"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Placering af akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Placering af akvarie

Indlæg af nyberg »

Om et par måneder flytter jeg i en ny lejlighed, hvor jeg selvfølgelig skal have mit 576 l akvarie med. Jeg har set lejligheden en enkelt gang, men havde umiddelbart svært ved at konstatere på hvilken led gulvets bærende elementer vender. Der er parketgulv på, men jeg er ikke sikker på, at man bare kan konkludere, at disse går på tværs af elementerne?

Er der nogen, der ved om man på en let måde kan konstatere, hvordan de bærende elementer vender?
Starchild_1
Reactions:

Indlæg af Starchild_1 »

I et paketgulv er der som regl rækker med søm de søm er som regl plaseret i de bærende elementer.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Gulvbrædderne ligger på tværs af bjælkelaget...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er da bestemt ikke sikkert. Hvis gulvet er nyt kan det da ligge på et gammel spånplade gulv og så ligger det som det passede tømmeren den dag. Er det gammel trægulv(afhøvlet måske) så ligger det på tværs.
Oftest så ligger de bærende bjælker på langs med bygningens smalleste side !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Du kan i silvan og andre byggemarkeder købe et instrument, som siger hvor de underliggende bjælker ligger.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Brian: Et parketgulv ligger på strøer- og på tværs af strøerne... Jeg ved ikke hvor du har set man lægger strøer, spånplade og parketgulv ovenpå- jeg har ihvertfald ikke været med til at lægge det sådan i min tid som tømrer- medmindre det er et såkaldt flydende gulv. Dog vil strøerne sædvanligvis stadig lægge på tværs af bygningens lange led (og ikke på langs) og brædderne på langs.
Med hensyn til placering af et akvarie , så betyder det ikke noget hvilken led du vender det i forhold til strøernes retning- gulvets kontruktion kan sagtens bære det...
Senest rettet af Engelquist tirs 30. aug 2005 22:22, rettet i alt 2 gange.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
skandalen
Reactions:

Indlæg af skandalen »

hmm
Senest rettet af skandalen ons 31. aug 2005 14:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

engelquist skrev:Brian: Et parketgulv ligger på strøer- og på tværs af strøerne... Jeg ved ikke hvor du har set man lægger strøer, spånplade og parketgulv ovenpå- jeg har ihvertfald ikke været med til at lægge det sådan i min tid som tømrer- medmindre det er et såkaldt flydende gulv.
Det ser jeg alle steder, og nok samtlige nyrenoverede ejendomme hvor man ikke har bibeholdt det gamle parketgulv(og han skrev ikke hvilket gulv det var derfor skrev jeg begge dele). Her laves der som regel altid en opretning af gulvet i form af selv nivilerende spartel, herpå guldplader/spånplader og derpå nyt gulv i form af tæppe eller parket. Dette ligges så alt efter lysindfald og rummets form UDEN en eneste tanke for det gamle gulv ! Herover i Jylland anyways...
engelquist skrev:Dog vil strøerne sædvanligvis stadig lægge på tværs af bygningens lange led (og ikke på langs) og brædderne på langs.
Enig som jeg også skrev blot på en anden måde ;)
engelquist skrev:Med hensyn til placering af et akvarie , så betyder det ikke noget hvilken led du vender det i forhold til strøernes retning- gulvets kontruktion kan sagtens bære det...
Total uenig da jeg bestemt ved hvor meget et kæmpe akvarie gynger når blot en mand går forbi fordi det ikke hviler på nogen strør. Jeg ville klart placeret det 1 ton det nok vejer som minimium på så mange strør som muligt ;) Alt andet er lige til at ligge søvnløs over om natten.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

engelquist skrev:Dog vil strøerne sædvanligvis stadig lægge på tværs af bygningens lange led (og ikke på langs) og brædderne på langs.
Det er nemlig her, at jeg kunne komme i tvivl, idet parketgulvet i stuen, hvor akvariet selvfølgelig skal have sin plads, også går på tværs af bygningens lange led.
mads-fisk skrev:Du kan i silvan og andre byggemarkeder købe et instrument, som siger hvor de underliggende bjælker ligger.
Mads, ved du, hvad sådan et apparat hedder?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

nyberg skrev:Mads, ved du, hvad sådan et apparat hedder?
En hård hoppebold fra Br legetøj virker helt perfekt til formålet, man kan tydeligt høre på bolden hvor hårdt overlaget er ;-)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

nyberg skrev: Mads, ved du, hvad sådan et apparat hedder?
Der findes et apparat som kan finde forskallingsbrædder gennem gipsvægge. Ved ikke om det er den Mads-fisk tænker på?

Anyway, hvis det er den, så tvivler jeg på at den virker gennem gulvbrædder, men kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed.

Og hvis du er interesseret i at forsøge dig, Mads, så har jeg sådan en sveske til at ligge, som du er velkommen til at låne. :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Det vil jeg meget gerne, Claus. Det er da i hvert fald et forsøg værd :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

mads-fisk skrev:Du kan i silvan og andre byggemarkeder købe et instrument, som siger hvor de underliggende bjælker ligger.
Mads, ved du, hvad sådan et apparat hedder?[/quote]

Nej, kan ikke huske hvad det hedder, men kigger når jeg kommer hjem.

Og den er beregnet til at måle gennem gennem gulvbrædder. Vi har selv gjort det.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det kan det sikkert da det nok bygger på en lille ultra lyds måler så det skulle fint kunne virke ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvis man bruger sine ører og noget til at banke med (en hoppebold, en ske, en (gummi)hammer eller bare en kno) er det altså meget nemt at høre forskel på steder med spær og uden. Lyden er meget mere død der hvor spærrene befinder sig !
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"