"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa, som overskriften går på, vil jeg gerne høre hvor mange fisk der kan være i et akvarie?
Jeg har et 325 L med 110 L sump, og har ift. google søgning fundet frem til at jeg kan have 50-55 cm fisk, hvilket jeg ikke synes er særlig meget?

Hvad er det der gør hvor mange fisk der kan være?
Nogle af mine tanker har gået på:
- Om de føler sig stresset af at der er mange fisk på det areal der nu er
- Om værdier kommer til at stige for meget pga fiskeantal

Hvad jeg så tænker kunne påvirke antallet af fisk
- Hvilken type fisk det er; Fritsvømmende, bundlevende, stationære osv.
- Hvor godt et biosystem/ skummer / reaktor man har til at holde værdier nede selvom der er mange fisk.

Jeg tror jeg har brug for forståelse for lettere at kunne vurdere antallet, da jeg tænker det kan variere meget!

- Ser frem til at høre om forskellige holdninger ift. hvor mange fisk der kan være!


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Indlæg af KasperT »

Så længe fiskene trives og din filtrering kan følge med kan du jo bare fylde på.
Men det kræver nogle arter som ikke stresser hinanden.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Indlæg af PeterSo »

14 -15 :-)


Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Indlæg af kalmar »

Og så kommer det jo meget antal på størrelsen på fiskene, hvorfor den totale længde ikke er noget dårligt mål. Mindre hvis de er store, og flere hvis de er små.

Nogle igen er overflade fisk som f.eks. grøn chromis, andre vil gerne have gemmesteder (sten/huler), og er meget i midten og lidt over det hele som f.eks. anthias og kirurg fisk, og andre igen er deciderede bundfisk som f.eks. rød scooter blenny. Kan man blande dette fornuftigt, vil jeg mene at man kan have lidt flere fisk.

Og jo flere fisk, jo flere affaldsstoffer som skal holdes i skak. Kommer så også an på hvad du vil have af koraller, går du uden om sps, kan du godt have lidt flere fisk.

15 mindre/medium, og måske max 20 primært mindre/små fisk?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Indlæg af Jonathan93 »

Ja for har nemlig et par klovne, en mindas, 2 kirurger (gul og guldringet), en chromis, 2 kardinal, en muræne (skaffer mig måske af med den), en fridmani og en ildhalekutling :)

Jeg vil gerne have en mandarin i fremtiden og måske et rævehoved (måske kun fordi den er lidt stor til akvariet) eller en palet hvis den ikke er for grov over for koraller!

Og grunden til SPs er vel fordi der kommer meget phosphat /nitrat i vandet? Det tænker jeg kan holdes i skak med god skummer har en der er lidt for stor til akvariet så tænker den kan trække en stor bioload og evt biopiller / rowa i reaktor!


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvor mange fisk kan der være i et akvarie?

Indlæg af Tykki »

Det er jo et emne som er skamredet, både på dette, og i andre forums. Det kommer jo især også an på hvor velindkørt baljen er. Efter min erfaring er det noget lort at mase så mange fisk ind hurtigt ( et år er hurtigt ) . Jeg har mistet mange dyr på den konto selv. Til gengæld er der egentlig ikke de store problemer med at overfylde akvariet, hvis det er det man lyster, efter et godt års tid med gode rutiner, dvs vandskifte, målinger af værdier, korrekt fodring osv osv. Faktisk syntes jeg at regelmæssigt vandskifte er vejen til succes. Nu kommer der så en masse som køre uden vandskifte med succes, og det er fint fint. Min personlige holdning til dette har ændret sig meget med tiden, og jeg mener nu ikke at nogen levende organismer bør daske rundt i egen pis og lort lige meget hvor godt det er filtreret fra. Da især når salt er så billigt nu til dags er der ingen undskyldning for ikke skifte vand tit og ofte. Mvh Dan


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"