"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboot?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboot?

Indlæg af TRG »

Hejsa

Mit akvarie har kørt i lidt over et år nu, men synes aldrig det har kørt, kørt...

Det er startet op på døde, helt døde, sten, og et skud Dr. Tim's One and Only, der skulle kickstarte indkøringen.
Har ALDRIG haft alger i akvariet, bortset fra nogle mærkelige bussemands-agtige alger, jeg vandt over efter en lang, hård kamp.

Ret hurtigt mistede mine LPS koraller også farverne. Jeg har prøvet med meget lys og lidt lys, for at se om det hjalp. Jeg har prøvet at spot-feede dem, og tilføje næring i vandet, uden rigtigt held.

I løbet af det år mit akvarie har kørt, har jeg så godt som ingen vækst haft på korallerne heller. Ingen nye hoveder, ingen der er vokset eller spredt sig eller noget som helst.

Har både haft kørt med høj næringen i vandet, mellem næring og lav næring, uden betydelig forskel på koraller.

De sidste 6 måneder, har jeg religiøst haft vandskifte 1 gang om ugen, 10%. Heller ikke dette har haft nogen påvirkning på korallerne, eller hvor flot de står.

Jeg synes snart jeg har prøvet alt, så jeg hælder mere og mere mod at sælge de få koraller jeg har, tømme, rense, afsyre, vaske, pudse og polere akvariet, og starte forfra igen. Måske det kan hjælpe på noget?
Vil I kloge hoveder herinde synes det er en god ide, at lave en total reboot? Nyt vand, nye sten, nyt sand - nyt alt - og se om det går bedre? :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af minedykker »

Hejsa Tim.

Hvis du har lyst vil jeg gerne komme forbi en dag og kikke om der er noget du kan endre på i din måde at køre dit system på som måske kan hjælpe dig i den rigtig retning, men hvis du starter med at tage nogen billeder af dit set op og hvad du bruger af tilsætninger og kontrol af din værdiger så kan det være vi kan starte der ;O)
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Tak for tilbudet. Det vil jeg gerne takke ja tak til - det kunne være rart at få et par andre øjne på sagen også :-)

Jeg har intet forbrug af Kh, Ca eller Mg, så jeg skifter kun vand, og det holder det jo sjovt nok stabilt.
Derudover er jeg for nyligt begyndt at tilføje koral tilsætning fra Aquaforest, for at se om det ville gøre noget godt for korallerne.
Vandet bliver målt med Salifert for de 3 hellige, og Red Sea for fosfat.
Et billede kommer i morgen, når lyset er tændt igen. Men der er ikke så meget at se, har næsten ingen koraller :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af StarF »

sikker på problemet ikke skyldes for lidt næring?

hvad siger dine po4 og no3 målinger? Korallerne skal altså have lidt godt at leve af. Er po4 og no3 helt i bund, og du gerne vil have kontrol over måden du hæverne dem på, så kan jeg anbefale:

http://seaflower.nl/po4-250ml?search=po4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://seaflower.nl/no3-250ml?search=no3" onclick="window.open(this.href);return false;
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Jeg er forholdsvis sikker på det ikke skyldes næring.
Lige nu er min No3 i den høje ende, men den har ligget ret godt på et par stykker - og også under - i lang tid, uden nogen forskel. Hverken på farver eller vækst.

Det er også derfor jeg er ved at være tømt for ideer, og egentlig er ret tæt på at starte forfra - og måske starte på en bedre måde :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Jones »

Du skriver den høje ende. Er det et gæt eller har du målt så du kan komme med et konkret tal?
o_O
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

I marts og april lå den på omkring 10. I maj måned steg den til 25 og har i den seneste måned, med en masse vandskifte, fået den ned på under 5 igen - målt lige nu for at være sikker :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af StarF »

Hvad lys har du over? Hvis du har for meget lys, kan korallerne også reagere som du skriver.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Jeg har for en måned siden skiftet til T5. Så nu er der masser af lys over. Hele det første år havde jeg 2 Kessils over.
Kidt over det første halve år, havde jeg dem skruet op, så den maxede på 55%, så det er medium lys.
Og for at se om det hjalp, har jeg de sidste 3-4 måneder haft den på mindre, netop for at se om det var for meget lys.
En af de 2 ting gjorde en kæmpe forskel heller?
DBH
Tim
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Bergenser »

Det er et skud i tågen, men har du målt PH?

Mvh Peter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Carsten »

Hvis KH og CA ligger hvor de bør ligge, så burde ph'en også være på plads
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Anden »

Hvilken sten har du brugt og har du selv renset dem?
Billede
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

PH er aldrig målt, så har ingen ide om hvad den er på faktisk.

Stenene er døde Marco Rocks. De er ikke renset, men kun skyllet med højtryksrenser. De skriver selv, at de er pre-cured, og alle steder jeg læste da jeg satte akvariet op, skrev også det ikke var nødvendigt med yderligere rensning, andet end en skyller.

Bare et eksempel. Den her hammer, den har næsten ingen "arm" fremme, den er næsten trukket helt tilbage.
hammer
hammer
Min torch, da jeg fik den, var armene i hvert fald dobbelt så lange. Nu kommer den sjældent længere ud end dette.
torch
torch
DBH
Tim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af StarF »

send en vand prøve til triton?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Mic4700 »

Hej Tim.
jeg syntes nu ikke dine koraller ser så dårlige ud , har da set meget værre eksempler. :wink:
hvilken kombi af T5 rør kører du med ? , og hvad mærke ? du skriver du kun har kørt T5 1md. jeg ville se tiden lidt an. Det kan lige så godt være Flowet der driller dine lps koraller , Euphyllia kan godt være lidt sart overfor for meget Flow så folder de sig ikke så meget ud. Få evt. lavet en triton test inden du Rebooter dit system. :h
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af PeterSo »

Hej

Prøv at se om du kan få din KH ned på 8 - ligger den højt så skift salt. Det var aktiveringen for mine koraller, herefter begyndte de at tage på

Hilsen

Peter
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Triton test har jeg overvejet. Skal bare beslutte mig om jeg vil give det en chance, eller bare tage den "nemme" løsning, og starte forfra.
Mic: Jeg har 8 ATI rør, Coral+,actinic,blue+,purple+,blue+,actinic,coral+,blue+.
Selvfølgelig kan det godt gøre lidt nu, men alt tiden med Kessil LED har der været samme problemer?
Min KH har i lang tid ligget på omkring 12, fordi jeg brugte red sea coral pro salt. Er dog skiftet væk fra det, så KH falder stille og roligt, den er nede på omkring 9 nu.

Når jeg puster ind i stenene med en pipette, kommer der simpelthen så meget skidt og lort ud. Det burde kun påvirke vandværdierne, og ikke vækst - eller hvordan? :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Carsten »

Hvisder er så meget slam på stenene, for det mig til blandt andet at tænke på cirkulationen. Hvor er den på og antal liter vand
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Thue »

1 af de ting du måske skulle over veje og prøve, er giv dit akvarie ro. I mine øjne tyder det mere på du har fået dreje på alt for mange knapper, både med skift af lys, pumper næring salt osv, har du tænkt tanken at dit akvarie aldrig har nået og finde sig selv.

Gode ting i form for vækst og farver kommer ikke bare lige i løbet af natten, og hvis det ikke får nok tid til og stabilisere sig inden du har prøvet noget nyt ja så kommer det aldrig til og være stabilt

Ja det er min holdning til hvorfor du måske ikke oplever vækst og farver

Mvh Thue
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Mit akvarie er på 243liter, og jeg har lige nu en Vortech MP40qd som circulation i det. Før den, en Gyre :-)

Tak for indsparket Thue :-)
Jeg kan godt se hvad du mener, og jeg er helt med på, at stabilitet giver succes.
Alle større ændringer er lavet inden for de seneste 2 måneder. Der var gået 10 måneder uden der skete noget, og tanken om en "reboot" begyndte jeg at lege med der. Så kunne jeg lige så godt få skiftet de ting jeg ville have inden :-)
De første 10 måneder har det kørt nogen lunde stabilt, dog med en enkelt No3 spike - og så ingen vækst problemerne, og mærkelige alger.
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Det lyder ikke som om, at I anbefaler en fuld reboot af systemet.
Det er også som om, at tingene er begyndt at vende nu. LPS står stadigvæk ikke super skarpt, men det som om der er begyndt at komme lidt vækst på de få SPS jeg har.
Der er også begyndt at komme kalkalger på bagruden, noget der aldrig har været før - så det må vel være gode tegn? :-)

Hvis jeg nu ikke starter helt forfra, hvordan kan man nemmest skifte stenene ud? Jeg mistænker stadigvæk lidt dem, for at have lavet noget ballade fra starten af.
Og så kunne jeg rigtig godt tænke mig, at have et par søjler i stedet for en masse sten, for at få en mere luftig stensætning.
Og hvad med sandet? Vil det være en ide at skifte det ud? Fjerne alt, og så måske om en måned eller 3 tilføre nyt - er det muligt? :-)
DBH
Tim
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3729
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af charlie saltvand »

Update :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af TRG »

Jeg valgte at lukke akvariet, og er i gang med stille og roligt at starte det op igen :-)
De få koraller jeg har, der er i live, og mine fisk, går i et lille akvarie, og efter de har været der i 1-2 uger, er jeg sikker på det er den rigtige beslutning jeg har taget.

Min torch koral står allerede meget bedre, så der har været noget i det store som drillede. Så nu glæder jeg mig til at være oppe og køre igen, så jeg forhåbentlig kan få en masse koraller, der vokser og er flotte :-)

Skal bare have fundet en på Sjælland, der kan lave en lille sump til mig, så billigt og hurtigt som muligt :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Problemer - manglende vækst og farver - tid til en reboo

Indlæg af Mikas »

Skriv til bima .
Han er hurtig og billig og får leveret til Sjælland ved jeg..
Min kammerat har lige bestilt hos ham . Halv pris af sov forhandlere
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"