag 6 150 ml
Dag 7 150 ml, Bunden er nu konstant hvid og tydelig drabseffekt af alle
alger på dekoration.
Dag 8 Alle
alger er nu farveløse og der venter et større oprydningarbejde, da akvariets dimensioner gør det vanskeligt at suge slam op under dekorationen, hvorfor jeg også har valgt at købe 2 stk tunze turbelle 6200 udelukkende til etablering af understrøm, så jeg er sikker på der ikke ophobes for store mængder af slam.
Jeg har en del forskeillige skiver,
blødkoraller, lidt,
LPS, og et par enkelte
SPS - jeg har ikke konstateret nogen umiddelbar negativ effekt på dem, de mange månedes påvirkning af dino´erne har helt sikket været langt værre for deres trivsel.
Eneste postive ting der kan berettes er at jeg overtog en hvid bobbelkoral som var næsten helt død og den stortrives, der er kommet mange flere polypper forskellige steder på den døde
koral samt gruppen af polypper der var tilstede ved overtagelsen er næsten 4 dobblet på ca. 6 mdr. på trods af det kraftige dino angreb.