"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

De uovervindelige....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

De uovervindelige....

Indlæg af Brian »

....røde slimalger, har nu også fundet vej til mit akvarie !

Mit silikat indhold var blevet højt(resten af værdier er fine) og det viste sig det var tid til nyt medie i mit silikat filter. Har aldrig haft dem før men det er slut nu.

Ikke at der er mange men lidt små klatter hist og her er der da. Jeg har modtaget nyt medie idag og håber at dette har været synderen og at jeg derfor over det næste stykke tid via vandskifte med godt osmose vand vil slippe af med dem igen....

MEN - indtil da hvad kan jeg så gøre ? Nogle plamager kan suges op ved vandskifte andre kan ikke men kan blæses af med et power head.. Er det måden at holde det i skak mens man iagtager fremtidens forhåbentlige fremskridt ??

Ellers nogle fif og tricks ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

De forsvinder lyn hurtugt igen når du bruger silikatfilteret. Det gjorde det her.
Ellers må du ha' noget rowaphos.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ronny skrev:De forsvinder lyn hurtugt igen når du bruger silikatfilteret. Det gjorde det her.
Ok via vandskifte eller æder de sig selv ud af huset nu da der kommer godt osmose vand igen ??
Ronny skrev:Ellers må du ha' noget rowaphos.
Mit PO4 indhold er 0 så rowaphos vil vel ikke have nogen gavnlig effekt ??

Når i måler jeres silikat indhold efter filteret er den så bare klart 0 eller er der en svag farvning der siger noget i retningen af mellem 0 og den næste der hedder 0,03 ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Brian rowaphos absorberer også silikat. Algerne æder sig ihjel, når der ikke længere tilføres silikat gennem det efterfyldte vand.
Når i måler jeres silikat indhold efter filteret er den så bare klart 0 eller er der en svag farvning der siger noget i retningen af mellem 0 og den næste der hedder 0,03 ??
Jeg har aldrig målt det, kun lednigsevnen, og denne ligger tæt på 0.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Brian, jeg har også fået besøg af de røde :G

Mine værdier er ok, men jeg har i nogle måneder haft for højt silikatindhold (glemte at teste osmosevandet :oops: )

Jeg har i et par dage blæst mine væk med en pumpe. Samtidig har jeg skiftet en del vand over to gange. Mit indtryk er at de bliver færre.

Jeg er ret overbevist om at silikat kan ophobes i akvariet ligesom fosfat.

Ellers ku det måske have noget med alderen på akvariet at gøre. Måske ophobes der langsomt gode ting og sager, som åbenbart er til rådighed før vi måler på værdierne (kemiske mellemstadier??)


Mvh.

Lars Mogensen
Severin
Reactions:

Indlæg af Severin »

Hej Brian.
Hvor stort og gammelt var dit silicatfilter da det ophørte med at virke??


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lars - Takker ja mit silikat indhold var også blevet for højt(uden for skala på salifert). Blæser selv væk og vil nu se hvad der sker med nyt bedre vand og et par enkelte vandskifte.

Severin - Det er det fra Aqualight du selv bruger på 1 liter. Jeg kan desværre ikke helt huske hvornår jeg fik det men omkring September 04 tror jeg.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Severin
Reactions:

Indlæg af Severin »

Hej Brian.
Da jeg heller ikke kan huske alle detaljer har jeg gjort det til vane at sætte små selvklæbene labels på alle enheder når de skiftes.
Jeg checkede lige hvornår jeg skiftede medie i mit kunstharpixfilter. Den 29.12.2004.
Jeg checkede også at mit osmoseanlæg og silicatfilteret stadig bringer vores meget silicatholdige vand ned til 0 når det har været en tur gennem filtrene. Så mit filter kører stadig fint efter 3,5 måneder.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg har foretaget to vandskifte 25%. Samtidigt har jeg blæst alle kroge og hjørner igennem med et powerhead. Fy da føj hvor meget debris (læs lort) der er hobet op i akvariet gennem flere måneder.
Nu er der ikke skyggen af cyano.

Kikkede lige lige mine optegnelser igennem. Sidste vandskift var i julen :oops: :oops:

Så det har nok været det. Husk der er flere værdier vi ikke måler for end omvendt. Øh eller osse er det omvendt :HA :HA


Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"