konklusioner fra Bornemanns foredrag.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

konklusioner fra Bornemanns foredrag.

Indlæg af Musiker »

Til alle dem der er nysgerrige omkring hvad Bornemann sagde.. Så har jeg oversat konklusionen:

1. Planlæg hvilken biotop du vil have
2. Kend dyrene før du køber dem (Gælder også koraller)
3. Gør hvad der end kræves for at holde akvariet sundt (ingen dogmer!)
4. Hav altid en karantæne tank
5. Vær tålmodig, men vær også klar til at reagere hurtigt
6. Brug mere tid på og kigge på akvariet end at lege med "legetøjet" og produkterne

Omkring opstart:
1. Levende sten.. Vent 3 måneder
2. Tilsæt et varieret udvalg af algeædere
3. Vent nogle flere måneder
- Algerne bliver spist, kalk alger vil gro
- Brug tiden på og planlægge hvilke beboere der skal i og på at læse..
- Hold øje med, blive familiær og justere vandkvaliteten
- Se på "pods", orme gro og formere sig indtil akvariet er et "reef" med et kæmpe festmåltid som står klar til når der kommer fisk i.
4. Tilføj Stenkoraller og "pioneer" arter. Vandet er perfekt for dem nu

5. Vent flere måneder og se revet gro.

6. Tilføj kødædende fisk. Der er nu en høj vandkvalitet og et strukturelt komplekst og naturligt sundt rev og komme ned i. De vil føle sig hjemme og ikke få pletter! + et veletableret rev kan håndtere den mængde af føde som de kræver..

VIGTIGSTE TIP: TÅLMODIGHED!

Tyvstjålet oversættelse fra de fine billeder olsens har smidt op - Der kan i se det på engelsk:
http://olsen-online.dk/html/saltvandsme ... index.html

Mvh
Henrik
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Re: konklusioner fra Bornemanns foredrag.

Indlæg af Fif »

Hvad med sleve teknik ?
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det mest interessante (Set far mit synspunkt) som Bornemann kom med var snakken omkring ATS (Alge Turf Scrabbers) - Noget som jeg har gået og luret på de sidste par måneder da jeg er træt af makroalger.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jaa dem må vi se og få instaleret nogle af hougaard
og så må vi jo se om du får dit karentæne akvarie
fruen i huset var vist ikke med på iden .... ha ha ha ha ha :T

mvh snogen ( som sad lige bag dig ved Bornemann´s foredrag )
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

snogen skrev:jaa dem må vi se og få instaleret nogle af hougaard
og så må vi jo se om du får dit karentæne akvarie
fruen i huset var vist ikke med på iden .... ha ha ha ha ha :T

mvh snogen ( som sad lige bag dig ved Bornemann´s foredrag )
Hvilken frue ? (Hun var ikke med)

p.s. Men hilse, nææ nej, det kunne du ikke :beer:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Fif skrev:Hvad med sleve teknik ?
Sleve?
Men af teknik så var der ikke så meget der var nødvendigt:
1. Lys
2. Cirkulation
3. Noget der tager sig af næringsomdannelse (DSB, Refugium, Algae scrubber, i mindre grad skummer)

Resten, inkl sporstoffer osv.. Var mere eller mindre legetøj og burde ikke være nødvendigt i godt kørende rev akvarier..
Eneste undtagelse var skummeren, som han nævnte han selv havde klar til nødstilfælde.. Men som stod stille så længe akvariet så godt ud..

Algae scrubbers lyder meget interessant og jeg har også fulgt SantaMonica's reklame for dem og hans WineChillerFeeder.. Jeg har også leget lidt med ideen om en algae scrubber, men den virker ikke umiddelbart til at give noget som zeovit ikke gør. Det at brænde ekstra 50-100W lys af på sådan en, skal jo også med i betragtningerne.. Så hvis jeg skulle starte en sådan op, ville det være for at trappe ned på Zeo'en..
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Hva er en Algae scrubber?:)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Musiker skrev: Algae scrubbers lyder meget interessant og jeg har også fulgt SantaMonica's reklame for dem og hans WineChillerFeeder.. Jeg har også leget lidt med ideen om en algae scrubber, men den virker ikke umiddelbart til at give noget som zeovit ikke gør. Det at brænde ekstra 50-100W lys af på sådan en, skal jo også med i betragtningerne.. Så hvis jeg skulle starte en sådan op, ville det være for at trappe ned på Zeo'en..
Algae scrubbers lyder meget tiltalende, sjovt nok var jeg i gang med at tænke i disse baner efter nogle indlæg på RC.
Man skal da ikke bruge ekstra el...tværtimod. Min skummer bruger 38W/t hele døgnet. Belysning af en Scrubber kan vel bestå af 36 W Interpet i 10 timer (om natten for at hæve iltindholdet i den mørke periode).
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

iceMD skrev:Hva er en Algae scrubber?:)
http://lmgtfy.com/?q=Algae%20scrubber
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg synes det var meget interessant, det Bornemann fortalte om hvor stor forskel der er på mængden af lys i løbet af dagen pga skyer o.l. og overvejer faktisk om det ville være bedre med kraftigere HQI (har pt 2x150W) f.eks 2x250W og så til gengæld lade dem kun have dem tændt 2-3timer om morgenen og 2-3timer om aftenen i stedet for som nu 8-10timer med kontinuerligt lys.

Er der nogen som køre sådan nu?

/Magnus
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Vil I venligst lade være med at nå til den konklusion at skummeren er unødvendig og kan spares væk, idet at jeg lige har købt en BK :dizzy:

:biggrin: :clap: :biggrin:

:wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Musiker, og andre interesserede se dette link (algae scrubbers)
http://www.algaescrubber.net/forums/
DSB se disse link: http://www.advancedaquarist.com/2005/6/ ... sand%20bed

http://www.advancedaquarist.com/2005/7/ ... sand%20bed
Og så ved jeg godt at DSB er ikke er "moderne" i Europa, men kan alligevel ikke lade være med at overveje om DSB sammen med en algae scrubber kunne erstatte skummeren en del af vejen eller bruges sammen med.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

leifkrarup skrev:Musiker, og andre interesserede se dette link (algae scrubbers)
DSB se disse link: http://www.advancedaquarist.com/2005/6/ ... sand%20bed

http://www.advancedaquarist.com/2005/7/ ... sand%20bed
Og så ved jeg godt at DSB er ikke er "moderne" i Europa, men kan alligevel ikke lade være med at overveje om DSB sammen med en algae scrubber kunne erstatte skummeren en del af vejen eller bruges sammen med.
- Jeg skal beklage mit lidt ironiske indlæg ovenfor...

DSB alene, og i kombination med Algae Scrubber. Vil kunne erstatte skummer... ! Men du vil måske og sandsynligt have problemer med at holde algen, idet at du kører Zeo.

Jeg var desværre ikke med... Men i en anden henseende har Borneman givet "tilståelse" at hans akvarie(r) ser "lidt" biologisk ud, hvilket ikke er særlig godt i tråd med det udseende man frembringer i et Zeo kar.
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

William Jr skrev:- Vil I venligst lade være med at nå til den konklusion at skummeren er unødvendig og kan spares væk, idet at jeg lige har købt en BK :dizzy:

:biggrin: :clap: :biggrin:

:wink:
Det har jeg også :G :G :G :G :G :G
Men så har man jo noget kraftigt grej hvis man skal ud i en redningsaktion :pray: :pray:
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

William Jr skrev: Jeg var desværre ikke med... Men i en anden henseende har Borneman givet "tilståelse" at hans akvarie(r) ser "lidt" biologisk ud, hvilket ikke er særlig godt i tråd med det udseende man frembringer i et Zeo kar.
Det sjove for mig er jo at eksperimentere lidt. Jeg kan godt lide at "det ser lidt biologisk ud" Zeo´en er for at forbedre vilkårene for mine koraller....hvis det samme kan opnåes på en anden/bedre måde er det ok for mig....jeg er ikke dogmatisk :y
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

leifkrarup skrev:
William Jr skrev: Jeg var desværre ikke med... Men i en anden henseende har Borneman givet "tilståelse" at hans akvarie(r) ser "lidt" biologisk ud, hvilket ikke er særlig godt i tråd med det udseende man frembringer i et Zeo kar.
Det sjove for mig er jo at eksperimentere lidt. Jeg kan godt lide at "det ser lidt biologisk ud" Zeo´en er for at forbedre vilkårene for mine koraller....hvis det samme kan opnåes på en anden/bedre måde er det ok for mig....jeg er ikke dogmatisk :y
:GO

- Tro mig... Jeg eksperimenterer skam også! Jeg er vist heller ikke dogmatisk... :wink:
(Jeg har eksperimenteret med DSB i seks år!)

Det var skam ikke ment som kritik... Jeg mente bare at ville sige at du med Zeo bort tager næringen for algen, og så er det jo spild af god krudt!

:Peace:
Senest rettet af William Jr søn 22. feb 2009 17:38, rettet i alt 1 gang.
/Flemming,

Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg kan ikke se hvorfor I er kede af at ha´ købt en god skummer. Det er en helt anden type akvarie man skal sætte op, hvis man vil køre uden skummer. De proteiner skummeren fjerner skal man jo undgå kommer eller fjerne på anden vis, hvis man kører uden skummer, dette betyder i mine øjne helt anden type filter, eller virkelig lavt belastede systemer. Så vidt jeg kan se, er der ikke ret mange her hjemme der har så lav belastning at det rigtigt kan lade sig gøre. Jeg har nok også lidt svært ved at se hvorfor man i første omgang vil køre uden skummer.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

bio skrev:Jeg kan ikke se hvorfor I er kede af at ha´ købt en god skummer. Det er en helt anden type akvarie man skal sætte op, hvis man vil køre uden skummer. De proteiner skummeren fjerner skal man jo undgå kommer eller fjerne på anden vis, hvis man kører uden skummer, dette betyder i mine øjne helt anden type filter, eller virkelig lavt belastede systemer. Så vidt jeg kan se, er der ikke ret mange her hjemme der har så lav belastning at det rigtigt kan lade sig gøre. Jeg har nok også lidt svært ved at se hvorfor man i første omgang vil køre uden skummer.
- Enig! :GO

Mit indlæg var blot en lille spøg. Skummeren er absolut værdifuld og har bevist sit værd!
Senest rettet af William Jr søn 22. feb 2009 17:51, rettet i alt 1 gang.
/Flemming,

HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Hougaard skrev:Det mest interessante (Set far mit synspunkt) som Bornemann kom med var snakken omkring ATS (Alge Turf Scrabbers) - Noget som jeg har gået og luret på de sidste par måneder da jeg er træt af makroalger.
Jeg spurgte lidt ind til Algea Scrubbers til ham, da jeg jo ikke er så heldig at have et seperat rum eller kælder til min sump. Må "nøjes" med underskabet.

Men har gået de sidste måneder og leget lidt med opgave og opsætningen af dette i et underskab. Til de nysgerrige er der en del at læse om det. Nedestående forum er et godt sted at starte:

Det kan være at vi snart kan starte et underfora på Saltvandsforum hvor vi skal diskutere dette :-)

EDIT: Kan se jeg var lidt for langsom med linket :-)

/HerrO
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg har ikke tænkt mig og laver radikalt om på noget i mit akvarie så længe det fungere så godt som det ser ud til og gøre nu..If it works don't fix it...

Jeg har ikke plads til Bornemanns hypotetiske idelle rev akvarie (40L vand, 3200L surge tank, 100000 liters saltvands reserve og 40000 liter lagoon/søgras akvarie)..
Ej heller vil jeg ofre pladsen på det store Refugium eller DSB akvarie, der skal til for at kunne køre "the bornemann way". Ergo må jeg bruge andre metoder, såsom skummer, zeovit og vandskift..

Det bornemann vil undgå ved ikke at skumme er var at det også kunne fjerne de mikroskopiske partikler som mange af korallerne lever af. Og han fandt den mængde af protein som eksporteres minimal..

En anden ting jeg virkeligt har fået øjnene op for, i den sammenhæng, er hvor meget fast føde koraller har brug for... Det er stort set kun kulstof de får fra lys. Og de har alle brug for Nitrogen for at kunne vokse. Det får de i store mængder fra partikler i vandet (var det 70%)..

/Henrik
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev: En anden ting jeg virkeligt har fået øjnene op for, i den sammenhæng, er hvor meget fast føde koraller har brug for... Det er stort set kun kulstof de får fra lys. Og de har alle brug for Nitrogen for at kunne vokse. Det får de i store mængder fra partikler i vandet (var det 70%)..

/Henrik
Men dette dækker vel også tanken med Zeo? (Efter min forståelse...) Du føder jo denne næring til dine koraller med ZeoReaktoren, eller?
/Flemming,

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Din oversættelse bør være på sidens hotteste tråde :y Det bekræfter jo lige netop det vi altid siger til dem der absolut skal fylde akvariet med fisk efter 1 uge: TÅLMODIGHED, den vil være god at henvise til :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

William Jr skrev:
Musiker skrev: En anden ting jeg virkeligt har fået øjnene op for, i den sammenhæng, er hvor meget fast føde koraller har brug for... Det er stort set kun kulstof de får fra lys. Og de har alle brug for Nitrogen for at kunne vokse. Det får de i store mængder fra partikler i vandet (var det 70%)..

/Henrik
Men dette dækker vel også tanken med Zeo? (Efter min forståelse...) Du føder jo denne næring til dine koraller med ZeoReaktoren, eller?
Jeps det er en af deres salgspointer..
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Godt jeg ikke var med, så slipper jeg for at ændre noget på mit setup - det ville også være surt da det køre ganske fint !!!

Hehe en spøg, men tænk jer nu om derude - denne hobby ruller rundt med en ny ide og design grundlag hvert halve år.... Skal jeg sige DSB, barebottom, berlin metoden, zeo......

Ang turf filtere så er der mange billeder her http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p?f=3&t=26 og det har desuden været snakket på siden mange gange mange år bag ud - ideen er langt fra ny !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Brian skrev: Ang turf filtere så er der mange billeder her http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p?f=3&t=26 og det har desuden været snakket på siden mange gange mange år bag ud - ideen er langt fra ny !
Ifølge bornemann er den kun 25 år gammel :-)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Syntes nok at kunne huske da det kom frem da jeg var 3 år :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Jeg har lavet en tråd om Algae Scrubbers, hvor vi kan snakke videre om dette system her:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p244559
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Brian skrev:Godt jeg ikke var med, så slipper jeg for at ændre noget på mit setup - det ville også være surt da det køre ganske fint !!!

Hehe en spøg, men tænk jer nu om derude - denne hobby ruller rundt med en ny ide og design grundlag hvert halve år.... Skal jeg sige DSB, barebottom, berlin metoden, zeo......
- He- He, det er sandt... :K

Som Musiker skriver så rigtigt længere oppe: .If it works don't fix it... :GO
/Flemming,

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

William Jr skrev:
leifkrarup skrev:
:GO

- Tro mig... Jeg eksperimenterer skam også! Jeg er vist heller ikke dogmatisk... :wink:
(Jeg har eksperimenteret med DSB i seks år!)

Det var skam ikke ment som kritik... Jeg mente bare at ville sige at du med Zeo bort tager næringen for algen, og så er det jo spild af god krudt!

:Peace:
Jeg opfattede det heller ikke som kritik :hehe:
Men der er jo ingen der siger at jeg til evig tid skal køre med Zeovit, hvis jeg finder et sjovere/billigere system som jeg kan opnå det samme med....det var det jeg mente med at jeg ikke er dogmatisk. :y
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

bio skrev:Jeg kan ikke se hvorfor I er kede af at ha´ købt en god skummer. Det er en helt anden type akvarie man skal sætte op, hvis man vil køre uden skummer. De proteiner skummeren fjerner skal man jo undgå kommer eller fjerne på anden vis, hvis man kører uden skummer, dette betyder i mine øjne helt anden type filter, eller virkelig lavt belastede systemer. Så vidt jeg kan se, er der ikke ret mange her hjemme der har så lav belastning at det rigtigt kan lade sig gøre. Jeg har nok også lidt svært ved at se hvorfor man i første omgang vil køre uden skummer.
Aaaaaaaaaa! du har vist ikke læst hele tråden!!! :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"