Bundlagets betydning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Bundlagets betydning

Indlæg af Celia »

I kølvandet på Bornemanns foredrag på DSM2009 har jeg tænkt over bundlagets betydning. Der tales her om bundlag i akvariet og ikke en egentelig DSB.

Jeg har haft 3 akvarier igennem årene med 3 forskellige tyber bundlag.

1 akva: meget bundlag (koralgrus 2mm)
2 akva: meget lidt bundlag, groft
3 akva: - nuværende, har kørt uden bundlag indtil nu

1 akva kørte fantastisk, gode værdier og sunde fisk og koraller.
2 akva kørte mindre godt og korallerne hang med hovedet
3 akva kørte slet ikke... - det er først nu vi er ved at være på højkandt

Er der mon nogle sammehæng ? - jeg ved godt at bundlaget ikke alene afgøre et akvariets succes.

Jeg har meget ofte hørt at man netop ikke bør have bundlag i da det samler skidt osv osv...

Hvad siger i ? - hvad er jeres erfaring ? - hvilken betydning har bundlaget?
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Bundlagets betydning

Indlæg af William Jr »

Jeg stemmer for #1

- Ikke for mig selv. Men jeg mener at du skal køre det som du har bedst erfaringer med... Jeg har i tidernes løb vippet et par baljer på vejne af at ændre kurs og gøre som "de andre"

Dit #3 taler for sig selv (Dine erfaringer!)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Vi kører med ca. 1 cm. bundlag og der er tilstrækkelig mange dyr til at rode rundt i det konstant, så det forbliver lyst og pænt. Har truffet det valg, altså at køre med at ret tyndt bundlag, fordi jeg ikke ønsker der skal kunne samle sig en masse skidt og møj. Vores bundlag er samtidig ret fint, så evt. møj samler sig på overfladen og bliver enten spist af dyrene eller slamsuget når vi gør rent. Om det tynde bundlag har nogen biologisk filtereffekt tvivler jeg på, men det skader i hvert fald ikke.

Bornemann kørte vist ofte med tykt bundlag. På et par af billederne kunne man se at han havde cyano bakterier et stykke nede i bundlaget. Lidt foruroligende, men omvendt også ok så længe de bare bliver der. Det virkede velkontrolleret. Jeg spekulerede dog efterfølgende på hvad han har af fx. sandsnegle til så tykt et bundlag, for hvis de nu roder cyanobakterierne med op til overfladen, så får man vel problemer - eller hvad?

Det er ikke sikkert der er nogen korrelation mellem akvarierne i #1's tilstand og bundlagets tykkelse, for som du jo ved Cecilia, så er der mange andre faktorer der spiller ind. Tænkt bare på hvad døde områder unden cirkulation kan opsamle af skidt og møj, hvilket vel også er potentielle nitratbomber på sigt, så god cirkulation må vel regnes for at være mindst ligeså vigtigt som bundlaget.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Jeg menert at Bonemann netop ikke havde noget til at rode i bundlaget, det jeg kunne være bange for i sådan en situation er at bundlaget ville vende sig som jeg før har set det ske for visse ferskvandsakvarister.
Venlig hilsen
Cecillia
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Jeg var heller ikke sikker på om Bornemann havde noget til at rode i bundlaget - det var ærgerligt at man ikke fik spurgt. Jeg har hele tiden kørt med et ret tykt bundlag og en del snegle og sandsøstjerner til at vende den øverste del af bundlaget. Nu kører jeg yderligere med et 10 cm tykt bundlag i mit refugium og har også der en sandsøstjerne til at rode lidt i de øverste par cm. Jeg er enig i, at har man dyr, der roder længere nede får man i hvert fald nogle andre effekter end hvis man ikke har. som helhed mener jeg at det er en god idé med det tykke bundlag idet der i dette, hvis akvariet kører godt vil være en masse dyr, ikke blot de forskellige børdsteorme, som Bornemann også viste billeder men også en meget stor gruppe af forskellige mikroskopiske dyr kaldet interstitiel fauna, som består af forskellige orme, såkaldte mudderdrager, bjørnedyr pølseorme (ikke mikroskopisk) etc. Alle disse dyr lever af bakterier, hinanden og er føde for større dyr, der ultimativt kommer i forbindelse med vandsøjlen og denne store diversitet af dyr mener jeg, som helhed er en stor fordel for balancen i akvariet.
En gang i sommer blev jeg pludseligt "nervøs" for at jeg ikke havde nok af den nævnte interstitiel faune, hvorfor jeg tog ud til stranden og tog 1/2 spandfuld sand fra starndkanten. Da jeg kom hjem fyldte jeg vand fra akvariet over i spanden og rodede grundigt rundt i sandet, hvorefter jeg lod sandet synke til bunds og så hældte jeg vandet tilbage i akvariet. Denne procedure gentog jeg et par gange for derved at få startet sådan en sandfauna.

/Hans
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Jeg har 5cm fint sand, med masser af små sneglehuse og muslingeskaller..

Mest for syns skyld, men jeg er personligt overbevist om at det må have en positiv effekt. Hvor stor effekt vil jeg ikke udtale mig om, men der lever jo en række organismer og småkravl nede i det.

Til at rode rundt har jeg lidt forskellige snegle, og overfladen passes af Eremitter.. Har ingen fisk i baljen, og bundlaget bliver vendt jævnr rundt.. Mit gæt ville være at bunden bliver vendt ca 1 gang om ugen i alt..

Jeg har aldrig haft problemer med værdierne efter denne løsning :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

HansR tak for tippet tror jeg os jeg vil prøve! Bor heldigvis 5 min gå gang fra stranden
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

HansR - Hvor "sikkert" er det trick, med at rive bakterier ind fra danske farvande, til efterligning af vores tropiske koralrev?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Olsen skrev:Bornemann kørte vist ofte med tykt bundlag. På et par af billederne kunne man se at han havde cyano bakterier et stykke nede i bundlaget. Lidt foruroligende
Det cyano du ser sidder i et meget tyndt lag paa siden af glasset hvor der er lys. Der er ikke cyano i hele sandbunden.
Desuden er cyano den nok mest successfulde bakterie paa jorden, saa vores skraek for den er lidt malplaceret.
HansR skrev:Jeg var heller ikke sikker på om Bornemann havde noget til at rode i bundlaget - det var ærgerligt at man ikke fik spurgt. Jeg har hele tiden kørt med et ret tykt bundlag og en del snegle og sandsøstjerner til at vende den øverste del af bundlaget. Nu kører jeg yderligere med et 10 cm tykt bundlag i mit refugium og har også der en sandsøstjerne til at rode lidt i de øverste par cm.

/Hans
Borneman har en fantastisk maengde liv til at rode i sandbunden.
Han er saa priviligeret at han kan tage en bunke sand fra havet og indfoere liv af den vej.

Han har ed 100% garanti ikke sandsoestjerner da de spiser fauna i sandbunden og garanterer fiasko i en DSB da der skal liv til at holde den sund.
Billede
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ifgl. Ron Shimek er lommer af H2SO4 (hydrogensulfat tror jeg (rådne æg lugt)) ikke noget problem idet der skal store koncentrationer til før det er giftigt. Selv om det lugter rigtigt grimt når man roder i bundlaget er koncentrationen så lav at det ikke er giftigt. Cyano i bundlaget skal være der....hvis det ikke er til stede, er det tegn på at DSB ikke virker.
Cyano smitter ikke akvariet. Cyanobakterien er altid til stede i akvariet....kun hvis forholdene er i orden for udvikling (næringstoffer, mht. cirkulation) vil den brede sig. Bundvending med forgiftning til følge er ikke noget problem...det sker ikke. Der skal ikke rodes i bundlaget det er netop vigtigt for DSB´s funktion at det anaerobe miljø er stabilt og relativt uforstyrret.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af HansR »

Jeg er helt på det rene med, at sandsøstjerner æder en del af det liv, der er i sandet, men jeg tror nu alligevel, at jeg beholder min der, for det er kun i de øverste cm den roder, hvilket betyder at organismerne her er anderledes end længere ned, hvorved at artsdiversiteten bliver større. Men det er meget muligt, at hvis man er helt ortodoks DSB holder, så er det ikke god tone med sandsøstjerner der.

/Hans
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af HansR »

Han$en skrev:HansR - Hvor "sikkert" er det trick, med at rive bakterier ind fra danske farvande, til efterligning af vores tropiske koralrev?
Jeg lærte "tricket" for mange år siden af Jens Meulengracht Madsen og ham, der havde yngel af klovnfisk, som den første herhjemme, en smed fra Carlsberg, der hedder Ole Jensen og jeg har brugt det mange gange siden unden at der er opstået problemer. Der er naturligvis ikke nogen garantier, men, jeg synes i hvert fald at det er færd at risikere, med tanke på, at de dyr man har i akvariet jo ikke opstår af sig selv og man derfor på en eller anden måde må tilføre nogen. En anden ide, er naturligvis at udvekle lidt sand fra forskellige akvarier - især dem uden røde planarier :wink: Det vil give noget af samme effekt, er jeg sikker på.
Som du kan se ovenover, så henter Bornemann åbenbart også sand i havet og det er næppe mindre risikabelt der, hvor han heneter sit, så jeg tager "chancen" igen, når det er nødvendigt.

/Hans
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

HansR skrev:
Han$en skrev:HansR - Hvor "sikkert" er det trick, med at rive bakterier ind fra danske farvande, til efterligning af vores tropiske koralrev?
Jeg lærte "tricket" for mange år siden af Jens Meulengracht Madsen og ham, der havde yngel af klovnfisk, som den første herhjemme, en smed fra Carlsberg, der hedder Ole Jensen og jeg har brugt det mange gange siden unden at der er opstået problemer. Der er naturligvis ikke nogen garantier, men, jeg synes i hvert fald at det er færd at risikere, med tanke på, at de dyr man har i akvariet jo ikke opstår af sig selv og man derfor på en eller anden måde må tilføre nogen. En anden ide, er naturligvis at udvekle lidt sand fra forskellige akvarier - især dem uden røde planarier :wink: Det vil give noget af samme effekt, er jeg sikker på.
Som du kan se ovenover, så henter Bornemann åbenbart også sand i havet og det er næppe mindre risikabelt der, hvor han heneter sit, så jeg tager "chancen" igen, når det er nødvendigt.

/Hans
Det lyder som et ganske fair trick, jeg måske vil overveje når mit store skal startes op. Lige nu kører jeg med sten fra 4 forskellige systemer, og sand fra 2, i mit nano, så jeg skulle mene jeg har lidt forskelligt der
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Celia skrev:Jeg menert at Bonemann netop ikke havde noget til at rode i bundlaget, det jeg kunne være bange for i sådan en situation er at bundlaget ville vende sig som jeg før har set det ske for visse ferskvandsakvarister.
Hvor får du lige den fra ?
Jeg har en freskvands balje der kører på 12 år og aldrig gjort bundlaget rent og haft ferskvand i 20 ¨r og aldrig oplevet at der er problemer
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Hobbyakvaristen skrev:
Celia skrev:Jeg menert at Bonemann netop ikke havde noget til at rode i bundlaget, det jeg kunne være bange for i sådan en situation er at bundlaget ville vende sig som jeg før har set det ske for visse ferskvandsakvarister.
Hvor får du lige den fra ?
Jeg har en freskvands balje der kører på 12 år og aldrig gjort bundlaget rent og haft ferskvand i 20 ¨r og aldrig oplevet at der er problemer
Jeg kender en det skete for her sidste år, efter en årrække var der dannet noget gas i bundlaget og det resulteret i at det vendte sig om ud der var en del gift i det så det slog hårdt på hans akvarie, Boneman nævnte det også - at det var sket for 1 eller to han kendte men at langt de fleste havde en posetiv oplevelse med en god mængde bundlag. - ligesom jeg også selv har haft og formentelig vil få i fremtiden.
Så det var ikke for at spille dumsmart, men det sker jo altså for nogle få uheldige, men det er da godt at få bekræftet at langt de fleste som du selv ikke har oplevet problemer.
Venlig hilsen
Cecillia
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"