"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt hjælp til min lille "hjemmeguide"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Lidt hjælp til min lille "hjemmeguide"

Indlæg af weblance »

Jeg er ved at lave en lille guide til mig selv (ja og selvfølgelig andre der kan bruge det) omkring pasning af mit saltvandsakvarie . . . og er kommet til vandværdier.

Kan I eksperter forklare hvad det er, hvad det bør være og hvordan kan kan forebygget/bekæmpe:

Ammonium
Nitrit
Nitrat

Hvad siger I til det?? :D
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Mie_Nielsen
Reactions:

Indlæg af Mie_Nielsen »

Hmm.. Egentlig er det ret simpelt, men kan være svært at forklare... En mini-guide:

Processen starter med at ammonium bliver frigivet i akvariet. Ammonium kommer f.eks. fra affaldsstoffer fra fisk eller uspist mad, der ligger i vandet. Bakterier (Nitrobacters) udnytter ammonium som føde, og dermed omdannes til nitrit. Nitrit er mindre farligt end ammonium, men stadig ikke godt. Derfor kommer bakterierne ind i billedet igen, og omdanner nitritten til nitrat. Nitrat giver alger - og rigtig mange af dem. Fisk spiser alger. Fisk producerer affaldsstoffer. Og så er vi ved starten med ammoniumen igen.
Derfor bør man kontrollere mængden af ammonium hele tiden. F.eks. ved fodringen - pas på med ikke at overfodre. Og sørg for der ikke ligger døde fisk på bunden.
Det er en meget skrøbelig balance, og for at undgå at det hele løber løbsk, bør man jævnligt teste værdierne og vigtigst: Huske de jævnlige vandskift. Det er den sikreste måde at fjerne nitraten på.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"