"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

sump eller ikk sump!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dantheman
Reactions:

sump eller ikk sump!

Indlæg af Dantheman »

Så for satan.
Jeg har lige fået af vide at det slet ikke er nødvendig med en sump, når mit akvarie ikke er større end 250 L, har ellers hele tiden fået af vide det var nødvendigt.
Men da jeg er ved at købe udstyr ind nu, er det ret vigtig at vide det præcise svar, så jeg ikke køber noget jeg egentlig ikke skulle bruge alligevel.
Men jeg laver et overløb, og har lige købt en Aquamedic medifloater, som ellers skulle have været i sumpen. Men den tidligere ejer havde bare haft den nede i overløbet, og det jeg så havde tænkt mig var:
Jeg ville have en powerhead i bunden/midten af overløbet, som så skød vandet ud gennem et lille hul i overløbet, sådan at vandet løb ned i overløbet, blev skummet, og derefter skudt ud igen.
Ville det kunne gå, vil nok også have en tunzer el. lign sættene bag stenene til at give lidt ekstra cirkulation i vandet.
Vil det ikke kunne gå, for hvis jeg skal være ærlig, vil jeg egentlig ikke have en sump hvis jeg kan slippe uden der sker de helt store katastrofer :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvem er dog det der har fortalt dig det?? Det er ikke nødvenidt på noget akvarie, men nemmer tingene meget, da al teknik kan samles der. så det ikke fylder op i selve akvariet. 250 liter lyder måske af meget, men hvis du skal gemme tekniken der også bliver der hurtigt plads mangel.
For din egen skyld, synes jeg du skal starte med sumpen, selv om det ikke er strengt nødvendigt.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ok, men hva jeg har læst mig frem til jeg skal bruge er det så ikke
Skummer og cikulation, altså af teknik i akvariet ? Men er det ikk nok med een? Hvis nu jeg har en udvendig eller en der gemmes under nogle levende sten. En pumpe på 2000 L/t
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Du kan fint have en MidiFlotor, varmelegme og en retur pumpe i overløbet - men som Carsten skriver sumpen er "billig plads til teknikken - og især når den begynder at brede sig ;-)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

det har i så sandelig ret i :), var ellers forberedt på at lave sump og købe ind til at lave det. Men så igen, vil helst lige starte småt, og så senere lave sump, for hvis bare jeg har overløbet, så behøves jeg jo ikke at tømme hele baljen for at borer hullerne, skal bare sørge for at måæe rigtig og sådan, sænke vandstanden lidt så der ikke kommer vand ned i overløbet, og så den skid vel slået ;) Men er det ikk kun nødvendigt med een pumpe, ellers er det smartest med flere, eller hvordan. For skal der ikk bare være en strøm som cirkulere den ene vej ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En pumpe på 2000 liter er langt fra nok!!! der skal mindt 2 stk for at få en ordenlig cirkulation.
Hvis du tror du kan bore hullerne uden at tømme akvariet, tro jeg du kommer til at revurdere dine tanker. tænk på det tryk som er på bunden, og når du så sætter en boremaskine på og begynder at bore, selv nok så stille, så skal der ikke megen rysten til inden der kommer vrid i og så går det galt. Kan du forestille dig at ligge under et 250 liters akvarie og bore, hvor bunden så flækker og vandet vælter ud. Jeg kan godt forestille mig det, men det er et mareridt.
Iøvrigt plejer man at bore fra begge siden for ikke at få grater på glasset.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

nårh ok hehe :P Men siger man ikke man skal have en pumpe der svare til sit akvaries inhold x 10. det vil sige jeg skal have en på 2500 L/t, men hvilken vil du kunne anbefale ?
Har set der er mange der har disse http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=9764
Men findes de ikke i 2000L/t for så kan jeg jo bare investere i sådan 2, ville det ikke være smart nok ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det der er af stor betydning er om der kommer zoner i akvariet med stille stående vand, og det kommer der alt for let i akvariet med kun en lille pumpe, som også er alt for lille. Hvem siger at du kun skal have 10 gange cirkulation i akvariet?? Mit akvarie er på 1100 liter og der er en cirkulation på pt. 35000 liter i timen, og som nok snart bliver forøget til ca 45000.
Lyt til et godt råd, fra en som i sin tid selv synes det var for dyrt al den teknik. Rådet er : Lad være med at spring over hvor gærdet er lavest, det svarer sig ikke i længden!!!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3994
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hvis man vil have et saltvandsakvarie med en pæn besætning af fisk og koraler skal der ikke spares på følgende: Lyset, cirkulationen og skummer.

Mht til sump eller ej er dens funktion at opbevare teknikken godt skjult under akvariet. Sumpen bruges også , af mange, som et refugium med levende sten, sand og masser af makroalger- derved opnår man at sumpen "spiser" nitraten der har ophobet sig i akvarievandet.
Du kan godt have en skummer placeret i akvariet og derved "spare" en sump. Deltec laver en til akvarier op til 350 liter, beregnet til placering i akvariet (MC500). Det er en god og effektiv skummer som godt kan holde et pænt belastet akvarie rent, og med lidt fantasi og kreativitet kan den sagtens skjules bag en stenopbygning.

Cirkulationen er også meget vigtig hvis du vil holde koraler, da de skal bruge vandbevægelsen til at udskillle affaldsstoffer. Ligeledes er det meget vigtigt at der ikke opstår døde zoner bag din stenopsætning. Så gerne 20-30 gange vandindholdet pr. time. Tunze laver en god pumpe med bølgestyring. Tunze 6000 kører i intervaller fra 2400 liter til 7000 liter og hvis du tilslutter en fotocelle kører den på laveste hastighed når lyset er slukket.

Belysning er også vigtig hvis du vil have koraler og der er to muligheder: enten HQI-lamper (i dit tilfælde vil en 250watt være rigeligt) eller t5 belysning.

Som Carsten skriver betaler det sig ikke at spare på tekniken, det ender bare med at du kører sur i det, fordi intet virker optimalt. Og vær forberedt på at der skal brændes watts af- min strømregning steg med ca. 3500- årligt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ok, af lys vil jeg købe 1x 150W af Brian, og senere tilsætte 1-2x blue ligt 39W.
Skal formentlig nok kun have blød- og læderkoraller og måske et par enkelte sps.
Skummeren er en Aquamedic medifloater.
Af cirkulation ved jeg ikke helt endnu, har lavet en "køb" annonce, men vil prøve om jeg kan skjule dem godt væk bag nogle sten el. lign. Men til at starte med, kan jeg så ikke nøjes med 1 tunze, som fx sådan jeg har lavet en link til længere oppe. Det kun midlertidligt, mens jeg starter op med levende sten og sådan.
Men når jeg så begynder at få nogle koraller i køber jeg en tunzer mere. vil det kunne gå ?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3994
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hvis du ikke bygger din stenopsætning alt for kompakt op og sørger for at vandet kan cirkulere omkring og bagom stenene, kan du godt nøjes med en Tunze 6000. Den laver en god vandbevægelse i hele akvariet og med de 7000 liter i timen ,når den kører på det højeste, er der rigelig bevægelse i vandet.
Det der er vigtigt at tænke på når man indretter akvariet er at der ikke er døde zoner med stillestående vand.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Har valgt at købe 2x 1700 L/t, en i hver side, og sørger helt klart for der ikke bliver nogle døde zoner :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Halloej

JEg koerer selv uden sump, trods et mindre akvarie, og bruger den metode som du beskriver. Det akn sagtens lade sig goere ogsaa i et 250 liters, men med sump er at foretraekke. Mange af grundene er naevnt ovenfor. Men jeg vil sige, hvis du vil koere uden, saa koer uden. Det kan godt gaa, og er en mulighed. En anden mulighed er at lave en intern sump, hvor det godt nok tager en del af pladsen i akvariet. Her kan du f.eks. lukke de 10-15 cm fra siden af, hvor der er plads til en del teknik og skummer. Maaske eventuelt plads til makroalger, hvis man soerger for belysning, noget biobolde etc. Men igne, hvis du kan, saa hav sump. Jeg ville ok goere det, men er ikke sikker, da intern ogsaa bestemt er en mulighed.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"