"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af PoulD »

Selv om forum selv skalerer billederne om, ville jeg da tro, at Marco og andre som uploader billeder i fuld opløsning, kan spare "en krig" af tid ved selv at resize billederne inden upload.

Nye kameraer tager jo billeder i nærmest sindssygt høje opløsninger. Jeg har ikke engang et DSLR kamera mere, men selv mit gamle Sony kompakt kamera har en opløsning på 24MP (overvejer at købe en nyere model og den har 42MP opløsning). Et komplekst billede i bare 24MP / 6K kan fylde op mod 10 MB efter en JPEG komprimering i bedste kvalitet. Til sammenligning fylder et 1024 X 768 JPEG vel omkring 800 KB.

Så hvis det f.eks. tager 10 minutter at uploade 10 billeder i 1024 x 768 kan det altså tage op mod 2 timer at uploade de samme 10 billeder i 6K opløsning. Det er jo tosset at uploade 100 megabyte når resultatet er præcis det samme hvis man kun uploader 8 megabyte. Det tager kun få sekunder at resize 10 billeder.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Hougaard »

Det er rigtigt Poul, men det at resize er for nogen en svært ting, så derfor gør jeg det for dem :)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af nbd »

Jeg vil nu også betakke mig for billeder på >10 MB på forum. Så tager det jo en krig at loade en side hvis netforbindelsen ikke er superhurtig - f.eks. når man kører med DSB (og her mener jeg Danske Statsbaner - ikke dyb sandbund ;-))

Edit: Større billeder på forum medfører større udledning af CO2 fordi servere bruger strøm. Det er kun hvis strømmen produceres af vedvarende energikilder, at dine billeder i skyen ikke afsætter CO2-aftryk. Læs f.eks. Times tankevækkende artikel: http://time.com/46777/your-data-is-dirt ... computing/


Jesper ØH
Reactions:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg syntes nu stadig det er bøvlet med billeder, men når det ikke er prioriteret højere, så er det jo sådan det er. Hvis folk selv skal til at resize, eller vente længere pga opløsning er blevet højere, så tager det jo længere tid end før. Kan jo være det bare er mig der ikke gider bruge den tid på det, men tror nu også der er nye og andre der ikke har tålmodigheden.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af StarF »

Jesper ØH skrev: Hvis folk selv skal til at resize, eller vente længere pga opløsning er blevet højere, så tager det jo længere tid end før. Kan jo være det bare er mig der ikke gider bruge den tid på det
Folk skal jo nettop ikke rezise billedet inden de uploader, det gør upload delen for dig. Hougaard har bare ændret så den resizer det til 1024*768 frem for 800*600. og det lille hop i opløsning er næppe noget du kan mærke hastigheds mæssigt. Men ja det er stadig lettere at uploade på facebook, og ja billederne på facebook eller imgur, eller photobucket og hvad de ellers hedder vil være i højere opløsning.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Jesper ØH »

StarF skrev:
Jesper ØH skrev: Hvis folk selv skal til at resize, eller vente længere pga opløsning er blevet højere, så tager det jo længere tid end før. Kan jo være det bare er mig der ikke gider bruge den tid på det
Folk skal jo nettop ikke rezise billedet inden de uploader, det gør upload delen for dig. Hougaard har bare ændret så den resizer det til 1024*768 frem for 800*600. og det lille hop i opløsning er næppe noget du kan mærke hastigheds mæssigt.
Jeg er helt klar over hvordan det fungerer. Men mener stadig det ville være nemmere hvis flere billeder kunne lægges op samtidig. Hvis man vil dele flere end 4-5 billeder, så tager det lang tid at få billeder lagt op. Men hul i det sådan er det jo så bare.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Jesper ØH »

Mener faktisk man selv skulle resize billeder her på SF i Brians tid ?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af StarF »

Jesper ØH skrev:
StarF skrev:
Jesper ØH skrev: Hvis folk selv skal til at resize, eller vente længere pga opløsning er blevet højere, så tager det jo længere tid end før. Kan jo være det bare er mig der ikke gider bruge den tid på det
Folk skal jo nettop ikke rezise billedet inden de uploader, det gør upload delen for dig. Hougaard har bare ændret så den resizer det til 1024*768 frem for 800*600. og det lille hop i opløsning er næppe noget du kan mærke hastigheds mæssigt.
Jeg er helt klar over hvordan det fungerer. Men mener stadig det ville være nemmere hvis flere billeder kunne lægges op samtidig. Hvis man vil dele flere end 4-5 billeder, så tager det lang tid at få billeder lagt op. Men hul i det sådan er det jo så bare.
Korrekt, men det er jo sådan forummet i sin tid blev lavet. Det køre jo via phpbb, som et et ældre system. Man kan sikkert skifte upload modulet ud, med et der tillader flere uploads på samme tid og andet.

En hurtig google søgning siger der er lavet udvidelser der tilføjer den funktion:
https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... one_click/" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg syntes så stadig 1024*768 er en lidt for lille opløsning, men har fuld forståelse for at man ikke kan retfærdigøre større pga udgifter til trafik og plads.
Jesper ØH skrev:Mener faktisk man selv skulle resize billeder her på SF i Brians tid ?

det skulle man også.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis der tillades større billeder, og de skal skaleres ned vil det jo tage lidt længere tid end et ikke så stort format.
Det er også ligegyldigt, jeg spurgte og fik svar. Hvis det kan laves, så lyder det ikke til det er prioriteret højt. Så vi må nøjes med stenalder SF :T


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Hareskov »

Ikke for at lave en helvedes ballade her op til jul :K :K . Men hvis folk gerne vil udvikle forum, og have mere plads på serveren, kunne man så ikke også lige lave en donation til at betale for alt dette.
Hermed en lille jule opfordring til at støtte et godt forum. Vi kan jo ikke blive ved med at forvente at Hougaard skal betale for alle vores større filer.

JULE :grouphug:
Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Han$en »

StarF skrev:En hurtig google søgning siger der er lavet udvidelser der tilføjer den funktion:
https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... one_click/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var måske egentlig ikke et helt tosset udgangspunkt at tage fat om.

Husker fra dengang jeg legede med phpBB2 at de få multi-uploads der var, var nogle usikre nogle flettet sammen i Javascript og alt sådan noget gøgl.

Dette i HTML5 kunne vidst meget vel være ganske fint..


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Hougaard »

StarF skrev:En hurtig google søgning siger der er lavet udvidelser der tilføjer den funktion:
https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... one_click/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, den har jeg forsøgt med, det virkede ikke særligt godt, der var rimelig meget arbejde i at få det til at virke :wc:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af PoulD »

Jesper ØH skrev: Jeg er helt klar over hvordan det fungerer.
Håber sådan set, at du tværtimod fatter præcis så lidt som dine spørgsmål og udsagn indikerer. For hvis du virkelig "er helt klar over hvordan det fungerer", så må både dine spørgsmål og dine udsagn jo være et helt bevidst forsøg på at tale forum ned og vildlede og manipulere.

Uanset om det er det ene eller det andet der er grunden, synes jeg der er der behov for at præcisere i hvert fald dette udsagn:
Jesper ØH skrev:Hvis der tillades større billeder, og de skal skaleres ned vil det jo tage lidt længere tid end et ikke så stort format.
Hvis billedet først skaleres ned efter det er uploaded er da næsten logik for burhøns, at upload tager præcis lige lang tid hvadenten det bliver nedskaleret til 800 x 600 eller 1024 x 768 eller 2590 x 1920 eller whatever.

Ja, det kan for nogle tage lang tid at uploade et billede i meget høj opløsning, men hvor lang tid er sandsynligvis alene bestemt af upstream båndbredden på din internetforbindelse. Det kan man jo dårligt bebrejde saltvandsforum.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Hougaard »

Jesper ØH skrev:Hvis der tillades større billeder, og de skal skaleres ned vil det jo tage lidt længere tid end et ikke så stort format.
Nedskaleringen sker på upload tidspunktet så billederne gemmes nedskaleret. Ikke på download tidspunktet.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Han$en »

Gik du i gang med at rode med noget nu, Erik?

Der sker sager når jeg uploader:

Kode: Vælg alt

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_upload.php on line 470: imagecreatefrompng() [function.imagecreatefrompng]: './files/2413_a7803887ff45868f4e9b545e435e9222' is not a valid PNG file
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_upload.php on line 474: imagecopyresampled() expects parameter 2 to be resource, boolean given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4745: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3833)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4747: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3833)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4748: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3833)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4749: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3833)
Samt det uploadede billede ikke kommer frem, men blot fremstår sort. :confused2:

Lidt pudsigt - Forstår godt det ikke er en godkendt PNG fil, billedet var nu også i JPEG format :hehe:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Hougaard »

Upload ser bestemt ud til at virke? Og resized til 1024
Ultrablue-255.jpg
Hvad lavede du helt præcist?


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Billeder tager en krig at lægge op på SF.

Indlæg af Han$en »

Hougaard skrev:Upload ser bestemt ud til at virke? Og resized til 1024
Den vedhæftede fil Ultrablue-255.jpg er ikke længere tilgængelig
Hvad lavede du helt præcist?
Ah, jeg valgte den forkerte fil :hehe:

Hvilket så nu lige blev testet - Den fucker ved PNG filer.
Upper lige en PNG her:
IMG_1524.PNG
Det resulterer også i lidt bøffer med sprogfilerne. Tilsyneladende kun PNG der forsager det. Da jeg uploadede nedenstående JPEG i samme indlæg her røg vi tilbage til normal.
Unavngivet.jpg


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"