"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blue treasure spa salt for meget næring?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
Kenneth Jensen skrev:Hvad mener du helt præcist Carsten?
Jeg tilsætter INTET.
Kan det være en årsag til hurtig algevækst på ruderne?

Jeg får snart koblet kalkreaktor på systemet. Bliver der så ikke tilsat lidt af det du nævner?
crazy seahorse skrev:
Kenneth Jensen skrev:Hvad mener du helt præcist Carsten?
Jeg tilsætter INTET.
Kan det være en årsag til hurtig algevækst på ruderne?

Jeg får snart koblet kalkreaktor på systemet. Bliver der så ikke tilsat lidt af det du nævner?
Alt afhængig af, hvilket medie du vil bruge så burde der ikke komme andet ekstra i end Strontium (hvis du bruger ARM).
Mange af sporstofferne mener jeg lagres i vævet.

Erik
Mener også at ARM, har et forhøjet indhold af Magnesium.
Det er rigtigt, at ARM har et vist indhold af Mg. Det kan dog ofte være nødvendigt at komme lidt ekstra i mediet.
Grotech har et produkt til det brug, Magnesium Pro. Det er granulat og hældes bare ned i reaktoren sammen med mediet.

Jern, der er et af microelementerne, kan også give alger. Men jeg er enig med dig i, at det sikkert er næring i form af Po4 eller/og No3, der giver de alger på ruden.
@ Kenneth Jeg skal også rense mine ruder hver anden dag og det på trods af, at jeg ikke har målbar No3 og næsten intet Po4.
Næringen er der altså.

@ Carsten Hvordan laver du det der med at få to citater ind i samme svar i tråden. Måske er det nemt, men jeg har aldrig kunnet greje det.
Det siger ikke så meget, for jeg er en høvl bag en Pc.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Carsten »

Jeg trykkede blot på det indlæg hvor de 2 citater var og skrev videre.

Ved heller ikke hvordan andre får 2 vidt forskellige citater ind i et indlæg
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg begriber ikke hvor det næring kommer fra!?
Jeg har en NO3 på ca 10, målt med Salifert
og en PO4 på 0.0024, mener jeg, målt med ROWA testsæt tror jeg det hedder.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af StarF »

Kenneth Jensen skrev:Jeg begriber ikke hvor det næring kommer fra!?
Jeg har en NO3 på ca 10, målt med Salifert
og en PO4 på 0.0024, mener jeg, målt med ROWA testsæt tror jeg det hedder.
din po4 er fin, men din no3 er høj, ikke faretruende eller noget men no3 på 10 er jo næring...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Carsten »

Kenneth Jensen skrev:Jeg begriber ikke hvor det næring kommer fra!?
Jeg har en NO3 på ca 10, målt med Salifert
og en PO4 på 0.0024, mener jeg, målt med ROWA testsæt tror jeg det hedder.
Der er en del fosfat bundet i cyanoen.

Prøv evt. at få en anden til at måle din fosfat.

Er der ikke noget om at den skala i Rowas sæt har både po4 og p?
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hvor stor indflydelse har det "snavs" man har til at ligge i sumpen?
Jeg har en del ls til at ligge der og der under og oven på, ligger der en del
snavs. Er det det der giver de høje værdier?

Har før kørt med filverpose, men den skulle tømmes for tit, så den er taget af igen.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af crazy seahorse »

Kenneth Jensen skrev:Hvor stor indflydelse har det "snavs" man har til at ligge i sumpen?
Jeg har en del ls til at ligge der og der under og oven på, ligger der en del
snavs. Er det det der giver de høje værdier?

Har før kørt med filverpose, men den skulle tømmes for tit, så den er taget af igen.
Der kan bindes en del (noget) næring i det sediment der ligger dernede. Så noget af din næring kan stamme derfra.
Mange bliver overraskede over, hvor meget der egentlig ligger der når de piller deres sten op og tjekker.
Jeg har selv et par sten liggende i min ene sump. Jeg suger grundigt op i begge sumpe ved hvert vandskift der sker fast ugentligt.
LS er skidt samlere i en sump.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg overvejer også en Rollermat, men skal lige tjekke op på den.
Det kan ikke KUN være gode historier. ;-)
Men det er da en måde at få det samlet op på, ud over når jeg tømmer/laver vandskifte
fra sumpen.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PoulD »

crazy seahorse skrev: @ Carsten Hvordan laver du det der med at få to citater ind i samme svar i tråden. Måske er det nemt, men jeg har aldrig kunnet greje det.
Carsten skrev:Jeg trykkede blot på det indlæg hvor de 2 citater var og skrev videre.
Ved heller ikke hvordan andre får 2 vidt forskellige citater ind i et indlæg
Der er flere måde det kan gøres på. Man kan f.eks. holde [shift] nede medens man klikker på "Citat", så vil det åbne i et helt nyet vindue. Det kan man så gøre på mange forskellige indlæg, og derefter er det bare at Copy/paste fra de forskellige vinduer til et.

Man kan også bare selv skrive f.eks. {quote="crazy seahorse"} kopierne teksten ind og slutte med {/quote} - hvor klammerne altså skal være firkantede paranteser [således]

på den måde kan man citere hvem som helst for hvad som helst. F.eks.:
crazy seahorse skrev: Det der står her har jeg aldrig sagt, og jeg skal gerne gentage det
Eller
Ole (kan også godt være det var en anden) skrev: Jeg er så klog, at jeg undertiden ikke forstår et ord af, hvad jeg selv siger
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis homer Var en acropora.og det udtales en a Crop or a???
Vedhæftede filer
image.jpeg
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ole kekkonen »

Thomaas skrev:Tror Randy Holmes Farley har fat i noget her!!

http://www.reef2reef.com/threads/anyone ... st.210405/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enig,jeg har også Set Fine baljer med alt mulig forskellig Salt,så det kan ikke være det.
På det lange løb må man Kigge på krybenes trivsel og forøgning
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:
crazy seahorse skrev: @ Carsten Hvordan laver du det der med at få to citater ind i samme svar i tråden. Måske er det nemt, men jeg har aldrig kunnet greje det.
Carsten skrev:Jeg trykkede blot på det indlæg hvor de 2 citater var og skrev videre.
Ved heller ikke hvordan andre får 2 vidt forskellige citater ind i et indlæg
Der er flere måde det kan gøres på. Man kan f.eks. holde [shift] nede medens man klikker på "Citat", så vil det åbne i et helt nyet vindue. Det kan man så gøre på mange forskellige indlæg, og derefter er det bare at Copy/paste fra de forskellige vinduer til et.

Man kan også bare selv skrive f.eks. {quote="crazy seahorse"} kopierne teksten ind og slutte med {/quote} - hvor klammerne altså skal være firkantede paranteser [således]

på den måde kan man citere hvem som helst for hvad som helst. F.eks.:
crazy seahorse skrev: Det der står her har jeg aldrig sagt, og jeg skal gerne gentage det
Eller
Ole (kan også godt være det var en anden) skrev: Jeg er så klog, at jeg undertiden ikke forstår et ord af, hvad jeg selv siger
I forlængelse af det som Poul skriver. Det nemmeste er nok, når man har trykket på knappen "Citat" på det første indlæg, som man vil kommentere på, og skrevet hvad der nu skal skrives.
Trykker på "Enter" et par gange så man får lavet et mellemrum, og så scroller man bare nedad på siden, og der kommer alle de andre indlæg, og i højre side på hver af disse indlæg sidder knappen "Citat". Når I så trykker på den, så bliver det indlæg sat ind, hvor I har sat markøren i skrivefeltet sidst. Sådan kan I gøre det med de indlæg, som I vil samle under et indlæg og svare på :happy:
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

Så har jeg en lille opfølgning, jeg besluttede at afprøve reefforest Probio salt og se om det kunne hjælpe på mit brun alge problem. Og det må man sige at efter bare en uge er der en kæmpe forskel!
Vedhæftede filer
Idag
Idag
Idag
Idag
For en uge siden
For en uge siden
For en uge siden.
For en uge siden.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Fedt at se.
Jeg har lavet vandskifte hvor jeg har brugt 1/2 blue tressure og 1/2 Forrest, den almindelige salt.
Næste gang bliver 100% forrest.

Der er kommet små bobler i min cyano, ...
Ved ikke om det er er godt tegn, eller helt tilfældigt.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

Kenneth Jensen skrev:Fedt at se.
Jeg har lavet vandskifte hvor jeg har brugt 1/2 blue tressure og 1/2 Forrest, den almindelige salt.
Næste gang bliver 100% forrest.

Der er kommet små bobler i min cyano, ...
Ved ikke om det er er godt tegn, eller helt tilfældigt.

Aner det ikke havde samme problem troede det var ilt bobler fra min skimmer måske tager jeg fejl
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Carsten »

Luftbobler i cyano, plejer ikke at være at det gode. Det betyder at der sker en fotosyntese. og at det er i live og får den næring det skal have
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Det er underligt. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor den næring kommer fra.
Jeg må skifte mere vand igen igen og måske prøve med et par poser rowa i sumpen.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

Carsten skrev:Luftbobler i cyano, plejer ikke at være at det gode. Det betyder at der sker en fotosyntese. og at det er i live og får den næring det skal have
Jeg tror dog ikke jeg har cyano, men brun alger. Men mine nyeste værdier fra igår sige nitrat 0 eller ikke mål bar, po4 0,02 så har sådan set ikke rigtigt noget næring i vandet mere. Håber bare jeg kan holde det der, da jeg heldigvis ikke har noget levende som kræver foder plus ugentlige vandskifte burde jeg kunne holde det der.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

En alge kan også være "mixotroph". Dvs. mulighed både for fotosyntese og optag af energi fra føde (organisk).
Disse alger er bedøvende ligeglade med om der er opløst næring eller ej. Så hvis man ikke måler alarmerende høj næring, så er det nok ikke der problemet ligger ;)
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:En alge kan også være "mixotroph". Dvs. mulighed både for fotosyntese og optag af energi fra føde (organisk).
Disse alger er bedøvende ligeglade med om der er opløst næring eller ej. Så hvis man ikke måler alarmerende høj næring, så er det nok ikke der problemet ligger ;)
Hvad er så kuren, nu er de sådan set væk. Men ville man så lave en mørkelægning periode over et par dage eller hvad?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

ViggoN skrev:
PederP skrev:En alge kan også være "mixotroph". Dvs. mulighed både for fotosyntese og optag af energi fra føde (organisk).
Disse alger er bedøvende ligeglade med om der er opløst næring eller ej. Så hvis man ikke måler alarmerende høj næring, så er det nok ikke der problemet ligger ;)
Hvad er så kuren, nu er de sådan set væk. Men ville man så lave en mørkelægning periode over et par dage eller hvad?
Det kan være svært at stoppe ved en "kur" metode, da de bedre kan undvære lys. Man må prøve at finde og behandle "foder" kilden. Mest nærliggende er det man putter i af koralfoder, aminosyrer og alt sådan noget. Koraller der ikke trives afgiver også en masse affald. Vandskifte med diverse yderligere tilsætninger ud over salt kunne være en kilde. Derudover så afgiver lort og slam også opløst organisk affald, så større skummer og mere rengøring kan være løsningen.


Så det er ikke så forskelligt fra at slås med alm Nitrat/Fosfat problemer, bortset fra at vodka, vsv, Rowa ikke virker og det ikke ses på ens testsæt..
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:
ViggoN skrev:
PederP skrev:En alge kan også være "mixotroph". Dvs. mulighed både for fotosyntese og optag af energi fra føde (organisk).
Disse alger er bedøvende ligeglade med om der er opløst næring eller ej. Så hvis man ikke måler alarmerende høj næring, så er det nok ikke der problemet ligger ;)
Hvad er så kuren, nu er de sådan set væk. Men ville man så lave en mørkelægning periode over et par dage eller hvad?
Det kan være svært at stoppe ved en "kur" metode, da de bedre kan undvære lys. Man må prøve at finde og behandle "foder" kilden. Mest nærliggende er det man putter i af koralfoder, aminosyrer og alt sådan noget. Koraller der ikke trives afgiver også en masse affald. Vandskifte med diverse yderligere tilsætninger ud over salt kunne være en kilde. Derudover så afgiver lort og slam også opløst organisk affald, så større skummer og mere rengøring kan være løsningen.


Så det er ikke så forskelligt fra at slås med alm Nitrat/Fosfat problemer, bortset fra at vodka, vsv, Rowa ikke virker og det ikke ses på ens testsæt..


Altså nu postulere du at aminosyre er en foder kilde for alger og kan give flere af dem, hvor kommer denne information fra da jeg ikke kan finde en eneste artikel som siger at dette er sandt?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

Ja. De alger som også har et partikeloptag kan ernære sig af "mad". Påstår ikke det er det du har haft.
Den alge vi kalder "dino" er et godt eksempel. Det er så er et meget forsimplet navn for netop dén alge, da dinoflagellater er en kæmpe famile. Fyldt med eksempler på mixotrofe alger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Og der findes desuden også eksempler på marine alger som slet ikke har lysoptag, men f.eks bare æder bakterier. Har selv prøvet en sort alge som kom om natten og forsvandt i lyset (uder en indkøring). Mener også Ryom havde besøg af noget lignende engang.

Man må ikke se alger som hav-planter. Mangfoldigheden er stor.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:Ja. De alger som også har et partikeloptag kan ernære sig af "mad". Påstår ikke det er det du har haft.
Den alge vi kalder "dino" er et godt eksempel. Det er så er et meget forsimplet navn for netop dén alge, da dinoflagellater er en kæmpe famile. Fyldt med eksempler på mixotrofe alger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Og der findes desuden også eksempler på marine alger som slet ikke har lysoptag, men f.eks bare æder bakterier. Har selv prøvet en sort alge som kom om natten og forsvandt i lyset (uder en indkøring). Mener også Ryom havde besøg af noget lignende engang.

Man må ikke se alger som hav-planter. Mangfoldigheden er stor.
Du svarer sådan set ikke på det som du selv skriver, der er ingen tvivl om at alger kommer er næring, det du siger er at alger kan komme af amino syre, fordi det er foder. Det er det, spm jeg synes du ikke kan påstå uden facts. Bliver nød til at kunne fremlægge noget relevant materiale, ellers kan det jo være ligemeget. Så kan vi jo alle påstå hvad som helt uden grundlag.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Carsten »

Jeg har heller ingen fact at fremlægge, men opdagede at når jeg tilførte aminosyrer og de andre sporeelementer fra Red Sea til akvariet, kom der en voldsom opblomstring af alger. Da jeg har oplevet det 4-5 gange, blev de sat i skabet og ikke brugt siden.
At der ikke er nogle artikler om det, kan blot skyldes at ingen forsker har kastet sig over det
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har også droppet aminosyrer. Synes også at jeg fik både alger og lidt cyano i min fragtank, mere end jeg plejer at bøvle med.
Det kan dog have været tilfældigt og en samspil af flere faktorer.

Men det stemmer på den anden side meget godt med det der siges i en artikel af RFH.
Uddrag fra afsnittet om aminosyrer:
Note, however, that not all amino acids are beneficial. Many may just drive bacterial growth, and all contain nitrogen, so they may contribute to the nitrogenous waste that ends up as nitrate in many aquaria.

Det vil sige, at aminosyrer kan give, via lidt mellemregninger godt nok, Nitrat og vist også Fosfat.
Det er næring til alger. Får alger næring, så vokser de og øges i antal. Det gør de i hvert fald her hos mig i mit algefilter.

Citatet er fra denne artikel:
http://www.reefkeeping.com/issues/2007-04/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Jesper ØH »

ViggoN skrev:Hej alle håber i kan hjælpe med at svare på et spørgsmål. Jeg har i et stykke tid brugt blue treasure sps salt, da jeg først i tiden har haft en del sps koraller, nu har jeg primært kun lps og blødkoraller, kun 2 små sps koraller. Men mit spørgsmål er faktisk er der behov for at bruge sps salt når jeg sådan set ikke har nogle, plus jeg synes engang at have overhørt at de faktisk kan give flere alger hvis man bruger sps salt i et primært lps og bløde koral balje. Kan det være rigtig? Jeg skifter ugentligt 8L vand i et 30l nano reef.

På forhånd tak
Viggo
Prøv og søg på Blue treasure i søgefeltet. Utrolig omtalt salt :/ Jeg ville bestemt skifte salt i en fart. BT salt er efter min mening skod salt.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:Jeg har også droppet aminosyrer. Synes også at jeg fik både alger og lidt cyano i min fragtank, mere end jeg plejer at bøvle med.
Det kan dog have været tilfældigt og en samspil af flere faktorer.

Men det stemmer på den anden side meget godt med det der siges i en artikel af RFH.
Uddrag fra afsnittet om aminosyrer:
Note, however, that not all amino acids are beneficial. Many may just drive bacterial growth, and all contain nitrogen, so they may contribute to the nitrogenous waste that ends up as nitrate in many aquaria.

Det vil sige, at aminosyrer kan give, via lidt mellemregninger godt nok, Nitrat og vist også Fosfat.
Det er næring til alger. Får alger næring, så vokser de og øges i antal. Det gør de i hvert fald her hos mig i mit algefilter.

Citatet er fra denne artikel:
http://www.reefkeeping.com/issues/2007-04/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Men pointen i at bruge Amino syrer, som du ser i mange Probio akvarier nu til dags, er jo at nærings værdierne er så lave, at det er en måde at "føde" korallerne på.. Det er ideen bag, begynder man at få alger/cyano af amino, så dosere du for meget, eller har slet ikke brug for det.

Jeg køre selv med store mængder daglige amino tilsætninger, men mit akvarie er også i en situation hvor jeg er nød til at tilsætte po4 og no3 direkte. Undlader jeg nogle af disse ting, begynder mine koraller hurtigt at blive brune/grå og se triste ud... Faktisk syntes jeg mit akvarie køre bedst med en po4 på 0,04 og en no3 omkring de 2-5, det kræver disse 2 ting tilsættes et par gange om ugen:

http://seaflower.nl/po4-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://seaflower.nl/no3-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Sammen med amino syre fra SangoKai... (det var det billigeste mærke jeg lige kunne finde)

Så at sige Amino syre 100% er noget skidt, er forkert i mine øjne, men man skal bruge værktøjerne rigtigt, og der findes desværre ikke nogen magisk væske der automatisk giver alle super resultater. Men jeg er enig i, døjer du med næring, så skal man ikke tilsætte Amino syrer, begynder du at få cyano, eller andet, så skærned eller drop amino syre.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

Carsten skrev:Jeg har heller ingen fact at fremlægge, men opdagede at når jeg tilførte aminosyrer og de andre sporeelementer fra Red Sea til akvariet, kom der en voldsom opblomstring af alger. Da jeg har oplevet det 4-5 gange, blev de sat i skabet og ikke brugt siden.
At der ikke er nogle artikler om det, kan blot skyldes at ingen forsker har kastet sig over det

At foskerne ikke har taget fat i det skyldes nok at det kan konkluderes at de er årsagen i sig selv til algerne kommer. At red sea amino syre tilsætning kan give alger kan jo skyldes deres sammensætning. At balancerne produktet ikke er gode(kender det ikke og har ikke brugt det. Jeg siger ikke at det ikke kan give alger hvis man tilføjer for meget. Men jeg vil ikke skyde en salt ned som indholder det uden at vide præcis hvordan det påvirker mit akvarie.

Så ovaservationer er vigtige meget vigtige men ikke den direkte sandhed. Nu har jeg selv et meget lille akvarie ca.30l og der har salt med aminosyre haft en god effekt. Jeg tilføre dog heller ikke andet, har bare et ugentligt vandskift.

Nu har jeg i min tid i saltvand verden prøvet fler salte, bt salt(som var okay) red sea pro( meget godt) blue treasure( mindre godt) og nu reefforrest(virkeligt fantastisk). Dette betyder dog ikke vil opleve det samme.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Aminosyre som foder til alger

Indlæg af Anden »

<admin> - Opgave til "Anden" - at formidle sine budskaber uden at tale grimt eller svine folk til !

Vi har ikke mange regler her, men "Tal pænt" er en af dem !
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"