"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

OZON

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Gæst
Reactions:

OZON

Indlæg af Gæst »

jeg spekulere på at investeret i et ozonanlæg fra sander (50 mg), er der nogle ulemper ved at bruge ozon i akvariet?


Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Jeg bruger ozon i nogle timer en gang om ugen. Ozon er gavnligt fordi det er en kraftig oxidant, dvs at det ilter enormt godt. Det hæver redoxpotentialet (i nogle tilfælde for meget). Virkningen ses ofte som hvidere vand. Det kan forbedre skummerens effektivitet da det spalter uladede molekyler (river dem i stykker, så to ladede partikler opstår). Herved binder stofferne til boblerne i skummeren. Det sker selvfølgelig også at der opstår giftigere stoffer end de oprindelige, men somregel ikke i særlig stor grad. MEn det påvirker vandets kemiske balance. Sanders ozonisatorer virker ved højspænding - denne form for ozonfremstilling reagerer også med kvælstoffen i luften hvorved der opstår giftige NOx (N-oxider). Ozon fremstillet ved en lys-kilde skulle, hvis fremstillet rigtigt, kun reagere med ilten i luften og altså ikke danne NOx'er. LAngt de fleste bruger sanders ozonisatorer med gode resultater, men personligt ville jeg foretrække en lysgeneret model og i øvrigt kun kører med ozon sporadisk.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kender du nogle firmaer der laver lysbaseret ozon??


Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg kører med ozon altid, jeg ser ikke noget negativt ved det, jeg skummer ikke bedre af da jeg ikke skummer noget af alligevel. men hvis du har iks kan du styre den med din redox probe

jager


Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Jeg kender en der laver/lavede dem selv. Jeg har selv en og den fungerer upåklageligt. Jeg ved ikke om han har nogle han vil sælge, men hvis der er nogle der er interesseret kan jeg da undersøge det. Jeg gav hvist 1500,- for den, i sin tid.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"