"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Cyano Bakterier, Hvorfor?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Cyano Bakterier, Hvorfor?

Indlæg af jthyge »

Hej

Der er i den seneste tid begyndt at komme en del Cyano bakterier i mit akvarie. Mest på sandet men også på stenene. Og det er tiltagende.

Jeg har lige målt værdierne, de ser fine ud. KH dog lidt lav, men det skulle vel ikke have noget med det at gøre.

De eneste ændringer jeg har lavet er at der er kommet en levende sten mere i med masser af skive anemoner. Der er ingen fisk i, så jeg fodre ikke, og derved er der begrænset med affaldsstoffer i vandet.

Lige et billeder af herligheden:

Billede

Syntes det virker uderligt at de er begyndt at komme!


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

hvad med silikat og phosphat?


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Phosphat er 0

Silikat har jeg desværre ikke mulighed for at måle.
Hvor kan silikat komme fra?


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det ligner akkurat også det jeg har problemer med... Har heller ikke kunnet finde årsagen, så jeg følger spændt med. De har bredt sig til rude, sand og sten. Ret irriterende.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Silikatindholdet er ret højt i vandværksvand rundt omkring i landet.
Kik evt. på nettet om jeres vandværk har data liggende.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Har lige kigget på værdierne af det vand jeg får. Der er ikke oplyst silikat, heller ikke i de udvidede målinger.

Undre mig bare, for akvariet har kørt i snart 8-9 måneder uden Cyano bakterier overhovedet. Og jeg bruger vand fra det samme sted som altid.


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der sker en langsom opbygning af silicat indholdet i vandet.
Eneste måde at komme af med dem igen er at bruge et osmose anlæg med silicat filter monteret.


Kim puk
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:33
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: hirtshals

Indlæg af Kim puk »

hej har du noget jern der kommer i nærheden af akvariet har været udsat for det to gange en gang et rustfri spændebånd men selve bolten til at spænde med var ikke lige rustfri.En anden gang et lysamatur i sumpen der var begyndt at ruste ret meget så da jeg skulle have det ud faldt der rust ned i vandet der gik ca en lille uge var hele bunden rød men har fået det væk med rowaphos begge gange
mvh kim


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nej, ingen jern i forbindelse med akvariet.

Det kunne være jeg skulle forsøge med noget rowaphos, men det er vel bare en midlertidig løsning???


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har stødt på rowaphos mange gange, og vil benytte mig af det, men hvordan gøres dette i praksis hvis man ikke har en sump? Det skal vel være en beholder hvor vandet strømmer igennem, som f.eks. en spandpumpe eller har jeg misforstået?


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg fandt denne på nettet:

http://www.rowa-wasser.de/anleitungen_e ... _R0404.pdf

Der står lidt om det!

Mener at have læst at man kan komme det i en nylonstrømpe, og komme den i akvariet. Men vil ikke lige hænges op på det!


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Når jeg bruger rowaphos, anvender jeg en nylonstrømpe eller spanfilter.

Rowaphos er langt det bedste produkt til at fjerne phosfat i vandet efter min mening, desværre er det også ret dyrt så jeg har prøvet med et par alternativer bla. phosEx fra jbl. Dette virker også, bare ikke nær så godt.

Cyano bakterier kan selv lave sit eget næringsstof, så selv om man får styr på værdierne, kan det være en satan at slippe af med.

Prøv at sug så meget op af algen som muligt, sæt phosfaten og håb på det bedste. Hvis dette ikke virker så er der flere der har benyttet en produkt der vist nok hedder "red slime remover" fra Easylife, hvilket kan anvendes selvom man har koraler.


Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

hvordan skal det forstås med en nylonstrømpe? Hvad gør man i praksis?

Jeg tror også det bliver den løsning. Rowaphos koster trods alt mindre end investeringen i et osmoseanlæg og udbygning med sump :)


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Du fylder bare rowaphos i en nylonstrømpe og gemmer den bag dekorationen.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nej! Rowaphos koster ikke mindre end et osmoseanlæg!
Måske lige her og nu, men over tid er det billigere med et osmoseanlæg.
1 liter Rowaphos koster omkring de 400 kroner, og har en absolut begrænset varighed.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Carsten skrev:Nej! Rowaphos koster ikke mindre end et osmoseanlæg!
Måske lige her og nu, men over tid er det billigere med et osmoseanlæg.
1 liter Rowaphos koster omkring de 400 kroner, og har en absolut begrænset varighed.
Jeg er helt enig Carsten, men vil lige nævne at et osmoseanlæg alene ikke kan gøre det. For at det skal virke skal det kombineres med et silikatfilter.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Cyanobaktierier kan i øvrigt forsvinde lige så hurtigt som de er kommet uden nogen synlig årsag.

Jeg vil i øvrigt snart gerne se en ordentlig artikel/dokumentation for, at silikat skulle være skyld i opblomstring af cyanobakterier. Jeg tvivler meget stærkt på det og tror nærmere, at cyanobakterier ofte forveksles med kiselalger.


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg er lidt tilbøjelig til at give Nyberg ret. Jeg finder det meget ulogisk at Cyano bekterierne kommer af silicat der ophober sig i akvariet.

Hvis det har ophobet sig, i mit tilfælde i 8-9 månder, så er det underligt at der lige pludesligt kommer en masse alger på en gang. Det burde vel komme i takt med ophobningen???

Læste lige i en andet tråd at det kan skyldes for lidt vandcirkulation. Den hælder jeg mere til. Da jeg for lidt tid siden fik en ny levende sten i akvariet, er min cirkulation nok blevet lidt mindre, og Cyano bakterierne er kommet umiddelbart efter denne sten er blevet tilføjet.

Da mit akvariet står lidt stand-by for tiden, da jeg har planer om et større efter ferien, vil jeg lade stå til og se om de forsvinder af sig selv.
Evt. prøve at smide en lille pumpe mere i, som se om den øgede cirkulation har nogen gavnelig effekt.


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg har selv lige haft et cyanoangreb i et par måneder.
Selv om jeg tidligere har troet at silikat er en væsentlig faktor, tror jeg ikke længere, at det er en udløsende faktor.
Mine egne problemer begyndte efter indkøbet af nogle koraller. Det mener jeg at flere har skrevet ind om, at de også startede sådan. Altså har vi en smittekilde = nye koraller/sten.
Ingen organismer gror uhæmmet med mindre miljøet favoriserer dem. Det er barnelærdom for enhver med blot lidt forstand på biologiske processer. Altså har vi løbende/langsomt opbygget et miljø, hvor de rigtigt kan trives = superbetingelser for den lille bitte smittekilde vi har fået ind i akvariet.

Det interessante er så: Hvad er det for miljøforhold, som specielt betinger udvikling af cyano.
For mit vedkommende havde jeg meget travl i 4-5 måneder, og fik ikke skiftet vand eller gjort særligt meget rent. Da jeg så reagerede på cyanoen, var "tandpastaen så at sige ude af tuben" og vandskifte på vandskifte hjalp ikke længere, da cyano er i stand til at udskille nitrat direkte fra vandet, så bakterien, når den er etableret, kan klare sig ved selv meget lave næringsværdier.
Personligt tror jeg at det har noget med gammelt vand, gammelt akvarium at gøre. Efterhånden som alting gror i akvariet, nedsættes cirkulation og gennemstrømning, så der ophobes rare sager rundt omkring. Det giver gammelt vand/næringsstoffer, som algerne er meget hurtigere til at snuppe end vi kan måle.
Men jeg tror stadig at silikat indgår i en eller anden form i problemet.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Så er problemet stort set væk.

Jeg lavede et stort vandskifte, ca. 20-25% og siden er cyanobakterietne næsten helt forsvundet. Om det er pga. vandskiftet eller det er et tilfælde ved jeg ikke. Men hvis de kommer ingen vil jeg lave et stort vandskifte, og se om det har samme effekt igen.


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"