"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spektrofotometer - Noget hver til hobbyen?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jon
Reactions:

Spektrofotometer - Noget hver til hobbyen?

Indlæg af Jon »

Er der nógen af jer der har erfaring med spektrofotometre?
Jeg har aldrig selv leget med sådan et apperat, men jeg kan forstå at det kan vise f.eks absorbtionsspektret for en vandprøve. Ud fra indhildet ved de forskellige bølgelængder kan man så analysere koncentrationen af forskellige stoffer, Ca, PO4, NO3 osv osv
Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt man kan bruge et sådan spektre når en opløsning indeholder mange forskellige opløste stoffer. Hvis man f.eks undersøger for PO4, vil der så ikke være nogle af de andre stoffer i vandet der forvrænger resultatet ved den bølgelængde der absorberes bedst for PO4?
Håber der er en kemikyndig der kan hjælpe lidt med denne ide :D


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan da også spørge om de meste tekniske ting :D

Hvis ikke der er nogle som melder ind med lidt info her i tråden kan jeg anbefale dette forum på RC - http://reefcentral.com/forums/forumdisp ... orumid=112

Held og lykke ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Hej Brian
Reefcentral er nede lige nu men jeg kigger på tråden senere... :D
Forresten skulle magnetkoblings konstruktionen være begyndt, så nu ser det ud til at der sker lidt :D


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok - det er nu ikke en tråd men kemi forummet med Randy Holmes Farley bag som ved ganske meget om forskellige kemi ting !!!

Det lyder godt med magnetkoblingen. Skulle din kammerat bakke ud så ved du hvor du har en maskinarbejder livlinie ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

:D :D :D :D :D Det er SUPER :D :D :D :D :D
Jeg har fået posted på reefcentral og venter spændt :wink:
Tænk engang hvis man kunne tage en sjat akv-vand og putte det i maskinen og få en liste over alle de paramtre vi går og funderer over :D


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg ved at det bruges til ferskvand, men ved ikke om det kan bruges i saltvand.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Det må da være utrolig svært at analysere sådan et spektrum. De forskellige stoffer laver vel mere end et absorbtionsbånd hver og eftersom akvarievand jo består at mange meget komplicerede stoffer ville jeg tro at absorbtionsbåndene ville overlappe hinanden.


Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Her bliver der forklaret lidt:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=568606

Det er vist ikke sådan lige til... Jeg var inde hos Thomas i dag og han havde en Fosfat tester fra Hanna-instr der virker ved lys på samme måde som spectrofotometeret. Det var et lille instrument og det var forprogrammeret til kun at analyserer fosfatkoncentration. Det skulle være meget præcist.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"