Det lyder godt nok underligt! Sidder lige og kigger på den brugsanvisning til mit Salifert sæt. Min brugsanvisning ser helt anderledes ud!!
Brugsanvisningen er til det som kaldes KH/alkalinity Profi test.
Afsnit 1 er ens.
Afsnit 2 svarer til afsnit 3 i min brugsanvinsing
nyt afsnit 2 lyder som følger:
"Shake the KH-ind dropping bottle a few times and add 2 drops in the test vial(1drop for low resolution mode)"
Afsnit 3 svarer til afsnit 4 i min brugsanvisning
Afsnit 4 svarer til afsnit 5. dog mangler der en smul i slutningen.
Read the KH or alkanity value from the table or calculate as follows.
Kh in dKH = (1 - reading in step 5)x16
Alk in meq/L = ( 1 - reading in step5)x5,71
If you have choosen for the lower resolution multiply the calculated result by 2
Håber det bragte dig lidt videre, men mangler du ikke også den tabel til aflæsning af værdien??
EDIT: ahh næsten, umiddelbart mangler der noget i afsnit 1 om at komme de 2 dråber af den blå væske i?! Eller det bruger de måske ikke mere? Jeg kan se, at Mipe skiver at han kun har 2 væsker, hvoraf den ene er check-solution.
Der er da noget galt....der står ved Kh at man skal dryppe indtil den skifter farve fra blå/grøn til orange/rød el. pink.....(Som før!!)...men det er da allerede pink!
Hilsen Per Følgende sælges: diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Skal man så bruge den væske istedet for saltvand, så tilsætte KH-væsken og få en måling på ca 7.2dKH
eller
skal man bruge væsken istedet for KH-væsken
eller
skal man kaste den over højre skulder og glemme alt om den?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Mipe> Nummer 1 ja... Det er en kontrolvæske... Prøv at lave en måling på det og post resultatet her, jeg kunne godt tænke mig at høre hvad det giver.
Per> Mon ikke, at det bliver blå/grøn når man kommer det i saltvandet? Det vil jeg da tro.
Jeg er lidt irriteret over, at jeg for under 1 md siden købte et nyt KH testsæt fra petsupply og det er ikke som det Mipe har = et ældre testsæt, som jeg har lidt (meget) svært ved at stole på.
Mit testsæt som er fra i sensommeren, har en label i toppen som siger 01-2011 altså januar 2011. flakserne deri har et batch nmmer som hedder 0106. Så jeg tror det er lidt tilfældigt hvor butikkerne får det fra, hvor meget har deres leverandør købt ind
[quote="Daniel1"][quote]Jeg er lidt irriteret over, at jeg for under 1 md siden købte et nyt KH testsæt fra petsupply og det er ikke som det Mipe har = et ældre testsæt, som jeg har lidt (meget) svært ved at stole på.[/quote]
Samme her! Købte for under 1 måned siden Salifert testsæt hos korallen. Det var også den gamle model.
Havde dog stadig noget tilbage fra et gamlet kh testsæt som målte min kh til 10,2. Det nye fra korallen målte 13.4.... det skal lige siges at udløbsdatoen på det gamle ikke var overskredet.... Mærkeligt der kan være så stor forskel på målingerne
Carsten skrev:Mit testsæt som er fra i sensommeren, har en label i toppen som siger 01-2011 altså januar 2011. flakserne deri har et batch nmmer som hedder 0106. Så jeg tror det er lidt tilfældigt hvor butikkerne får det fra, hvor meget har deres leverandør købt ind
Ja det er muligt, men butikker sælger stadig en vare, som potentielt set kan have en afgørende og ødelæggende effekt på folks akvarier. For mig at se, burde de kræve dem ombyttet hos Salifert.
Det er vist ret almindeligt, at de nye sæt måler 2 dkh højere end de gamle. Spørgsmålet er så, hvad man skal stole på-
herzberg skrev:Så er det jo bare hvor man køber de kits...? Jeg ser at akvarieudstyr har tropic marine, men der er leveringstid på 10 dage if. deres hjemmeside.
Det er da bare at myldre ned på stationen, ind til Nørreport, og så en etage ned og finde metroen til lergravsparken. Så er der ca 1 times leveringstid.
Den leveringstid der står på deres hjemmeside er den hvis du betiller det via nettet.
jeg valgte de kits netop fordi de er til at få fat i på en rimelig tid
de kan alle findes på tyske sider...
bortset fra elos ,som de har i norge på dyrego zoo ellers er det langt til italien
jeg kan godt finde de links til dig.......
Carsten> Så tror jeg bare, at jeg tager bilen Det er blot fordi der står 2 dage på salifert mod 9 dage på tropic marine, at jeg antager, at det ikke er noget de har hjemme...!
Ole> Du må gerne smide links hvis du lige har dem ved hånden!
herzberg skrev:Ja det er muligt, men butikker sælger stadig en vare, som potentielt set kan have en afgørende og ødelæggende effekt på folks akvarier. For mig at se, burde de kræve dem ombyttet hos Salifert.
Det er vist ret almindeligt, at de nye sæt måler 2 dkh højere end de gamle. Spørgsmålet er så, hvad man skal stole på-
Det kræver jo at butikkerne bliver gjort opmærksom på problemmet, og at det er et vidt udbredt problem, og ikke kun relateret til en person.
Mipe> Okay, det er jo ganske tæt på og forskellen kan jo sagtens tilskrives den usikkerhed som må tilskrives den menneskelige faktor og/eller de 0.3 som de forebeholder sig. Så må jeg jo bestille et nyt kit hos korallen.
Så har jeg købt et af de nye salifert med en testvæske. Det målte testvæsken lige nøjagtig som det skulle til 6.5 dkh...
Jeg er glad for at jeg købte det, for min "gamle" salifert KH testsæt (som er helt nyindkøbt og med flere års holdbarhed igen) målte til 8.0 hvor det nye målte 6.5...! Det er jo lidt af en forskel.
det har jeg ikke prøvet.... Og nu kan jeg ikke gøre det, for jeg har lige boosted min KH. Og jeg vil gerne gemme lidt af testvæsken til senere. Der er kun til et par gange.
Men det stemmer jo fint overens med det jeg har læst på reefcentral og zeovit forum, at de "gamle" måler ca. 2 dkh for højt. Mit var - hvis jeg skal stole på det nye - 1.5 dhk for højt. Det er jo ret kritisk når jeg i forvejen ligger så langt nede.