"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aktivt kul

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Aktivt kul

Indlæg af Brian »

Hejsa

Kan man "genbruge" aktivt kul ? Jeg har egentlig altid bare hældt noget nyt i sokken når jeg har skulle filtrere med aktivt kul men kom idag til at tænke på om man ikke kan bruge det gamle igen selv om at det har været oppe og lagt og blivet tørt igen ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Nope det kan du ikke, aktivt kul optager de stoffer som du vil af med, derfor må det heller ikke ligge for længe i akvariet, da det så bare vil frigive de stoffer igen og derfor ikke hjælpe.

Dennis
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Jeg har nogle gange genbrugt noget af det aktive kul, med gode resultater. Der er dog en begrænsning på hvor meget som det aktive kul kan binde, og når denne "kvote" er brugt vil det ikke give mening at genbruge. Man siger normalt at kullet kun er aktivt i omkring to dage.

Thomas
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok - jeg regnede nu heller ikke med at det kunne genbruges hvis man nu kun havde brugt det en dags tid. Jeg kører som regel lige 1 enkelt dag en gang pr 1½ måned eller noget i den stil.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"