"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Perfekt akvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Perfekt akvarium

Indlæg af mads-fisk »

Koraller er nu dejlige :oops:
Derfor kan det være jeg går tilbage til koralrevsakvarium. Bare i miniformat. MEN denne gang skal det være perfekt. Derfor ville det være dejligt hvis i andre kunne være med til at se mine planer igennem og finde evt. forbedringer eller bare komme med en anden form for inputs.

Akvariet skal være et 250 l. Specialbygget akvarium. Der skal være sump, som jeg synes skal være på omk 80 l. Så skal der selvfølgelig være skummer, lys og cirkulation, men også computer og automatisk vandpåfyldning. Lyset skal være T5 rør.

Tegning af akvarie- og møbeludseende:

Billede



Her er de tekniske ting jeg ville købe til det:

Cirkulation: 2 stk. Tunze turbelle stream 6060

Bølgeeffekt: 1 stk. Tunze multi controller 7094

Fødepumpe: 1 stk. AquaBee up 2000/1

Lys: 10 stk. 24/39 W. T5 amature.

Osmolator: AquaMedic Aquaniveau med 2 kontakter.

Skummer: 1 stk. AquaMedic Midifloator

Skummer pumpe: Luftpumpe (endnu ukendt, men omk. de 1500 l/t.)

JBL. 2 kg. Co2 flaske

AquaMedic Manometer.

AquaMedic Kalkreaktor 400 (andre kalkreaktor idéer?)

IKS. Basis AquaStar Basissystem.

TEC III NG (3 kanals doseringsmaskine)


Som gennemføring skal der være 2 stk. 25 mm. til vandlevering til sump og et 12 mm. hul til retur. I selve sumpen skal være 40 * 40 * 50 og der være en del udelukkende som osmose genopfyldning dette kammer skal være.

Hvordan synes i det lyder?
Senest rettet af mads-fisk søn 22. maj 2005 16:50, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Et par ting til at starte med...

- 10 rør på 50cm ??
- Returpumpe er for lille vil jeg mene.
- Drop osmolator hvis du har IKS(køb niveau modul).
- Drop TEC III og køb en IKS(billigere og 4 kanaler).
- Kan anbefale deltec ca. reaktor(har endda en til salg ;))
- Ville vælge en skummer med venturi så man slipper for luftsten.

Ellers ser det cool ud men bliver bestemt ikke billigt med mindre du selv bygger det ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

2*6060 .... Så vil du sku ik kunne have noget bundlag :D


Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Brian: Ja ok. Ved det, men skal i hvert fald være så mange rør som muligt. Er der egentligt ikke en af jer andre, der kan fortælle mig målene på et 24 W. rør (ikl. fatninger) og ligeså med 39 W.

Mener bestemt ikke retur er for lillle. Er jo 8 gange akvariets størrelse. Det er jo langt mere end de fleste andre har. På min gamle balje havde jeg en OR. 3500, dette var kun 6 gange akvariets størrelse (som var 576 l.)
Ok vil skifte de ting du nævner ud.
Hvad er det for en kalkreaktor? Har nemlig kigget efter en anden, men den skal jo heller ikke være for stor, når det kun er et 250 l. akvarie den skal drive.
Nu har jeg både haft skummer med venturi og med luftsten og kunne bedst lide med luftsten. Det er jo bare at skifte luftstenen hver anden uge.

Kim: Vil høre et tysk firma gennem klovnfisken om de kan gøre det.

Johnni: Hmm. Den pumper 6000 l. i timen. Det vil sige 24 gange akvariets størrelse. De skal jo netop ikke køre samtidigt, men hele tiden skifte. Dette tror jeg vil give en god effekt.


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Mads : Selvom jeg havde placeret min 6060 højt i mit 500 Liters så havde jeg problemer .... Tror det vil være overkill .....


Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

wicked skrev:Mads : Selvom jeg havde placeret min 6060 højt i mit 500 Liters så havde jeg problemer .... Tror det vil være overkill .....
Ok. kan måske godt være du har ret :roll:


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

KiM : Tror du ik det kan værre fordi tunzen har en "breddere" stråle end dit powerhead ? Kan huske da jeg smed et 3000 Liters powerhead på mit gamle 250 Liters. he he ... Der blev gulvet sku vådt..... for mig lyder 6000 L/t vildt i et 250 Liters ....


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mads: jeg vil som Brian mene at din retur pumpe er for lille. Der er et ret stort effekttab i pumpen, når den skal trykke det op. Vælg hellere en Aquabee 3000. Samtidigt synes jeg at du skal gå mindst en størrelse op, hellere 2 i rør, så at det er 20mm.
10 rør på 50 cm er en absolut umulighed! med mindre du dropper alt hvad der hedder reflektore, og selv da kan de blive svært.
Jeg har desværre ikke den store tiltro til Aquamedic's kalkreaktore, ville heller vælge enten en Koralin eller H&S.
Ville også vælge en anden skummer, også selv om den er noget dyrere, så hellere en Deltec.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Som Carsten skriver så er sådan et powerhead sammen med højde, rør osv slet ikke meget bevendt, det taber simpelthen for meget tryk. Og skal vandet til skummeren skal du nok op i et 3000 liters vil jeg mene.

2x Tunze vil da være lækkert for en omgang stenkoraller ;)

Ja så mange rør som muligt det er en fin plan ;) Med en 100cm lang balje skal du bruge 39 wattere som er 85cm lange og så lidt fatninger.
Og som altid - køb nogle ordentlige reflektorer.... :D

Den reaktor jeg har til salg er den mindste Deltec og en fin lille sag(men det kan du kontakte mig om hvis det har interesse)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1268


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg skal have 7 rør over baljen. Dette vil være muligt med disse reflektorer: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5869 Har jo ikke kun 50 cm. at have rør på, men derimod 59 cm. da, som man kan se på tegningen, alle sider går skråt og derfor udgør et større areal.

Angående retur, så vil jeg nu først og fremmest prøve med en AquaBee up 2000/1 Den har trods alt en løftehøjde på 3 meter, så i 1½ meters højde kan jeg ikke forstille mig der ikke skulle komme nok flow. Har også set et 430 l. blive drevet af en AquaBee up 2000/1, men må da bare se hvordan det går.

Nu er et par ting ændret og listen ser sådan ud:

Cirkulation: 2 stk. Tunze turbelle stream 6060

Bølgeeffekt: 1 stk. Tunze multi controller 7094

Fødepumpe: 1 stk. AquaBee up 2000/1

Lys: 7 stk. 24/39 W. T5 amature (2 stk. 39 W. og 5 stk. 24 W.)

IKS. Vandniveau modul (inkl. Føler)

Skummer: 1 stk. AquaMedic Midifloator

Skummer pumpe: Luftpumpe (endnu ukendt, men omk. de 1500 l/t.)

JBL. 2 kg. Co2 flaske

AquaMedic Manometer.

Deltec Kalkreaktor PF 509

IKS. Basis AquaStar Basissystem.

IKS AquaStar vario 4 pro (4 kanals doseringsmaskine)

Så kan jeg lige fortælle at jeg har tænkt mig at stille sumpen på et skumgummi liggeunderlag og derudover pakke alle sider i skabet ind i nogle skumgummi plader (dem, som compuerudstyr er pakket ind i, som beskyttelse)

(til Brian<< Nej tak. Pænt af dig at tilbyde en billig og sikkert god kalkreaktor, men denne gang vil jeg nu købe det hele fra nyt af)


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

[quote="mads-fisk"]Jeg skal have 7 rør over baljen. Dette vil være muligt med disse reflektorer: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5869 Har jo ikke kun 50 cm. at have rør på, men derimod 59 cm. da, som man kan se på tegningen, alle sider går skråt og derfor udgør et større areal.

Meget muligt at jeg er dum, men er akvariet ikke kun 50 cm dybt??
Ifølge din tegning er foden på soklen 50 cm dyb. Rager akvariet ud over soklens dybde??


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har selv lige skiftet min Tunze 6060 ud med en stream 6000 m/controller da jeg ikke kunne forhindre at den flyttede bundlag med mindre jeg brugte PVC med 45 graders vinkel som pegede opad som udstrømmer, og det er et 430 liters akvarie.
Så jeg tror også at du vil få problemmer med 2 stk. 6060 i et 250 liters akvarie også selvom de skal fungere som stream.

Men et super fedt project som jeg med glæde vil følge hvis du laver en tråd til dette.

Held og lykke. :TH


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

7 rør, 2 stream, kalkreaktor, iks.... Mums siger jeg bare det er et nydeligt setup. :HE

Men som andre nævner jeg tror ikke du vil kunne holde sandet på plads, men hvad skal man også med det skidt ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten skrev:
mads-fisk skrev:Jeg skal have 7 rør over baljen. Dette vil være muligt med disse reflektorer: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=5869 Har jo ikke kun 50 cm. at have rør på, men derimod 59 cm. da, som man kan se på tegningen, alle sider går skråt og derfor udgør et større areal.
Meget muligt at jeg er dum, men er akvariet ikke kun 50 cm dybt??
Ifølge din tegning er foden på soklen 50 cm dyb. Rager akvariet ud over soklens dybde??
Tror bestemt ikke du er dum :D Det er nærmere mig, som ikke kan formulere det ordentligt. Har dog prøvet at lave et par tegninger af det jeg mener. Men skulle det værste ske, at jeg har regnet forkert, så må der bare komme færre rør i.

Hvis du ser det fra enden af og folder de to flapper op i hver side, bliver der et større stykke at sætte rør på:

Billede

Hvis vi så sætter rør hele vejen hen på de 59 cm. som det jo giver plads til nu vil der kunne være 7 stk. (7*8 cm = 56 cm) og derefter bøjer flapperne ned igen, så vil vi have det amatur jeg var ude efter altså 50 cm. i bredden og med 7 rør:

Billede

Ps. Det sidste billede er lavet i målestoksforhold, så det burde være ret præcist.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ok, det hjalp på forståelsen!


Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Hej Mads-fisk

Her du tænkt dig at droppe dine søheste helt eller vil du ha to akv kørene.

Mvh jason


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"