"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Planaria

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Planaria

Indlæg af K.E »

Jeg har fået en gang planaria i min tank, mit spørgsmål er så.....

1. hvad er planaria egentligt (alge/dyr?)
2 .hvordan kommer jeg af med dem
3. hvordan opstår det i akv.
4. skader det
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hej K.E.

Hvordan ved du det er planaria? Har du fotos af dem, måske kan nogle herinde genkende dem? Evt. en beskrivelse af dem.. hvor store er de, kravler de og hvad farve? Hvor sidder de osv.?
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

hej mkr. kan mindes jeg har set nogle fotos af det/dem

De er ca. 3-4mm i diameter, ikke helt runde nærmest ovale, med en lys orange farve, og ja de kravler rundt
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg vil gætte på at det er de røde af slagsen du har fået som sikkert ligner dette lidt :
Billede

1) Planarier er enkeltcellede "dyr" og som vil formere sig ved at dele sig. De er således tvekønnede så at sige. De lever af zooanteller som de har i sig og vil derfor vokse kraftigere ved kraftigere lys - lige som koraller.

2) Der findes mange måder at udryde dem på. De mest kendte er vel ferskvands dyb samt fisk og snegle der spiser dem - alt efter planarie art(så se at få dem du har artsbestemt :))

3) Så vidt jeg ved opstår de ikke i at akvarie men kommer ind udefra. Derfor dyrker nogle også teknikken med at dyppe alt nyt i ferskvand inden det ryger i baljen. Jeg har nu altid syntes at de har været nemme at se hos forhandleren og undgået dem på denne måde.

4) Ja med tiden vil de skade. De kan ligefrem danne store tæpper som vil dække og genere koraller evt med døden til følge.... og anyway er det jo ikke et nyttedyr så hvem gider have dem i baljen ???
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Tak for svaret brian.
Nu skriver du ferskvandsdyb, hvorlangt tid skal det vare, 1min.-?.
har du nogle navne på fisk og snegle der vil æde min planaria? :wink:
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jeg fik et problem med planarier for ca 4 år siden. Det var ved at kvæle samtlige koraller, på trods af jeg lavede masser af ferskvandsdyp, og sugede en milliard af dem med op hver gang jeg skiftede vand.

Vendepunktet blev da jeg prøvede "MarinOopharm" fra Tetra Medica. Det udryddede samtlige planarier i akvariet.
Det er dog ikke helt uproblematisk at anvende (der var et par af mine chromis der døde af uforklarlige årsager), selvom man kan bruge det sammen med fisk og koraller, så det må nok betragtes som en sidste udvej.
Det siges at både scooterblennie og seksstribet gylte æder planarier, men i hvor store mængder er selvfølgelig ikke til at sige. Men afhængig af problemets størrelse, så var det måske en idé at prøve en af fiskene først.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg fik engang sidste år et "angreb" af de røde planarier, og det blev stoppet af et par mandarinfisk.
ferskvandsdyp, skal ikke vare meget længere end ca 15 sekunder. Fyld en spand med temperaret ferskvand, tag korallen eller stenenen, ryst den i vandet, og du vil se alle planarierne falde af. Det er utrolige mængder der kan være på en sten. Metoden er også effektiv mod andre ting end planarier, f.eks nøgengælle snegle, som ikke er kendte for at nytte dyr.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"