"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så lærte jeg det......

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Så lærte jeg det......

Indlæg af Brian »

Vi har nok alle prøvet at begå et par fejltagelse inden for denne hobby. Ligesåvel som dette er træls for os selv kan det være lærerigt for andre. Jeg vil derfor starte med at melde et par ud...

1) Store eremit krebs kan altså vælte lidt mere end man regner med...lidt træls når det er en grøn acropora med lilla spidser der vælter over i en hjernekoral = halv bleget acropora :x
2) Semicircle kejser fisk er kendt som et hit eller miss - jeg trak nitten efter at den havde gået fredeligt i 3 måneder og fik smadret en musling. Pas på med kejsere !
3) Koraller der der siges at være svære at holde er det også - man bør lade være med at prøve er min holdning til dette nu. Har selv prøvet med både en gorgonia som var "filter-feeder" samt en gul goniopora - begge er gået tabt.
Billede
Billede

Så må det vist være jeres andres tur til at lærer lidt fra jer....med mindre jeg er den eneste der har været så "dum".... :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

hej

bare rolig brian du er ikke ene om at lave fejl :wink:

min størte fejltagelse:

i starten havde jeg ikke meget held, og det skyldtes min egen dumhed :oops:

havde 5 små fisk.
havde 2 powerheads.
3 af fiskene forsvandt på forunderligvis i løbet af 2-3 uger.
jeg fandt så ud af de var blevet aflivet i et af powerheadsne som ikke var ordenligt beskyttet. Jeg fjernede så pågældende powerhead og kørte nu kun med et midlertidigt...næste morgen var baljen mælkehvid og de resterende fisk døde af ammoniak/nitrit forgiftning
:cry:

*banker hoved mod væg* "stupid! stupid! stupid!"

morale:
1 beskyt dine powerheads, overløb oglign.
2 søg for rigtig god iltning af vandet



/gedemeister
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg skulle måske lige tilføje en lille ting ang. koraller af arten Goniopora.

Så vidt jeg har forstået det og læst mig frem til så skulle den "gule af arten" være den der er sværest at holde liv i - hvorimod eks. vis den røde skulle være ret nem. Sådan er de også opgivet i Julian Sprung`s ret gode lille opslagsværk "Corals - A quick reference guide" som klart kan anbefales som en basis bog med de mest kendte koral arter :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har vi ikke alle lavet den slags dumheder?? Jeg vil da ikke nægte at jeg har lavet dem også.
Hvem har ikke ladet sig friste, når man kommer i en butik der lige har fået en sending hjem, og hvor fisken man har kigget efter "i årevis" tilfældigvis er med. Den kommer med hjem og man ved engentligt godt at der ikke er ordenlig plads til den.
Jeg lavede stuntet med en lille bambus haj, som absolut intet ville spise, og da den så døde, var det et sted hvor jeg ikke kunne komme til, dem det resultat at det hele mere eller mindre væltede bologisk.

Med hensyn til Goniopora, læste jeg at mange af em desværre bliver kunstigt farvet, hvordan de så end gør det, der for skal man holde sig fra dem som er ensfarvede i skrigende farver, enten dør de i løbet af kort tid, ellers mister de farven og bliver naturligt farvede igen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten - Ja men du var vist ikke den eneste med den haj - det var da også ærgeligt at denne skulle gå til et sted du ikke kunne få fat i den. Men du fanger også en god pointe i disse "dumme" fejl, nemlig fristen ved at stå midt i en ny sending med farvestrålende koraller og fisk overalt. Det var hvertfald sådan at jeg ny og uerfaren endte op med den gorgonia og gul goniopora.....

Jeg har dog aldrig hørt om det med farvning af gonioporarer - men jeg har desværre ikke svært ved at tro det :(
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kan desværre ikke huske hvor det var jeg læste den artikel, men det var en af de helt store i Amerika der havde skrevet den. Sådan som jeg forstod artiklen, var det egentligt simpelt at se forskellen. En kunstig farvet, er fuldstændig ens i farven, og meget skrigende i den farve de nu har valgt at give den. En naturlig farvet Goniopora, her forskellige nuancer i farven, og ikke mindst, den er mere afdæmpet i farven.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fandt lige et par link til den artikel jeg nævnte om kunstigt farvede koraller.

http://reefkeeping.com/issues/2002-09/eb/index.htm
http://reefkeeping.com/issues/2002-09/a ... /index.htm
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Ret interessant. Det havde jeg faktisk aldrig hørt om.
Det er heldigvis relativt nemt at se de er farvet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, når man ved at de kan være det, men står du lige pludseligt foran en blødkoral, kan det være meget svært at se, for de findes naturligt også i nogle meget skarpe farver :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg tror det i de fleste tilfælde kan være nemt at se da mange af de kraftigt farvede blødkoraller kan have andre farvede polypper. Spørgsmålet er så også om de er set i DK.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De kunstigt farvede Goniopora?? Det kan jeg desværre kun svare ja til.
Mange gange når man ser en blødkoral, er den ikke foldet helt ud, så polypperne ikke kan ses.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Jeg har selv en goniopora (billed), og har haft den i et par måneder.
Jeg har læst at det ikke er lykkedes nogen at holde denne koral for mere end 18 måneder og at den er dødsdømt på forhånd i et akvarie.

Hvad er jeres erfaring ? og hvor længe har i haft jeres ?

[/url]
Vedhæftede filer
Goni.jpg
Goni.jpg (46.66 KiB) Vist 10977 gange
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Min døde efter 2 mdr.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Det med farvede koraller er desvære ikke noget særsyn i danmark, har set lilla og gul Sinularia, gule Turbinaria, gule og de underligste farvede anemoner.
Thomas fik engang nogle "colored Sinularia" de viste sig at være farvede, vandet i posen var helt lilla eller gult,
Og de bliver solgt, også selvom folk får af vide at de kan være farvede.
Thomas W:
Har kun dårlig erfaring med Goniopora, ved at de kræver meget næringsrigt vand, og det nok de færreste der har det.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Carstenh:
Det tegner ikke godt. Jeg har læst lidt mere om den på nettet, men ingen har en forklaring på hvorfor den dør, efter den kommer ned i et akvarie.

Der er nok ingen anden udvej end bare at nyde den mest den endnu er flot, og advare andre imod at købe den. Læs evt. artiklen nedenfor:
http://members.iinet.net.au/~conquest/a ... /goni.html

Mvh. Thomas
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når forhandlerene får noget hjem som klart er kunstigt farvet, og selvfølgeligt noget som de ikke selv har bestilt - burde de lade være med at betale
for det. så kunne det jo være at exportørene ville lade være med at farve korallerne.
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Prisværdig tankegang carsten, men tror sgu det er lidt naivt, for det første betaler de som regel forud. Og hvis de nu ikke betalter, hvilke koraller tror du så de ville få, hvis de overhovedet kunne få nogle?
Det er jo heller ikke så stort et problem, det er jo ikke sådan at hver anden koral der kommer til landet er farvet, og butikkerne får dem jo solgt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kan da godt være at det er lidt naivt at tro, at forhandlerne ikke kan undlade at betale for dem.
Det er helt almindeligt at betale forud de første gange indtil exportør og importør kender hinanden, men derefter plejer det at være levering på almindelige betingelser.

Og lige netop det at forhandlerne får dem solgt alligevel, synes jeg er meget forkasteligt, da forhandleren jo ved at chancen for at de overlever ikke er stor, så sender han jo bare aben videre til en som formentligt er totalt uvidende om at korallen er kunstigt farvet og at den kun har begrænset chance for overlevelse.
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Skrev tidliger at SELVOM kunder får af vide de er farvede køber de dem.
De farvede Sinularia jeg omtalte sagde thomas var farvede, de blev alligevel revet væk, carsten fik på et tidspunkt nogle skrig gule anemoner, og selvom han sagde de nok var farvede var de alle væk dagen efter.
Det er ikke sikkert korallen dør pga den er blevet farvede, har set både Turbinaria og anemoner der har mistet farven og er blevet brune, men har det fint.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ok! det der "selvom" havde jeg lige overset.
Hvis køber bliver gjort opmærksom på det, er det iorden, men ellers ikke.
Har fået den opfattelse at sten koraller er mere hårdføre overfor farvning end læder/blødkoraller, jo jeg ved godt at Goniopora er en stenkoral, men den død alligevel og burde jo aldrig importeres af den grund.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej carsten

jeg købte en af de omtalte tubinarier hos carsten den gang, og fik ganske rigtigt at vide den evt. var farvet, jeg har nu haft den et år og den er stadig gul og lever i bedste velgående, jeg skal nok tage et billede i morgen når den er foldet ud.

jager
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ok! Er den stadig lige skrigende gul?? Hvorlang tid har den holdt den farve??
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

Burde man som saltvandsakvarist, ikke tage kraftig afstand til bevidste køb af farvede koraler, uanset hvor pæne de er??? eller hvor fristet man er ???? :?


ps god artikel om de farvede koraler.

Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"