VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
ang. fordampning
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
ang. fordampning
hej
jeg vil lige høre om i andre har problemer med at det fordamper ret meget i ens balje? jeg har et 288 liters og fylder ca en 1.5 liter hver anden dag.
samt at mine vinduer er dugget så meget til at jeg er bange for at min lejlighed bliver ødelagt...
jeg er næsten ved at komme der hen til om jeg skal sælge det og købe et red sea igen
hvad har i andre gjort? håber i kan hjælpe mig
vh
michael
jeg vil lige høre om i andre har problemer med at det fordamper ret meget i ens balje? jeg har et 288 liters og fylder ca en 1.5 liter hver anden dag.
samt at mine vinduer er dugget så meget til at jeg er bange for at min lejlighed bliver ødelagt...
jeg er næsten ved at komme der hen til om jeg skal sælge det og købe et red sea igen
hvad har i andre gjort? håber i kan hjælpe mig
vh
michael
En gang saltvand, altid saltvand ......
- manio
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Saltvand siden?: 2009
Re: ang. fordampning
luft ud hver dag, så undgår du fugt, det har jeg gjort, måske købe et hydrometer til at holde øje med fugten, det har jeg også gjort
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
- da_nizzel
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8000 Århus C
- Geografisk sted: Århus
1,5 liter er ikke ret meget. Men det kommer jo an på hvilket lys du har over.
Men hvis ikke du har mulighed for at lave et ventilationsrør, fra lyskassen og udenfor, så kan du måske prøve med granulat. Ellers er der kun en kost udluftning engang imellem.
Men hvis ikke du har mulighed for at lave et ventilationsrør, fra lyskassen og udenfor, så kan du måske prøve med granulat. Ellers er der kun en kost udluftning engang imellem.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
i mit 1200l der ryger der vel 8-10 liter om dagen.. og har ikke vidre problemer med fugt.. der bliver luftet ud 2-3 gange i løbet af en dag, i 10 minuter af gangen..
- calle3
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6740 Bramming
I mit liter akvarie ( 151 liter shin mao ) fordamper 1 liter om dagen.. og har endda ikke HQI.
Ingen fugt på vinduer overhovedet... men har også en stor stue 90 kvm vil jeg tro
Så tror ikke du skal være nervøs mht. dit...
Ingen fugt på vinduer overhovedet... men har også en stor stue 90 kvm vil jeg tro

Så tror ikke du skal være nervøs mht. dit...

mvh
Bjørn Callesen
151 Liters Shin Mao med Tunze Nano 6045
21 Kg LS + 9 kg Live Sand
Skifter ca 10 liter vand om ugen
Tilsætter 3,8 ml Easylife A+B 1 gang om ugen
Tilsætter 0,65 ml VSV om dagen
Bjørn Callesen
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
tror også der fordamper ca. 5-8 liter pr. dag fra vores 900 liters.
Vi har dog konstant udsugning fra badeværelset, så det hjælper på fugten. Vi lufter også ud ved at åbne vinduer i hver ende af lejligheden så der kommer godt med gennemtræk. Det er i øvrigt meget sundt at få frisk luft ind, og tilmed kan det også skabe bedre vilkår for dit akvarium.
Køb en fugtmåler. Du skal sigte efter at have en luftfugtighed der er lavere end 45.
Vi har dog konstant udsugning fra badeværelset, så det hjælper på fugten. Vi lufter også ud ved at åbne vinduer i hver ende af lejligheden så der kommer godt med gennemtræk. Det er i øvrigt meget sundt at få frisk luft ind, og tilmed kan det også skabe bedre vilkår for dit akvarium.
Køb en fugtmåler. Du skal sigte efter at have en luftfugtighed der er lavere end 45.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
hos mig fordamper der ca 4-5 liter pr dag alt efter stuetemperaturen. Det løses ved udluftninger 2-3 gange om dagen og vinduer på "hak" om natten i stuen
... intet vand i stuen for tiden ...
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Mine 2 akvarier ( 530 & 325 ) fordamper ialt ca. 2 - 3 liter om ugen, det er fordi at jeg har akvastabil akvarier og lamper, som er næsten helt lukket.
Men ja det er sikkert et stort problem for mange, derfor er den udluftning meget vigtigt for rummet og for vores egen sundhed, hus en luftfugtighed skal helst ligge på ca. 55 ikke over 60, så kan der nemt komme forskellige svampe og måg i hjørnerne bag møbler mm.
Men ellers som jeg rådet en anden saltvands akvarist til, lav en lampe der er delvis lukket, og så hvis der er mulighed for det, lav hul i vægen og sæt en fugtigheds styret bælser på, så den lufter ud indeni lampen, men dette er nok ikke muligt for dig som bor i lejlighed.
Men ja det er sikkert et stort problem for mange, derfor er den udluftning meget vigtigt for rummet og for vores egen sundhed, hus en luftfugtighed skal helst ligge på ca. 55 ikke over 60, så kan der nemt komme forskellige svampe og måg i hjørnerne bag møbler mm.
Men ellers som jeg rådet en anden saltvands akvarist til, lav en lampe der er delvis lukket, og så hvis der er mulighed for det, lav hul i vægen og sæt en fugtigheds styret bælser på, så den lufter ud indeni lampen, men dette er nok ikke muligt for dig som bor i lejlighed.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
- Geografisk sted: Valby
hej og tak for hjælpen
hmm ..problemet er at lige nu står akv med åben "himmel" kan det være der for ?for jeg har godt nok haft et red sea og der var ingen problemer!!! tja problemet var nok at det var for lille men ellers ingen problemer med det.....akv står i et indbygget i dørhul, jeg skal lige fortælle at det er michael26´s gamle alv så det passer perfekt ind ,80x45x80 cm....
jeg har et stk giesemann 250 w hqi over bajlen....jeg er ik helt færdig med at bygge på det...
kan problemet løse med at man fik lavet en lyskasse og satte en blæser ind eller måske noget andet, for jeg er godt og grundigt træt at der skal være så meget dug på ruder især om morgen og der bliver luftet ud til den store guld medalje...
jeg skal sige at jeg sidder og overvejer at skyde det hele af og købe et red sea max 250 liters i stedenfor... som konen syntes nok var en god idee.....
hmm ..problemet er at lige nu står akv med åben "himmel" kan det være der for ?for jeg har godt nok haft et red sea og der var ingen problemer!!! tja problemet var nok at det var for lille men ellers ingen problemer med det.....akv står i et indbygget i dørhul, jeg skal lige fortælle at det er michael26´s gamle alv så det passer perfekt ind ,80x45x80 cm....
jeg har et stk giesemann 250 w hqi over bajlen....jeg er ik helt færdig med at bygge på det...
kan problemet løse med at man fik lavet en lyskasse og satte en blæser ind eller måske noget andet, for jeg er godt og grundigt træt at der skal være så meget dug på ruder især om morgen og der bliver luftet ud til den store guld medalje...
jeg skal sige at jeg sidder og overvejer at skyde det hele af og købe et red sea max 250 liters i stedenfor... som konen syntes nok var en god idee.....

En gang saltvand, altid saltvand ......
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Er der forbindelse mellem jeres soveværelse og det sted hvor akvariet står? Dug kan sagtens komme pga. det i udånder, men selvfølgelig også pga. akvariet. Jeg tror du kan undgå en masse fordampning hvis du lægger noget over sumpen og hvis du laver lyskasse. Men den store udfordring vil så være at holde temperaturen nede under 30 grader, men hvis du indbygger blæsere i lyskassen, så kan det lade sig gøre. Mener da bestemt at man har set andre der har forsøgt sig på den måde med ok resultater. Og når det så bliver sommer, og vejret bliver varmere, ja, så kan du jo altid åbne op for sådan en lyskasse og lade vinduerne stå lidt på klem om natten så der bliver luftet ud løbende.
Men igen, køb lige sådan en fugtmåler og find ud af hvor fugtigt der er i jeres stue hvor akvariet står. Den vil kunne afsløre om I skal være bekymret for lejlighedens beskaffenhed.
Og vend da lige tilbage med hvad den så måler.
Men igen, køb lige sådan en fugtmåler og find ud af hvor fugtigt der er i jeres stue hvor akvariet står. Den vil kunne afsløre om I skal være bekymret for lejlighedens beskaffenhed.
Og vend da lige tilbage med hvad den så måler.
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
omkring fordampning kunne det være en fordel at ligge et stykke glas over akvariet det kunne da hjælpe på fordampningen men hvad med varmen begynder den så ikke at stige....
for mit akvarit fordamper ca 7l pr dag jeg har et 750L med 2x 250w hqi og 2 54w t5 rør.
for mit akvarit fordamper ca 7l pr dag jeg har et 750L med 2x 250w hqi og 2 54w t5 rør.
er ved at planlægge mit comeback 

- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Det med glasset tror jeg ikke er en god ide, hvis man har 250 w over det ville nok give varmeproblemer, og det vand der sætter sig på en sådan plade vil ødelægge meget af lyseffekten, men fordampningsproblemer er noget skidt, jeg ovevejer af samme grund at nedlægge akvariet, og få et RSM igen, vores hus er særdeles velisoleret, og selv den flittigste udlufter kan ikke afhjælpe problemet.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- calle3
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6740 Bramming
Det tror jeg ikke er sundt....Olsen skrev: Køb en fugtmåler. Du skal sigte efter at have en luftfugtighed der er lavere end 45.
vil nærmere sige en stabil på 55-60 ville være bedre...
men selvom jeg har en fordampning på 1 liter fra mit lille akvarie, så har vi en fugtighed pt. på 47 i stuen
mvh
Bjørn Callesen
Bjørn Callesen
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Helt rigtigt, en luftfugtigthed på under 45% er absolut ikke at foretrække, dette vil du sikkert kunne mærke på dig selv i form af tørre slimhinder mm. nej du skal helst ligge på 50 - 60 %.calle3 skrev:Det tror jeg ikke er sundt....Olsen skrev: Køb en fugtmåler. Du skal sigte efter at have en luftfugtighed der er lavere end 45.
vil nærmere sige en stabil på 55-60 ville være bedre...
Men selvom jeg har en fordampning på 1 liter fra mit lille akvarie, så har vi en fugtighed pt. på 47 i stuen
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Man risikerer ligeledes problemer med for lav pH., hvis akvariet er helt aflukket.
Men hvad med at købe en stor affugter?
Det har holdt mine tidligere 1500 l. i skak trods store fugtproblemer tidligere ved mindre akvarier.
Men hvad med at købe en stor affugter?
Det har holdt mine tidligere 1500 l. i skak trods store fugtproblemer tidligere ved mindre akvarier.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Det ville helt sikkert fungere med en affugter, men man skal være klar over at sådan en sluger strøm til den store guldmedaljemads-fisk skrev: Men hvad med at købe en stor affugter?

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja noget strøm bruger de da, men de varmer til gengæld også en del, hvilket her om vinteren jo er en rar ting.Vænge skrev:Det ville helt sikkert fungere med en affugter, men man skal være klar over at sådan en sluger strøm til den store guldmedaljemads-fisk skrev: Men hvad med at købe en stor affugter?
Det har holdt mine tidligere 1500 l. i skak trods store fugtproblemer tidligere ved mindre akvarier.Men hvad i denne hobby gør ikke det?!
Min største irritation er nok støjen fra dem.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
hvor stor er den affugter du har og hvad bruger den i strøm
er ved at planlægge mit comeback 

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Om vinteren har jeg et stykke plastik over min sump som virkelig forhindre en meget stor andel af fordampningen. Dette skyldes nok en del plasken i min sump, men da temperatur ikke er et problem om vinteren er det en god ide.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen