"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

levende sten afgiver næring til alger?

Forum for generel snak omkring saltvand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af ole kekkonen »

og?jeg har set et dyr på fire ben æde græs derfor æder alle dyr med 4 ben græs
men det ændrer vel ikke på det at søharer ikke er f***ing revdyr,de kommer ifra laguner hvor vandet skyldes tilbage og er fyldt med næring.de fleste af dem krasser af i baljen pga dårlig afklimatisering(salinitet og temperatur) også bliver de ikke gamle i naturen heller knapt et år mener jeg :)
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
10
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

ok jeg håber du har ret. Syntes ellers ikke helt nogen af tingene helt kan passe som grund til de dør specielt så pludseligt, men jeg krydser fingre :)

Kom først vand i baljen lidt over 1½ år siden efter 5 år med ferskvand, men har haft en del algeproblemer. Som mange andre lavede jeg jo masser af fejl i starten pga uvidenhed. Startede bl.a. med vand fra hanen i indre aalborg, så der var rigeligt med alger i opstartsfasen. Da jeg så endelig var ved at få styr på det med algerne og de næsten var væk dukkede disse her op, det er sku ikke nemt at være akvarist :p

Jeg holder mig til planen og ser om det ikke kan hjælpe på det. Håber at kunne komme ud og få taget målinger imorgen så værdierne lige kan blive dobbelt tjekket.

Jeg er dog lidt i tvivl om den mere langsigtede plan... efter rengøring og mørkelægning, hvad gør jeg så? Der vil jo helt sikkert være lidt tilbage og hvis det kan vokse uafhængigt af vandet som ole siger kommer de jo nok igen. Skal jeg så bare gentage processen når algerne begynder at komme igen, eller er der noget andet jeg skal gøre for at være sikker på det holder sig væk.

Jeg har også sat ekstra fart på mit LED projekt så jeg kan få lyset skiftet ud, er bange for at de MH pærer jeg har er for meget ovre i det røde spektrum, hvilket måske hjælper algerne, men der er noget om det ved jeg det ikke :)

En søhare er jo også en mulighed, men som sagt fjerner det jo kun algen og med min track record med snegle er jeg lidt tøvende mod at sætte en deri :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Mikkel,

Rødt spektrum er algefremmende.

For det videre forløb, er du altid velkommen til dialog over tlf - hjælper mange med alger.
Får du behovet, så skriv blot en pb.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af hellfish »

ole kekkonen skrev:og?jeg har set et dyr på fire ben æde græs derfor æder alle dyr med 4 ben græs
men det ændrer vel ikke på det at søharer ikke er f***ing revdyr,de kommer ifra laguner hvor vandet skyldes tilbage og er fyldt med næring.de fleste af dem krasser af i baljen pga dårlig afklimatisering(salinitet og temperatur) også bliver de ikke gamle i naturen heller knapt et år mener jeg :)

Rolig nu ole..

Der er mange af de dyr vi har der ikke ligefrem er I deres naturlige element.. Man kunne fristes til at sige alle sammen ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Carsten »

Mikkel_Gram skrev: Jeg har også sat ekstra fart på mit LED projekt så jeg kan få lyset skiftet ud, er bange for at de MH pærer jeg har er for meget ovre i det røde spektrum, hvilket måske hjælper algerne, men der er noget om det ved jeg det ikke :)

Nu ved jeg jo ikke hvilke Hqi pærer du har i lampen. Men alle pærer ændrer spekter med tiden. Så er pæren omkring et år, så har den fået så meget rød lys, at algerne elsker den.
Tidligere skiftede vi altid pærene, når algerne begyndte at dukke op
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
10
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Tusind tak for det peder, det er virkeligt flinkt af dig :) Dejligt når de erfarne vil hjælpe os nyere når vi rammer lidt problemer. Tror da helt sikkert jeg vil sende en pb når jeg er lidt længere henne :)

Det med lyset rammer jo lidt min dårlige samvittighed... det er bestemt over tid at de skal skiftes nu, men havde udskudt det for at få LED projektet i hus hvor HQI lyset jo blev overflødigt. Det har dog taget længere at få færdigt end håbet så nu går det da op for mig at det da helt sikkert bærer en god del af skylden for problemet. Så nu sætter jeg alle kræfter ind for at få det færdigt i en fart.
Har alle LEDs monteret på kølepladerne og ca 40% af kredsløbene er loddet, så hvis jeg strammer mig lidt an er det nok færdigt om 1-2 uger.

Mon ikke det er smartest jeg først får LEDs på baljen også laver den store manuelle rensning af stenene og sandet. Så når jeg har haft mørkelagt akvariet i 3 dage (i denne periode har jeg jo rigeligt tid til at få alt sat på plads over akvariet) starter jeg ligeså stille LED lysene op over en uges tid så korallerne ikke bliver helt shockede af det nye lys.
Hvis jeg renser inden LEDs er på plads risikerer jeg vel bare at algerne når at få fodfæste igen inden lyset er i orden.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
10
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Nå så er det vist på tide at komme med en lille update :)

Siden sidst er der sket en del. Jeg gjorde som planlagt og tog alle sten op af baljen en efter en, skrubbede dem grundigt i en spand med saltvand og skyllede dem derefter af. Baggrunden fik sig en ordentlig skrubbetur også og alt snask og skidt på bunden blev suget op og smidt ud (og der var en del skal det siges!). Til sidst lagde jeg sten tilbage i akvariet igen, primært fra sumpen som var helt uden alger men også nogle af de rensede sten som var næsten algefrie. Derefter fik det hele lov til at stå i 3 dage uden lys på, for at se om det sidste kunne kommes til livs på den måde. Desværre var rengøringen lidt for stressende for den gule kirurg (det tror jeg da), da den et par dage efter kradsede af efter at have set lidt sløj ud :( Et offer i kampen mod alger desværre, det håber jeg bestemt ikke gentager sig :/

Imellemtiden fik jeg mit LED lys op at køre og kan helt klart se at det er mindre rødt i skæret end det gamle HQI lys var. Syntes også det er som om alle min koraller er livet voldsomt op efter jeg har fået dette lys op, så det er jeg helt tilfreds med :) Der mangler stadig lidt kontrol over spektret da jeg ikke har koblet styring til endnu fra min hjemmebyggede akvariecomputer, men om ikke andet må det være meget bedre end før.
Så nu ser det sådan her ud:
IMG_9943.JPG
Jeg er dog stadig i tvivl om algerne er på vej tilbage da jeg syntes at kunne se dem på vej frem på stenene. Selv de sten som var helt algefrie fra starten af da de kom direkte fra sumpen er begyndt at blive få en smule algevækst. Men det virker dog til der er nye alger iblandt dem som kommer frem. Dem som kommer på de nye sten er mere grønlige end dem som jeg døjede med før. De gamle alger er der dog stadig, de er bare kun på de gamle sten. Men måske forekomsten af de nye alger betyder at der er ved at ske en ændring?
Siden rengøringen har jeg forsøgt at fodre lidt ekstra godt for at hæve N i baljen, og det har da virket i en eller anden grad da jeg idag kunne måle N til 1 (før 0). Det er dog også kommet med en tilsvarende stigning i fosfat som nu er 0,06, men det er vel ikke så højt det er kriminelt?
Jeg går og spekulerer på hvad det næste skridt er.... måske flere snegle i da dem jeg har ikke kan følge med overhovedet? Skal jeg evt fortsætte med at skrubbe sten og suge op hvad jeg skrubber af i et stykke tid fremover, eller er det et håbløst projekt?
PS: En ting har dog været en ubetinget success: Jeg har ingen spor set af cyano endnu (7-9-13!) :)

Her er et billede af den gamle alge der titter frem på en af de gamle sten:
IMG_9945.JPG
Og nogle af de nye alger:
IMG_9946.JPG
IMG_9948.JPG
IMG_9950.JPG
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Mikkel,

Jeg synes det ser bedre ud nu :-)
Det ligner herfra at du blot er på vej igennem en ny indkøringsperiode, hvilket er naturligt.

Har du vandbevægelse nok ?
Se at få et par søpindsvin i baljen, så skal de nok holde dine sten rene.

Vent lidt med at købe nye fisk

Held og lykke :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
10
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Bedre ser det bestemt ud, jeg vil bare godt være på forkant med det hvis der skal gøres noget så algerne ikke kommer igen, men hvis du syntes det ser bedre ud vil jeg lige slå koldt vand i blodet :)

Jeg skulle mene der er vandbevægelse nok.. jeg har 2 nanostream 6025 pumper som begge er moddet med et 6095 hus... så der er en del bevægelse i vandet med et godt bredt flow, har faktisk måtte være lidt forsigtig hvor jeg placerede min trachy så den ikke fik for meget af det gode.

Jeg vil se om jeg kan opdrive nogle søpindsvin (det er tuxedo går jeg ud fra), men det er desværre ikke noget der vrimler med i nordjylland :/ Ellers må turbosnegle kunne være min redning hvis jeg ikke kan finde de andre.

Det er noteret... ingen nye fisk selvom det er fristende :) Heldigvis er mine klovne de mest hårdføre sataner jeg har set... de har overlevet alle de dumme og uheldige ting der er sket igennem tiden :)

Men går ud fra jeg skal sørge for at smækfodre også måle N løbende. Så jeg er sikker på at den ikke når ned på 0 igen?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"