"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hanevand vs osmose

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Hanevand vs osmose

Indlæg af TNielsen »

Er forsvindende tæt på at skulle fylde vand i baljen (cirka 600l) men jyde som man er vil man jo ikke hælde uanede mængder af penge i kloarken :wc: for at lave osmose vand vis det ikke er nødvendigt (læs: penge til andre sjovere ting) :beer:

Målte vandet for at se om der var en større forskel

Hanevandet siger 104 (selv de 500 liter som er i DT og har stået og kørt de sidste 24 timer til læk test) :W
Mit osmose laver ca 7
prøvede med at kun sætte harpiks filteret foran vandhanen og det resulterede i cirka 22 :clap:

Er jeg for nærig og tager en unødvendig risiko :naughty: eller vil i sige "GO" :GO på hanen gennem harpikset?


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Hanevand vs osmose

Indlæg af Flemse »

Du må have mange penge når du vil lave vand på den måde, din harepiks skal sikkert skiftes når du er færdig med at hælde vand på. Igen afhængigt af hvor stort dit filter til harepiks.
Så nok billigere at kører osmose på fra start. Ved godt at der er delte meninger om opstarten om der er vigtigt med osmose eller ej. Startede selv op på osmose og det gik nogenlunde!


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Hanevand vs osmose

Indlæg af TNielsen »

Filteret til harpisk er det alm blå fra rent-postvand.dk det samme er harpisken, den koster 70kr http://rent-postevand.dk/shop/Harpiks/MB115" onclick="window.open(this.href);return false; har til cirka 2 skift i sådan en ½kg pose http://rent-postevand.dk/shop/Harpiks/MB115" onclick="window.open(this.href);return false;


Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Hanevand vs osmose

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg har prøvet begge dele og kunne altså hverken se eller mærke forskel. Så jeg ville bruge hanevand til opstart og derefter osmosevand.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hanevand vs osmose

Indlæg af ole kekkonen »

Normalt Bruges der et Anion Filter efter kation filteret,i et såkaldt kati Ani Filter.
Det er noget krads Kemi involveret,Kig her
http://www.aquarientechnik-gralla.de/es ... salzer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har ikke nok tryk på Vandhanen OG gidder ikke vandspild derfor kigget jeg i den her retning


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"