"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Breeders... hvorfor findes de ikke?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Breeders... hvorfor findes de ikke?

Indlæg af jakobvillien »

Halløj alle.
et generelt emne jeg har tænkt på er, hvorfor findes der ikke danske opdrættere? Både fisk og koraller som kører det som en lille sidegesjæft?

Jeg købte for et par uger siden nogle flotte blødkoraller af en anden akvarist, og kom til at tænke på hvorfor der ikke var flere der solgte den slags?

Ligeså, hvorfor er opdrættede fisk og invertebrater så umulige at få i Danmark. Jeg ville personligt godt give 200 kroner for en klovn hvis den er hjemligt opdrættet, og ligeså hørte jeg om nogen der har havft succes med rejeopdræt, og ligeså søheste opdræt. Jeg ved det er noget man går op i i USA, hvorfor findes det ikke rigtigt her?

Så hvis der er nogen der får gode ideer nu, go for it! Vi har brug for mere lokalt opdrædt. Det ville være rart at se, og en sjov udfordring.

vh Jakob V


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Har faktisk tænkt på det samme selv...

Mangler bare en stort kælder rum, og et par sparringspartnere!! :-)


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

PRISEN !!!!!!!!!!

Alt kræver strøm og det koster 1/1000 del i USA i forhold til her(vi tænker til gengæld på miljøet).

Fisk vil jeg mene er svært men koraller ja....

Prøv blot at forestille dig hvad det ville koste at drive et koralopdræt ? Masser af pumper, skummer og værst af alt belysning. Dertil kommer salt, sporstoffer....tid.....

Hvis fremtiden bød på differentiel elafregning og derved en billig Kwh om natten var det måske noget. Så kunne lamperne brænde hele natten til billige penge. Men der går nok lige en del år(selvom der laves en del forskning/udvikling af elmålere der kan fjern aflæses).

Man kan til nøds gøre det i sin balje og måske have en plads i sin sump til det. Men et desideret fragment akvarie tror jeg næsten ikke kan tjene sig hjem i salg kontra omkostninger.

Men jeg syntes da også det går fint, når man har været i hobbyen lidt tid kan man snart en masse med så store akvarier at man ved et besøg kan få 20 forskellige fragmenter med hjem og de kan ikke engang se at de har knækket af deres koraller ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Ja, det er nu noget nemmere når man kan tage havvandet direkte fra "den store balje" og "den naturlige HQI" skinner 12 timer om dagen... Men det skulle vel egentligt ikke afskrække os fra individuelt at intensivere salget af aflæggere.


Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

For nogle år siden blev der i Helsingør, startet et firma der skulle opdrætte netop klovnfisk. Men det gik slet ikke, nok kunne de få dem til at yngle, og ungerne vokse op, men fiskene blev så dyre at de på ingen måde kunne konkurrere med importerede fisk. Og firmaet gik selvfølgeligt ned. Jeg har da set dansk opdrættede Pseudochromis friedmanni hos Akvarieselskabet, og har også snakket med ham der laved fiskene. Det vil aldrig kunne leves på forretningbasic, dertil er det for dyrt. Langt hen ad vejen er det fiskenes udvikling der er problemmet, når ungerne er nyklækkede, er de så små, at det kan være svært at se dem med det blotte øje. foderet til dem skal jo så være tilsvarende småt, og så er deres udvikling ret langsom, slet ikke som med ferskvands fisk.
På korallenriff.de er der en artikel om opdræt af A. ocellaris.
Og samtidigt er mange af fiskene allerede som små unger ret agressive over for artsfæller, og derfor kræver altfor meget plads.
Med hensyn til koraller, ser billedet noget bedre ud, men kommercielt vil det aldrig kunne blive, dertil er markedet altfor lille. Og vi har desværre nogle store barrierer som skal klares også, og det er statens brandskatning af alting. Hvis der skal knald på korallenes vækst, skal der også rigtigt meget lys over baljen, og det koster.
Derimod er vi nogle stykker rundt om i landet der på hyggebasis laver noogle fragmenter. Jeg har fået en del af mine koraller på den måde at jeg har byttet mig frem. Men det er jo trods alt begrænset hvor mange fragmenter jeg selv kan bruge, og derfor sælger jeg jævnligt nogle, og får derved et tilskud til akvariet drift.
Jeg arbejder i øjeblikket på at få lavet en lille reol, med noget T5 lys over, og vandet skal så komme fra mit store akvarie, derved bliver ekstra udgiften til lys det eneste jeg skal betale ekstra.
Men at få overskud på den konto regner jeg aldrig med, og det er som sådan heller ikke meningen.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

ja jeg kan godt se det er mere problematisk end som så. Det er ellers ærgeligt, jeg ville langt hellere købe fra private "hygge" opdrættere. Mht klovnfisk står der nemlig i mange bøger at man bør købe dem opdrættede af forskellige årsager. Jeg har også set dem til 285 kroner i klovnfisken, men de havde desværre ikke flere da jeg skulle købe.... men må indrømme at det også er en absurd mer-pris, så jeg kan godt forstå det har svært ved at løbe rundt.

Mern byt- salg og bortgivning af koralfragmenter synes jeg ihvertfald er glimrende at folk giver sig tid til, og hvis jeg selv kan få gang i lidt kenyatræ, xenia og skiveanemone fragmenter, så ryger de da ihvertfald også videre til andre akvarister herinde.

vh Jakob


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"