"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
wicked
Reactions:

Sand

Indlæg af wicked »

Hej alle....Hvilket sand bruger i ?? Jeg er nystartet og ¨må nok sige det er noget af en jungel..... Ved ik hvad jeg skal vælge... ??


Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Enten Levende sand ( Klart det bedste ) Ellers koral-grus..


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Fordele ulemper ved begge ??


Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Tjaaa. Det kan man vel godt sige..

Levende sand kan godt blive hårdt med tiden ( har jeg hørt ), men det er helt klart det flotteste, plus der er også en masse gode stoffer i det, som er godt til akvariet. Koral-grus kender jeg ikke så meget til.. :D


soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 09:35
19
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Stoholm

Indlæg af soeren_damgaard »

Hey,
Jeg kørte med koralgrus på mit forrige saltvand. Det har så vidt jeg ved, ingen gavlinge effekter, ift. levende sand. Jeg vil også have levende sand denne gang, men mest pga. den flotte hvide farve.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. jun 2004 22:20
19
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af capo »

Hejsa

Jeg er også i det problem med bundlag. Hvad skal man vælge.

Er der nogen som har billeder af levende sand(Som kan købes hos akvarieudstyr) og fuji Pink sand


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Tror jeg vælger koral grus....... Nok det bedste som nybegynder :) Hva skulle der være af ulemper ved koralgrus ? Udover at man skal holde et rent :) ??


Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Wicked,

hvis jeg var dig ville jeg tage levende sand, selvom det er dyrt er det det bedste, fordi der som sagt er en masse gode stoffer i sandet. Men selvfoelgelig er det dit eget valg ..


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Alexander : Du mener godt at en nybegynder kan starte med levene sand ??


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg kører også med en "DSB" - dog er min kun 6-8 cm. I min har jeg brugt 4 poser CaribSea sand købt ved Decocean og så selv spædet lidt helt fint sand fra DanSand oven i :
Billede

Jeg ved at Skonning har haft det i Århus og ellers kan han nok få det hjem fra Akvarieudstyr igen. Så kontakt evt ham og hør hvad det koster(nok det samme som på Akvaudst. hjemmeside)

Min holdning og overbevisning er helt klart at dsb er genialt. Alt det liv og biologisk nedbrydning en sådan bringer ind i baljen er mindst lige så vigtigt som levende sten - syntes jeg. Men når det kommer til DSB så er meningerne mange - tro mig !!!

Kig evt. på RC eller kontekt evt Morten der har - http://reefstyle.ninja.dk/ - han er også rimeligt meget inde i det DSB stads !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Ja, Wicked

Jeg er enig med Brian..


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Har lige snakket med john..... Han råder mig til at starte med koral grus, da det er mit 1. akva.... :) så det gør jeg.


Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Ville helt klart vælge sand fra caribsea, ville bare vælge alm sand og ikke levende, der koster en formue, og efter min erfaring er ligeså godt.
Fordelen er at det forbliver hvidt, i modsætning til gruset.
Troede faktisk at gruset var gået helt af mode, efter at der kom sand på market.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg vil også fraråde koralgrus. Det skal renses op og med tiden glemmer man det - og vupti så tror jeg godt vi ved hvad der kan ske.
Sandet er ikke blevet så populært af ingen grund !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Jeg har det fineste sand fra carib sea og er godt træt af at det virvler op ved alm. cirkulation. Hvis en fisk tager en mundfuld ryger de største korn mod bunden og den anden halvdel "støv" bliver taget af strømmen og får akvariet til at se lidt tåget ud. Jeg vil skifte mit til fint sand med en ensartet kornstørrelse 1-2mm. DSB har jeg ikke men tænkt på at lave i sumpen da det er meget lettere at komme til i denne.


nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg kører stadig med koralgrus i en tykkels på ca 1-2 cm. Når jeg skifter vand, slamsuger jeg samtidig bunden. På den måde holdes det forholdsvis rent.

Jeg overvejer dog lidt at skifte til sand. Jeg er dog ikke så meget for at hive alt op for at dække hele bunden med sand, for det kører jo godt som det er. If it works, don't fix it ;-)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"