har du cyanobakterie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
MAN UTD
Reactions:

har du cyanobakterie?

Indlæg af MAN UTD »

hej her for to uger siden fik jeg røde alger der spredte sige til hele mit akvarium.

læste så en masse tråde på forskellige fora, prøvede også en masse af de ting der stod.

som feks:
*køb mere cirkulation.
*køb køler til akvariet
*sug dem op med en luft slange hvilket er umuligt med mindre du har 3 ugers ferie eller ikke arbejder.
*og så var der RSR. Red slime remover. Det er der mange delte meninger omkring!

men efter at ha kigget på de røde alger, der bare blev værer og værer i over en uge. Og da det begyndte at sætte sig på mine koraller skulle det væk.
så købte jeg RSR og under 24 timer var de væk, og alle i akvariet har det super, fisk koraller og krebs.

men kan så sige så meget at hvis jeg ikke havde luft skummer med luftpumpe der kan reguleres i styrke, ville jeg nok ikke ha brugt RSR, for min skummer, skummer MEGET over, og det gør den stadig på tredje dagen, så køre ikke på fuld "luft" styrke endnu.

Til sidst kan der tilføjes at det koster ca. 250 kr. for en pakke og der er til 400 liter.

Ps. siger ikke at det virker for dig, men det har i hvert fald hjulpet mig, og nej har ikke aktier hos RSR.

Billede
Billede
Billede

EFTER:
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: har du cyanobakterie?

Indlæg af Carsten »

Der er vist ingen der benægter at RSR fjerner cyanobakterierne, men det er noget der skal bruges med meget stor omtanke.
Midlet er ren Erythmycin - ren antibiotika. Midlet er blevet fjernet fra markedet i Tyskland, da der må sælges penicilin uden om læge/dyrelæger.

Det vand som man skal skifte efter behandlingen skal faktisk behandles som miljøfarligt affald.
MAN UTD
Reactions:

Indlæg af MAN UTD »

hvor har du det fra?
produktet er fra derby.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

det er et udemærket produkt der her og nu fjerner algerne- men: ikke årsagen til de opstod
Hvis man ikke forholder sig til det vil de uværligt dukke op igen..
Fosfat og/eller for lidt cirkulation i baljen er et godt bud på et par mulige syndere...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

KR. 250.- det var sgu dyrt, det sidste og eneste jeg har købt gav jeg under 90.- for og der var il lidt over mit 530 og det virkede også.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
MAN UTD
Reactions:

Indlæg af MAN UTD »

Kunne det også tænkes at man køber en sten eller noget andet hos en forhanlder, og man så fik overført røde alger til sit akvarie?????

da min P04 ligger i nul og at jeg har over 10000 liter cirkulation i timen tror jeg ikke det er det.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg tror under alle omstændigheder det er en god ide at have noget rowaphos eller lignende i vandet. PO4 testsæt har rygte for at være meget upræcise, samt kan alger og diverse optage næring så hurtigt at man ikke kan måle det frit i vandet.

Jeg tror cyanobakterier er mere eller mindre naturligt forekommende i alle akvarier, det er bare et spørgsmål om de får muligheden for at "gå amok" De er opertunistisk patogene kan man vel tilnærmelsesvist sige
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Selvom jeg har over 40 x cirkulation i akvariet, kom der cyanobakterier. Po4 var meget lav, husker ikke præcis hvor lav.
Men da jeg skiftede fosfat fjerner , var de væk på en uges tid.

Så lav po4 og masser af omrøring i akvariet er desværre ikke altid nok til at holde det fra akvariet.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

thyme skrev: De er opertunistisk patogene kan man vel tilnærmelsesvist sige

Doghhhh :-o Hva' pokker er det?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det betyder egentlig bare at hvis de får chancen vil den opformere sig og blive "sygdoms fremkaldende"

Lidt som stafylokokker (typisk Staphylococcus aureus) er meget normal bakterie som mange bærer uden at have gener. Men hvis dit immunforsvar af den ene eller anden grund er svækket kan den inficere og foresage lige fra små uanseelige infektioner til potentielt dødeligt sepsis, menigitis etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Staphylococcus_aureus

Her er også et eksempel på at en stafylokok som udvikler resistens, i dette tilfælde MRSA som er et stort problem i USA, heldigvis ikke så udbredt herhjemme endnu.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"