"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Jeg er lidt i tvivl om hvad den rigtige kurs er at lægge for mit akvarie, men jeg håber at I vil give jeres tanker med :)

I de seneste måneder har jeg kørt en ret hård kamp imod red turf alger. Derfor har næringen været banket helt i bund og med meget jævnlige vandskift (hver 2. 3. dag), hvilket har gjort at algerne nu helt har mistet moment, og de fleste steder kan suges op med en hævert. Denne kamp har dog også sat sit tydelige præg på korallerne, der specielt i de sidste par uger er begyndt at hænge med mulen. Jeg tilskriver helt klart dette til det lave næringsniveau. Ydermere er jeg begyndt at få cyano, som jeg gså har på fornemmelsen kommer fra ubalance i næringen (0 i NO3)

Siden jeg startede akvariet op har jeg målt konsistent 0 i NO3 og algevæksten på ruderne tyder også på at PO4 har været for nedadgående og nu ligger i den lave ende (kører med rowa i reaktor). Der har nok ikke været nogen tvivl om at der tidligere har været NO3 i systemet, men at algerne nok har forbrugt det. Nu dør algerne imidlertid, hvilket jo frigiver næringen igen, men altså stadig uden at jeg kan måle det.
Jeg fodrer dagligt; hver anden dag med frost og hver anden dag med flager. Hver morgen får systemet 2,5ml salifert coral food, så det er egentlig ikke fordi jeg på den måde udsulter systemet. Dog må eksporten være tilsvarende god, da jeg jo som sagt kan se at næringen også kommer ud af systemet igen.

Men som sagt begynder mine koraller at se mere og mere slatne ud, så der skal gøres er eller andet for at få dem på fode igen.
Som jeg ser det har jeg et par muligheder;
Jeg kan begynde at fodre endnu mere, og forsøge at fodre næringen op. Dette er tillokkende, da fiskene jo så også kan nyde godt af dette, og korallerne jo også får næring ind ad den vej. Dog er jeg skeptisk ved denne tilgang, da jeg har på fornemmelsen at alt for kraftig fodring uvægerligt vil føre til ophobning af skidt, hvilket nok kan give problemer i det lange løb. Ligeledes tror jeg egentlig ikke at mine fisk er underernærede. Tvært imod, egentlig.
Jeg kan også begynde at tilføre næring i form af Sango (eller lignende). Dette er tillokkende, da jeg så tilføreer næring i et sund forhold og har ret god kontrol over tilførslen. Mit forbehold her ligger ved at jeg er nervøs for om det egentlig bare kommer til at nære algevæksten igen, og jeg ender op med red turf ud over det hele igen. Det skal dog siges at jeg har fået tilført en god håndfuld algeædere siden sidste algeboom, så der er en rimelig chance for at de kan holde det under kontrol.
Jeg kan også begynde at skære ned på næringseksporten. Vandskiftene kører jeg lige nu med for at kunne støvsuge algerne op, snarere end at eksportere næring, så dem vil jeg nødigt stoppe med lige nu. Dog sættes de snart ned til ét om ugen. Når vi er nede i de lave næringskoncentrationer, er jeg dog også ret sikker på at vandskifte ikke er hovedeksporten. Min skummer tager også en god del snask ud af systemet, men som med øget fodring er jeg ikke sikker på de langsigtede følger af at tage denne ud af systemet. Slutteligt er der min ATS, der egentlig ikke har nogen imponerende vækst. Da den ikke gror noget særligt af alger, tror jeg ikke at det er den der står for særlig meget af næringseksprten, men det er muligt at den vil kunne kommet til det på sigt. Jeg ved ikke om der ville være noget vundet ved at tage den fra. Og nåh ja, så er der rowareaktoren, men den skal der rigtig gode argumenter til at få mig til at koble fra :)

Det jeg er interesseret i at høre er hvad I ville gøre?
Jeg håber at der er nok info, ellers kan I jo bare spørge :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af PederP »

Tror som dig at dine problemer er i "skævheden" af N og P.
Du kunne måske få et resultat ud af at fodre mere med spinat/salat, og erstatte lidt coral-food med phytoplankton. Her får organismerne en lang større andel af nitrogen rig aminosyre i forholdet til protein.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jonas.

Fine tanker du gør dig om dit system syntes jeg.

Jeg syntes også at jeg kan læse at du går med BÅDE, livrem, seler og redningsvest ift. At få næring UD af dit system. Du køre med BÅDE, skummer, ATS, OG ROWA. Det tror jeg sgu er for meget...? Hvis du tør, så sluk din skummer en uges tid og se om ikke ATS'en begynder at slå igennem? Og mål næring løbende, det var hvad jeg ville prøve. Hvis du har betænkeligheder ved at slukke skummer, så syntes jeg du skal tage ATS ud af systemet.

Jeg har stor respekt for din kunnen inden for hobbyen og du skal derfor bare se mit input som et....... Input ;)

Held og lykke med det.

Jeg følger spændt med her.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

PederP skrev:Tror som dig at dine problemer er i "skævheden" af N og P.
Du kunne måske få et resultat ud af at fodre mere med spinat/salat, og erstatte lidt coral-food med phytoplankton. Her får organismerne en lang større andel af nitrogen rig aminosyre i forholdet til protein.
Hej Peder. Tak for svaret.
Jeg har slet ikke tænk over fodring med salat. Jeg er dog heller ikke sikker på at mine fisk gider at æde det. Måske min dværgkejser? Har før prøvet at fodre min blenny med nori, og det rørte den i hvert fald ikke. Men jeg tror da at jeg vil prøve. Phyto har egentlig hele tiden været en del af min plan, men har ventet til algerne var væk. Det er nok ved at være tid nu :y
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af Bokelund »

Helt enig med Charlie her. Jeg har også haft nogenlunde samme problem med lav No3 uden dog at være plaget på samme måde som dig.
Jeg forstår ikke hvorfor du kører med Rowa, når du samtidig skriver at den har været for nedadgående?? :)
Det måske ikke så underligt at det ikke er nogen algevækst i din ATS, når der ikke er noget næring i vandet overhoved. Jeg ved det ikke, men det virker meget for mig meget logisk.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af FEM64 »

:GO

Og så tænker jeg samtidig......

ATS er passiv i min verden. Rowa er også. De fjerner henholdsvis næring og PO4 hvis der ellers ER noget at fjerne. Skummeren er vel i princippet også passiv...? Den tager organiske stoffer ud hvis de ellers findes.....

Sagt på en anden måde: ja, det er både livrem, seler og redningsvest men da alle metoder er passive (som jeg ser det) kan jeg ikke rigtig se at det kan skade.

Mit umiddelbare gæt er derfor også en skævhed i værdierne og det kan man heldigvis måle et langt stykke hen af vejen. :y

Når skummeren nu trækker en del skidt ud men ATS ikke rigtig spiller, så ville jeg nok fjerne ATS for en periode. Har du for resten ikke også refugium koblet på?

Og som med Charlie er mit også kun mit input og mine tanker... Ikke nødvendigvis de vises sten.

Sæt dig ned. Tag en påskepils og se på akvariet. Det sker der ikke noget ved og du bliver glad i maven. :beer: Så kan du altid træffe beslutninger bagefter. :wink:
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af Bokelund »

Flemming, du har da helt ret i at både ATS, skummer og Rowa kun tager hvis der er noget.
Men er det helt forkert at po4 skal kunne måles, bare i en meget begrænset mængde og det samme med no3. Derfor er det vel ikke lige meget med om tingene er sat til, hvis disse værdier sige 0!
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

charlie saltvand skrev:Hej Jonas.

Fine tanker du gør dig om dit system syntes jeg.

Jeg syntes også at jeg kan læse at du går med BÅDE, livrem, seler og redningsvest ift. At få næring UD af dit system. Du køre med BÅDE, skummer, ATS, OG ROWA. Det tror jeg sgu er for meget...? Hvis du tør, så sluk din skummer en uges tid og se om ikke ATS'en begynder at slå igennem? Og mål næring løbende, det var hvad jeg ville prøve. Hvis du har betænkeligheder ved at slukke skummer, så syntes jeg du skal tage ATS ud af systemet.

Jeg har stor respekt for din kunnen inden for hobbyen og du skal derfor bare se mit input som et....... Input ;)

Held og lykke med det.

Jeg følger spændt med her.
Hej Charlie.
Hehe, ja, der er nok noget om det. Tanken bag det, er egentlig at forsøge at skabe et miljø, der ligner det på det rigtige rev, men meget lav opløst næring, men med mange fødepartikler til rådighed i vandet. Den voldsomme eksport er tænkt sådan at jeg kan fodre meget uden at få næringsophobning. Men når jeg tænker lidt over din post, har du vist egentlig helt ret. Så længe der ikke er næring til den, giver ATS'en jo ikke meget mening. Dog tror jeg ikke at den rigtig har gjort nogen forskel i mit system, da den som sagt ikke producerer nogen alger af betydning. Havde jeg haft en DSB havde jeg nok satset på ATS'en som hovedeksportør, men med den mængde snask min skummer kan hive ud, tror jeg at det vil være en nogenlunde sikker vej til "old tank syndrome" at lade alt det slam blive i baljen. Så længe der ikke er en måde at få omsat det på, bare nogenlunde effektivt (f.eks. en DSB), tør jeg simpelthen ikke køre skummerløst. Måske man kan få det til at fungere - jeg syntes det lyder som risky business :)
Men ATS'en ryger nok af foreløbigt. Det har du helt ret i! :GO

ps. Det med min kunnen ved jeg ikke hvor meget du har ret i, til gengæld. Jeg syntes ikke helt at jeg har haft et akvarie der kørte tilfredsstillende, Men tak alligevel. Det er jo netop inputs jeg søger i denne tråd, så det er i hvert fald også sådan at alle indlæg vil blive modtaget.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af FEM64 »

Bokelund skrev:Flemming, du har da helt ret i at både ATS, skummer og Rowa kun tager hvis der er noget.
Men er det helt forkert at po4 skal kunne måles, bare i en meget begrænset mængde og det samme med no3. Derfor er det vel ikke lige meget med om tingene er sat til, hvis disse værdier sige 0!
Enig. Vi kan vist godt blive enige om at der skal næring til. Vi skal bare have kontrol over det og det kunne det tyde på at Jonas mangler (kontrol altså). Min input gik mest på om det skadede hans setup og det mener jeg ikke det gør da det kun er passive metoder han bruger.

Jeg synes bestemt det tyder på at hans næringsindhold er meget lavt men det er jo "med vilje" pga. andre udfordringer.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

Bokelund skrev:Helt enig med Charlie her. Jeg har også haft nogenlunde samme problem med lav No3 uden dog at være plaget på samme måde som dig.
Jeg forstår ikke hvorfor du kører med Rowa, når du samtidig skriver at den har været for nedadgående?? :)
Det måske ikke så underligt at det ikke er nogen algevækst i din ATS, når der ikke er noget næring i vandet overhoved. Jeg ved det ikke, men det virker meget for mig meget logisk.
Jamen jeg er sådan set fuldstændigt enig! :beer:
Jeg må heller slå fast, at det på ingen måde kommer bag på mig, at jeg er havnet hvor jeg er. Som sagt har de sidste par måneder været en aggressiv kamp imod red turf, der mildest talt er en træls sag at få akvariet. Derfor har jeg set lidt stort på korallernes ve og vel - de var alligevl ved at blive kvalt i alger, så næringsproblematikker var ikke først på dagsordenen. Da jeg konsekvent har målt 0 i NO3 al den tid algerne har groet, blev ATS'en koblet på for at gå ind og konkurrere med algerne på det aller sidste næring, så den kunne optage det før algerne tog det. Som jeg så skrev til Charlie var der på samme tid en længererækkende idé bag den, nemlig at kunne fodre kraftigt på længere sigt. Men I har nok fuldstændigt ret i, at den skal kobles fra, da den nu virker lidt kontraproduktivt.
Angående Rowa, så kan jeg ikke udelukke at du har ret. Min logik siger mig dog, at det vi fodrer med indeholder en større portion PO4 i forhold til den NO3 den indeholder, relativt til de ønskede værdier i akvariet, og at det derfor giver mening at fjerne PO4. Jeg kan være helt på glat is her, eller giver det mening?
Så nej, det er ikke mærkeligt at ATS'en ikke giver nogen alger. Spørgsmålet var jo så fra start, om jeg skulle satse på voldsom fordring for at give organismerne deres næring derfra, eller om jeg skulle satse på at hæve den opløste næring, og dermed give ATS'en noget at leve af (og eventuelt koble den fra, som nok er der jeg ender)
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af Bokelund »

Jeg synes det giver meget mening det du skriver og det virker bestemt som om der er en mening med de ting du gør.
Jeg er slet ikke ekspert, har ikke styr på den "rigtige" kemi eller biologi og nedbrydnings processer.
Din måde du gerne vil kører dit system lyder MEGA spændende og det håber jeg vil lykkes. Jeg personligt prøver at holde det mere simpelt. Lys og skummer, det er hvad jeg har og jeg har da også mine udfordringer.
Jeg fordre rimelig meget også mine koraller, min n ligger højt og po4 perfekt. Jeg har aldrig kørt med Rowa og min umiddelbare tanke er at po4 må blive nedbrudt/fjernet på en anden naturlig måde eller af skummerne også.

Når du føler at have styr på dine alger, så ville jeg ihvertfald starte med at drosle ned for Rowa, det kunne jo være en start. Det tror jeg er kursen ;) Jeg håber ihvertfald du finder ud af det, for inden ikke så lang tid får du sikkert alle mulige andre råd som også er rigtig gode. Så det bare at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

FEM64 skrev::GO

Og så tænker jeg samtidig......

ATS er passiv i min verden. Rowa er også. De fjerner henholdsvis næring og PO4 hvis der ellers ER noget at fjerne. Skummeren er vel i princippet også passiv...? Den tager organiske stoffer ud hvis de ellers findes.....

Sagt på en anden måde: ja, det er både livrem, seler og redningsvest men da alle metoder er passive (som jeg ser det) kan jeg ikke rigtig se at det kan skade.

Mit umiddelbare gæt er derfor også en skævhed i værdierne og det kan man heldigvis måle et langt stykke hen af vejen. :y

Når skummeren nu trækker en del skidt ud men ATS ikke rigtig spiller, så ville jeg nok fjerne ATS for en periode. Har du for resten ikke også refugium koblet på?

Og som med Charlie er mit også kun mit input og mine tanker... Ikke nødvendigvis de vises sten.

Sæt dig ned. Tag en påskepils og se på akvariet. Det sker der ikke noget ved og du bliver glad i maven. :beer: Så kan du altid træffe beslutninger bagefter. :wink:
Hehe. Påskeøl, siger du? Jeg må lige et smut i kiosken...
Jeg tror nu faktisk at der er en mangel hos mine koraller. Men som jeg skrev til bokelund er jeg bare ikke sikker på hvordan jeg skal komme manglen til livs. Jeg havde håbet på at kunne slippe, men jo mere I skriver, des mere får jeg overbevist mig selv om nødvendigheden af en fosfattest.
Hvorom alting er, bliver ATS'en koblet fra i denne omgang (jeg har ikke et refugium. Godt nok er der rimelig plads i underskabet, men SÅ stort er det desværre ikke). Når jeg en gang får styr på næringen, kan jeg jo se på om der skal forsøges med den igen, og så rigtig grisses med foderet :W
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af FEM64 »

Ja, men så SKÅL da. :beer:

Jeg har ikke disse problemer og fodrer som du ved en del. 4-5 frostterninger hver dag og hver 2-3 dag nogle blåmuslinger til Murænen. Jeg har mere vand men kører helt simpelt. 4-5% vandskift hver uge, Balling og Rowa. Intet andet. Resultatet har du selv set.... :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af PederP »

Mht. Rowa. Der kan jeg godt forstå logikken i at du vil holde PO4 lav(dog aldrig 0,00), så længe NO3 er helt i bund. Som jeg oplever det, så kommer den "naturlige" stabilitet i PO4 først rigtigt når der er lidt NO3 tilstede.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

FEM64 skrev:Ja, men så SKÅL da. :beer:

Jeg har ikke disse problemer og fodrer som du ved en del. 4-5 frostterninger hver dag og hver 2-3 dag nogle blåmuslinger til Murænen. Jeg har mere vand men kører helt simpelt. 4-5% vandskift hver uge, Balling og Rowa. Intet andet. Resultatet har du selv set.... :y
I forhold til samlet vandmængde, tror jeg ikke der er så stor forskel på hvor meget vi fodrer, faktisk ;) Men ingen tvivl, hvad Triton så end måtte sige, så ser det jo ikke helt skævt ud, ude hos dig :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

Bokelund skrev:Jeg synes det giver meget mening det du skriver og det virker bestemt som om der er en mening med de ting du gør.
Jeg er slet ikke ekspert, har ikke styr på den "rigtige" kemi eller biologi og nedbrydnings processer.
Din måde du gerne vil kører dit system lyder MEGA spændende og det håber jeg vil lykkes. Jeg personligt prøver at holde det mere simpelt. Lys og skummer, det er hvad jeg har og jeg har da også mine udfordringer.
Jeg fordre rimelig meget også mine koraller, min n ligger højt og po4 perfekt. Jeg har aldrig kørt med Rowa og min umiddelbare tanke er at po4 må blive nedbrudt/fjernet på en anden naturlig måde eller af skummerne også.

Når du føler at have styr på dine alger, så ville jeg ihvertfald starte med at drosle ned for Rowa, det kunne jo være en start. Det tror jeg er kursen ;) Jeg håber ihvertfald du finder ud af det, for inden ikke så lang tid får du sikkert alle mulige andre råd som også er rigtig gode. Så det bare at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert.
Ekspert eller ej, så tror jeg ikke at der er en "rigtig" vej. Nok nærmere mange rigtige veje. Man skal jo så bare følge den der giver mening for én. Og så er der jo nok bump i alle veje, selv de aller nyeste og mest smarte :scream:
Den med at trappe ned på rowa, tror jeg du kan have ret i. Jeg kører lidt over normal dosering lige nu. Kan nok godt gå lidt ned. Men et testsæt ville nok gøre det lettere at afgøre. Det er skrevet på indkøbslisten.
Jeg takker for indsparket :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

PederP skrev:Mht. Rowa. Der kan jeg godt forstå logikken i at du vil holde PO4 lav(dog aldrig 0,00), så længe NO3 er helt i bund. Som jeg oplever det, så kommer den "naturlige" stabilitet i PO4 først rigtigt når der er lidt NO3 tilstede.
Den oplevelse passer nok ret godt. Du er vist, i hvert fald, ikke alene om at have den. Biologisk giver det vist også meget godt mening, så vidt jeg kan forstå. :y
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af charlie saltvand »

Jonas..... Bare en tanke, hvor længe har du kørt m Rowa? Det lægger lidt jern i vandet over tid..... Det er ikke en OD af det der gør at dine koraller hænger med hovedet, vel??? Og ja, jeg kunne godt læse at du har kæmpet med alger og at du er ved at være i mål ;)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af Engelquist »

charlie saltvand skrev:Jonas..... Bare en tanke, hvor længe har du kørt m Rowa? Det lægger lidt jern i vandet over tid..... Det er ikke en OD af det der gør at dine koraller hænger med hovedet, vel??? Og ja, jeg kunne godt læse at du har kæmpet med alger og at du er ved at være i mål ;)
Er du sikker på det?? Rowa burde ikke afsætte metal i vandet, ifølge deres egen info- men har du evt links til andet, vil jeg da gerne læse om det...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af trine... »

engelquist skrev:
charlie saltvand skrev:Jonas..... Bare en tanke, hvor længe har du kørt m Rowa? Det lægger lidt jern i vandet over tid..... Det er ikke en OD af det der gør at dine koraller hænger med hovedet, vel??? Og ja, jeg kunne godt læse at du har kæmpet med alger og at du er ved at være i mål ;)
Er du sikker på det?? Rowa burde ikke afsætte metal i vandet, ifølge deres egen info- men har du evt links til andet, vil jeg da gerne læse om det...
http://www.advancedaquarist.com/2012/2/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

charlie saltvand skrev:Jonas..... Bare en tanke, hvor længe har du kørt m Rowa? Det lægger lidt jern i vandet over tid..... Det er ikke en OD af det der gør at dine koraller hænger med hovedet, vel??? Og ja, jeg kunne godt læse at du har kæmpet med alger og at du er ved at være i mål ;)
Jeg har kørt med det siden akvariet blev startet. Jeg satte dog dosis op for et par måneder siden. Den eneste forbindelse mellem korallernes tilstand og fosfatmediet er at jeg skiftede det for to uger siden, hvilket muligvis kunne falde sammen med at korallerne begyndte at blive mere fesne at se til. Men jeg har skiftet medie ca hver 4.-5. uge, så sammenhængen er nok ikke ligefrem konklusiv. Det kunne dog godt pege i retning af at jeg også er kommet ned på et for lavt PO4-niveau efterhånden. Det var det testsæt igen ;)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af nbd »

Det er et rigtigt godt spørgsmål, Jonas. Det er paradoksalt, at for megen NO3 og PO4 giver alger, men at der også rapporteres om cyano/dinoer ved for lavekoncentrationer :confused2:

Jeg er selv af den overbevisning, at for megen næring er uheldigt. For et par år siden havde jeg et testsæt, og jeg kunne ikke måle NO3 eller PO4 overhovedet - og akvariet stod superflot med kridhvid sandbund.

Det er muligt, at koraller optager en lille bitte smule NO3 og PO4 men de er primært rovdyr - de har fangarme for at kunne fange div. smådyr. Derfor giver jeg korallerne optøede dyreplankton og Reef pearls - ikke Sangikai eller Substral ;-)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Engelquist.

Jeg er ikke ekspert men forsøge at komme med input/ideer til hvad der måske driller Jonas.

Jeg har læst MANGE tråde hvor folk skifter mellem at bruge rowaphos eller andet GFO medie og så AL99 i deres reaktor. Årsagen til at de skifter ml gfo og al medium er, som jeg forstår det, at gfo afgiver lidt jern til vandet og at AL99 afgiver lidt aluminium til vandet. Gfo, fx Rowaphos, optager AL og AL optager jern..... På den måde holdes de 2 metaller på et tåleligt niveau...

Det kan da godt være jeg tager helt fejl?

Der er et par links her

http://www.ultimatereef.net/forums/show ... +iron+AL99" onclick="window.open(this.href);return false;

Og dette indlæg.

Cam @ Tropical Paradise's Avatar Cam @ Tropical Paradise Cam @ Tropical Paradise is offline
Sponsor
Join Date
Mar 2013
Posts
1,572
21-08-14,19:44 Report Post
I alternate between AL99 and Either PO4x4 or Rowa. Al based phos removers remove some things Fe based ones dont and vice versa. My Al levels rise when i use Al99 and the Fe level drops and the opposite when i use Rowa or PO4. This stops either, rising too high and I get the added benefit of removing DOM and harmfull metals at different rates.
Regards
Cam

Sakset fra denne tråd
http://www.ultimatereef.net/forums/show ... -you-using" onclick="window.open(this.href);return false;

På UL under bla. Triton, er der en del indlæg der beskriver hvorfor det er godt at veksle mellem forskellige medier baseret på hhv. Ferrit/jern og aluminium.

Hilsen og Go aften
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af PoulD »

engelquist skrev:
charlie saltvand skrev:Jonas..... Bare en tanke, hvor længe har du kørt m Rowa? Det lægger lidt jern i vandet over tid..... Det er ikke en OD af det der gør at dine koraller hænger med hovedet, vel??? Og ja, jeg kunne godt læse at du har kæmpet med alger og at du er ved at være i mål ;)
Er du sikker på det?? Rowa burde ikke afsætte metal i vandet, ifølge deres egen info- men har du evt links til andet, vil jeg da gerne læse om det...
Som det også fremgår af artiklen Trine linker til, er der nok ingen tvivl om at GFO lækker lidt jern når det slides i reaktoren. Mere tvivlsomt er det nok, om dette på nogen måde kan have negativ effekt på korallerne. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde nogen undersøgelser som påviser det. På alle de mange jern skibsvrag der ligger i Rødehavet trives korallerne jo også fantastisk. Også tæt ved de kæmpe vrag der ligger i overfladen og nedbrydes på ganske få år.

Når det er sagt, er der nok heller ingen tvivl om, at GFO kan have negativ effekt på korallerne, men det er nok mest sandsynligt af andre årsager.

Men har man PO4 i baljen er GFO nok alligevel det mindste af 2 onder. Der er selvfølgelig andre måder PO4 kan fjernes på, men alle praktiske måder som kan reducere PO4 betydeligt, har nok hver især forskellige ulemper. AL medie har formentlig endnu større ulemper, og personlig tror jeg ikke på, at man kan ophæve ulemperne ved skift mellem AL og GFO.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af Engelquist »

Well- man må jo kloges hele tiden... Men synes dog det virker meget teoretisk og jeg tillader mig at have mine tvivl om det overhovedet er i stand til at påvirke miljøet i akvariet negativt- mest ud fra at jeg stort set altid har haft en reaktor med rowa tilsluttet mine akvarier igennem årene og ikke mener jeg har observeret noget der kan betvivle hvad Rowaphos selv skriver om deres produkt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af PoulD »

engelquist skrev:Well- man må jo kloges hele tiden... Men synes dog det virker meget teoretisk og jeg tillader mig at have mine tvivl om det overhovedet er i stand til at påvirke miljøet i akvariet negativt- mest ud fra at jeg stort set altid har haft en reaktor med rowa tilsluttet mine akvarier igennem årene og ikke mener jeg har observeret noget der kan betvivle hvad Rowaphos selv skriver om deres produkt...
Jeg er helt enig med hensyn til at den ubetydelige smule jern næppe kan have nogen som helst negativ betydning. Men jeg tror nu godt Rowa kan have negativ virkning, især hvis man bruger mere end fabrikanten foreskriver. Om det så er fordi PO4 falder for hurtigt, eller for meget, eller fordi det tømmer baljen for andre spore metaller skal jeg ikke kunne sige.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af Engelquist »

PoulD skrev:
engelquist skrev:Well- man må jo kloges hele tiden... Men synes dog det virker meget teoretisk og jeg tillader mig at have mine tvivl om det overhovedet er i stand til at påvirke miljøet i akvariet negativt- mest ud fra at jeg stort set altid har haft en reaktor med rowa tilsluttet mine akvarier igennem årene og ikke mener jeg har observeret noget der kan betvivle hvad Rowaphos selv skriver om deres produkt...
Jeg er helt enig med hensyn til at den ubetydelige smule jern næppe kan have nogen som helst negativ betydning. Men jeg tror nu godt Rowa kan have negativ virkning, især hvis man bruger mere end fabrikanten foreskriver. Om det så er fordi PO4 falder for hurtigt, eller for meget, eller fordi det tømmer baljen for andre spore metaller skal jeg ikke kunne sige.
Min erfaring med rowa er at det kan være for effektivt og derfor har jeg altid kørt med en anelse under hvad producenten anbefaler...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: I tvivl om hvilken kurs jeg skal sætte

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Det er et rigtigt godt spørgsmål, Jonas. Det er paradoksalt, at for megen NO3 og PO4 giver alger, men at der også rapporteres om cyano/dinoer ved for lavekoncentrationer :confused2:

Jeg er selv af den overbevisning, at for megen næring er uheldigt. For et par år siden havde jeg et testsæt, og jeg kunne ikke måle NO3 eller PO4 overhovedet - og akvariet stod superflot med kridhvid sandbund.

Det er muligt, at koraller optager en lille bitte smule NO3 og PO4 men de er primært rovdyr - de har fangarme for at kunne fange div. smådyr. Derfor giver jeg korallerne optøede dyreplankton og Reef pearls - ikke Sangikai eller Substral ;-)
Hahaha. Jeg har vist ellers en flaske substral stående på altanen. Måske man liiiige... ;)
Men nej, det er jo en god pointe. Sango er jo bare gødning. Omend ret dyr gødning. Men for mange virker det jo.
Jeg tror at du har helt ret hvad angår koraller og deres næringsoptag. Det virker for mig dog som om at det ikke er udelukket at de også kan optage næring i opløst form. Ellers giver det jo ikke rigtigt mening at folk oplever flottere koraller når de hæver næringsniveauet i akvariet. Det sagt, så er det næppe den måde de får deres næring på på det naturlige rev qua den lave opløste næring der samt den høje koncentration af fødepartikler.
I den forbindelse faldt jeg lige over denne spændende artikel.
http://www.tfhdigital.com/tfh/200910/?p ... iend#pg111" onclick="window.open(this.href);return false;
Den repræsenterer vist meget godt de tanker jeg selv har gjort mig.
Som jeg så en fyr skrive på reefcentral: "Feed heavily, export frantically". Efter at have sovet på det (beklager, Flemming, men det var tilsyneladende endnu mere effektivt end en påskebryg :shock:), er jeg nok kommet frem til at det er vejen for mig. Så må det briste eller bære :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"