"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hydrogenperoxid vs div alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af trine... »

Syns dette er et spændende emne, da vi alle kan blive plaget af diverse alger fra tid til anden... Ved godt at man er nødt til at diagnosticere hvor problemet har sin rod og behandle selve årsagen, men syns nu alligevel at det er et spændende alternativ til symptombehandling/fjernelse af de sidste genstridige rester/totter der kan være svære at nå. Så jeg tænkte at jeg ville bidrage med denne tråd fra RC hvor forskellige brugere har testet det under forskellige forhold,på forskellige alger osv, som både tilsætning til vandet,50/50 dip (saltvand/hydrogenperoxid 3%) og som spotbehandlinger ufortyndet direkte på sten med mere. Lidt lang tråd, men bestemt informativ.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2082359" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Wiinberg »

Der er ligeledes en tråd omkring emnet på Nano-Reef og reef2reef, hvor det umiddelbart ser ud til at folk har gode erfaringer med det.

http://www.nano-reef.com/topic/268706-p ... -prove-it/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reef2reef.com/forums/reef-aq ... -tool.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ham der startede tråden på reef2reef snakker om 1ml pr. 10 gallon som maks dosis, hvis man doserer direkte i akvariet. Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen, og H2o2 skulle faktisk hjælpe med at nedbryde ammonium til nitrat når algerne nedbrydes.

Yderst interessant.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af hellfish »

Nu har jeg prøvet at dyppe nogle koraller med lidt alger på i h2o2 fordi jeg kedede mig! Vender tilbage med før og efter billeder :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Wiinberg »

hellfish skrev:Nu har jeg prøvet at dyppe nogle koraller med lidt alger på i h2o2 fordi jeg kedede mig! Vender tilbage med før og efter billeder :)
Skide godt :GO
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har prøvet at given en zoasten, der havde et hårdnakket algeudbrud et skud brintoverilte en gang. Da stenen var nem at fjerne gjorde jeg det uden for baljen, og gav den bare alt det jeg mente var nødvendigt, dog så vidt muligt uden at dryppe direkte på korallerne.
Selve algeudryddelsen havde rigtig god effekt, og det var tydeligt hvor jeg havde ramt, og hvor jeg havde glemt en tot. De ramte områder blev blege og døde hurtigt. Zoaerne klarede også, for langt størstedelens vedkommende, behandlingen, og eg har stadig stenen. Dog er det vigtigt, som du selv skriver, at finde årsagen til algerne. Hvis man ikke eliminerer den kommer algerne tilbage.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har selv brugt det da jeg havde Lyngbya udfordringen.
Det hjalp - når det så er sagt, er det IKKE noget jeg vil anbefale nye akvarister.

Undtaget herfra er når det sker i selvstændig beholder med pipette, hvor algerne eller andre uønskede sager på denne måde kan fjernes.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af trine... »

hellfish skrev:Nu har jeg prøvet at dyppe nogle koraller med lidt alger på i h2o2 fordi jeg kedede mig! Vender tilbage med før og efter billeder :)
Hvad med de billeder?
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Niclas »

Wiinberg skrev:...Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen...
Interessant hvis H2O2 ikke påvirker bakterierne. Normalt anses ROS for at være dødeligt for bakterier, og H2O2 hører ind under ROS.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Wiinberg »

Niclas skrev:
Wiinberg skrev:...Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen...
Interessant hvis H2O2 ikke påvirker bakterierne. Normalt anses ROS for at være dødeligt for bakterier, og H2O2 hører ind under ROS.
Jeg tror også det hovedsageligt er pga. den forholdsvis lave opløsning der bruges og dens flygtighed i vandsøjlen. Derved vil det være minimalt hvor stor en del af bakterierne der dør.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af hellfish »

Ja det glemte jeg sgu ... Jeg havde en hystrix hvor der var alger i hele bunden af korallen og et zoa fragment med alger i mellem hver polyp.. Nu har jeg en hystrix med hvid bund og zoa uden alger..

Ingen alger tilbage overhovedet
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Niclas »

Wiinberg skrev:
Niclas skrev:
Wiinberg skrev:...Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen...
Interessant hvis H2O2 ikke påvirker bakterierne. Normalt anses ROS for at være dødeligt for bakterier, og H2O2 hører ind under ROS.
Jeg tror også det hovedsageligt er pga. den forholdsvis lave opløsning der bruges og dens flygtighed i vandsøjlen. Derved vil det være minimalt hvor stor en del af bakterierne der dør.
Du har nok ret. I så fald synes jeg stadig det er spøjst at algerne reagerer tilstrækkeligt kraftigt på det til at dø, mens bakterierne klarer den "bedre" når det blandes op i vandet :)
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af kodyl »

Her er lidt info fra en amerikaner, der tydeligvis har damp, men som også har en koralfarm og fortæller lidt om brugen af brintoverilte.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Carsten »

Mon det også kunne være en løsning for Montipora snegle angreb?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Ryom »

kodyl skrev:Her er lidt info fra en amerikaner, der tydeligvis har damp, men som også har en koralfarm og fortæller lidt om brugen af brintoverilte.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Vildt spændende foredrag. Og fedt projekt de gang i.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af StarF »

Jeg har også brugt det. Både at dybbe plugs hvor der er zoa/sps og alger på, i en blandning af 3% Brintoverilte og saltvand. Både acropora, zoa og montipora har overlevet 5-10 minuter i sådan et bad, algerne er døde.

Jeg har også brugt 3% brintoverilte i en sprøjte og så brugt det imod alger i akvariet til spot bekæmpning, og da mine problemer var værst, brugte jeg det direkte i akvariet.

alle gangene uden problemer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: i en blandning af 3% Brintoverilte og saltvand.
i hvilket forhold?? 1:1??
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af StarF »

sorry, ja det glemte jeg. Men ja det er 50/50 har også brugt 10% versionen fra matas, der blev det blandet 1/3. 1 del brint overilte 10% og 3 dele saltvand.

Har brugt det på følgende koraller for at dræbe alger:
Acan
Scomylia
Polypper
Montipora Digi
Montipora enchrusting
Acropora

typisk i 5-10 minuter, uden at korallerne er døde af det. acroporaen var nok den der så ud til at tage det hårdest, så der vil jeg nok ikke give den mere end 5 minuter. LPS korallerne har enda fået op imod 15 min i sådan et bad, uden at de tog skade af det.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Marco R »

Jeg har skrevet sammen med StarF omkring brugen af dette, og Mads skriver, at det var dumt, at spørgsmålene ikke kom her i tråden, og kan kun give ham ret, så her får i spørgsmålene og svarene, og jeg kan kun sige tusind tak for hjælpen :GO

Mine spørgsmål og svar fra StarF:

Spørgsmål:
Kan se, at du har brugt det til spotbehandling også, og vil spørge, hvor mange ml kan et system tage?
Svar:
jeg har brugt op imod 10ml af 3% i mit akvarie på ca 300l uden problemer. Jeg brugte 3.3ml per 100l. Men start med mindre og så se hvordan det reagere.
Spørgsmål:
Det er så 6,6 ml (til mit 200 liters) ufortyndet brintoverilter direkte fra flasken? Når du spotbehandler. Så gør det ikke noget, hvis noget af det rammer lidt af korallen (sidder et par totter tæt på nogle skiveanemoner). Jeg sprøjter det så tæt på stenen/ algerne, som jeg kan?
Efter denne spotbehandling kan jeg så gøre det igen dagen efter, eller hvordan mener du?
Plus hvor lang tid går der før, at man kan se, at det er væk, og ikke skal dosere mere?
Tænker at starte med 2 ml pr. 100 liter
Svar:
ja det er spot behandling
ja du kan gøre det hver dag
ja det er direkte fra flasken når der står det er ufortyndet 3% brintoverilte
Jeg har angivet hvilke koraller jeg har prøvet at bade i det uden de har taget skade. Hvor hurtigt effekten kommer er forskelligt, typisk i løbet af nogle dage. Det er bare behandle algerne engang om dagen, de burde hurtigt vise tegn på at dø.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af PoulD »

Læste lige de sidste indlæg i MoG's tråd, hvor han fik et vink om at fjerne alger med brintoverilte. Jeg syntes derpå, at denne tråd måske malede det i lidt for lyserøde farver (med undtagelse af Peder Revnørds indlæg) og derfor trængte til lidt modvægt. Ellers kunne der måske være risiko for, at nye ud i hobbyen, ser det som guds gave til bønderne og farer til at fylde brintoverilte i baljen.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det virker. En del havedamsfolk bruger SK60 / Zinkoxid til algebekæmpelse. Det er uhyre effektivt, og jeg tror det virker på samme måde som brintoverilte. Men det er bestemt ikke uden omkostninger (bl.a. er stadset ikke biologisk nedbrydeligt).

Brintoverilte har også omkostninger. Ingen problemer hvis man dypper en koral eller LS uden for baljen, og derefter giver den et bad i rent saltvand inden den kommer tilbage i baljen. Men at bruge brintoverilte direkte i baljen er en anden sag. I det mindste bør man vide hvad man gør. Man er nærmest blåøjet naiv hvis man tror der findes et kemikalie der kan slå alger ihjel, og samtidig være aldeles uskadeligt for andre organismer.

På skibe bruger man brintoverilte til at dræbe pods og andre små marinedyr i ballastvandet (for ikke at flytte invasive arter fra et ocean til et andet). Blot ved 3 ppm brintoverilte og en pH på 8,5 når man LD50 efter kun 4 minutter. Efter ca. 10 minutter er dødeligheden 100%: http://www.biolbull.org/content/201/2/2 ... nsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I en relativ stor balje kan man selvfølgelig forsøge, at "target sprøjte" direkte på den enkelte alge. Bliver brintoverilten fortyndet i tilstrækkeligt store mængder vand dræber det ikke smådyrene. Men det er vel næsten endnu værre hvis det kan tænkes, at dyrene i stedet for at dø, får abnormt afkom, eller hvad ved jeg.

Iøvrigt er det vist ikke korrekt, at brintoverilte ikke dræber bakterier.

Skal måske lige nævnes, at jeg ikke har gidet at læse den lange tråd på RC (har alligevel ingen planer om at proppe hverken Marianne Jelved eller andre grimme radikale i baljen :biggrin: )

@Carsten: Ingen tvivl om det kan bruges til at slå montipora snegle ihjel - hvis man kan leve med at rejer, børsteorme, rørorme, pods og andre smådyr stiller træskoene samtidig.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af MoG »

Som jeg skriver i mit svar , så er jeg også meget tilbageholden med at bruge dette. Men hvis der omvendt skulle findes en metode , som ikke har de store risici, vil jeg ikke udelukke at jeg ville prøve det. Men vil som udgangspunkt altid prøve en mere naturlig tilgang, hvor man tilsætter dyr til at "tage sig af problemet"..

Jeg tænkte efterfølgende noget i stil med det du skriver nu Poul. Synes det virkede lidt utroligt at man skulle kunne være i stand til at dossere noget så kradsbørstigt som brintoverilte direkte i akvariet, uden at bakterier mv. Skulle tage skade af det.. :wink:

At behandle en sten eller søjle oven vande er jo en helt anden sag.. Dette ville jeg heller ikke være så betænkelig ved ..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Carsten »

Poul: Jeg tror du har misforstået det jeg skrev.
Det har aldrig været min tanke at MoG skulle hælde flere liter brintoverilte i akvariet, hverken som kur mod cotton alger eller som kur mod evt. Montipora snegle.
Nu sidder de der alger i totter, så det er vel mest oplagt af punktbehandle for dem.
Og med Montipora sneglene, var det nu også min tanke at det skulle ske uden for akvariet. Ligesom hvis man bruger Kaliumpermanganat, som vist også er et oxiderende stof. Der er slet ingen som siger at det er effektivt mod de snegle, for kaliumpermanganaten har kun en begrænset effekt.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af trine... »

Tråden er såmænd også mere lagt op til debat pga at det er et spændende emne der jo forventeligt deler vandene... Der blev dog efter min opfattelse heller ikke opfordret til at folk skulle hælde HP i deres balje uden at have hovedet med sig... Alle burde altid selv læse på lektien, for derefter selv at kunne træffe en beslutning på et, i det mindste, nogenlunde velinformeret grundlag...
Fordi man kan, betyder det jo ikke at man skal.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Niclas »

PoulD skrev:Iøvrigt er det vist ikke korrekt, at brintoverilte ikke dræber bakterier.
Fuldstændig som skrevet tidligere, H2O2 er noget krads stads for bakterier generelt.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Wiinberg »

PoulD skrev:Iøvrigt er det vist ikke korrekt, at brintoverilte ikke dræber bakterier.
Det er der vist heller ikke nogen der påstår.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af MoG »

Wiinberg skrev:Der er ligeledes en tråd omkring emnet på Nano-Reef og reef2reef, hvor det umiddelbart ser ud til at folk har gode erfaringer med det.

http://www.nano-reef.com/topic/268706-p ... -prove-it/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reef2reef.com/forums/reef-aq ... -tool.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ham der startede tråden på reef2reef snakker om 1ml pr. 10 gallon som maks dosis, hvis man doserer direkte i akvariet. Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen, og H2o2 skulle faktisk hjælpe med at nedbryde ammonium til nitrat når algerne nedbrydes.

Yderst interessant.
Wiinberg skrev:
Niclas skrev:
Wiinberg skrev:...Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen...
Interessant hvis H2O2 ikke påvirker bakterierne. Normalt anses ROS for at være dødeligt for bakterier, og H2O2 hører ind under ROS.
Jeg tror også det hovedsageligt er pga. den forholdsvis lave opløsning der bruges og dens flygtighed i vandsøjlen. Derved vil det være minimalt hvor stor en del af bakterierne der dør.

Du (wiinberg) siger at det er der ingen der påstår.. Men er det ikke lidt det du selv skriver to gange her? Eller læser jeg noget forkert ..?
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af PoulD »

@Cartsten:Jeg tror ikke jeg misforstod dig og derfor skrev jeg da heller ikke i Mortens tråd. Marco's link fik mig imidlertid til at læse denne tråd, og her syntes jeg så bare der manglede lidt af den debat Joel egentlig lagde op til, og at tråden var en anelse ensidig.

@Joel; Vi er 100% enige om, at alle burde læse på lektien, og derefter selv træffe beslutning. Sådan er virkeligheden bare ikke. Synes vi har set det så mange gange før. Tag f.eks. bare Lanthanum Chloride, anvendt rigtigt er det givetvis et udmærket produkt. Men så snart der oprettes en tråd med udelukkende positive omtaler er der omgående en masse folk som, uden at læse andet og mere end den pågældende tråd, begynder at poste det i baljen i alt for store mængder, og uden at have tilstrækkelig filtrering til at fjerne det igen.

@Winberg. Jeg siger ikke, at du eller andre har sagt det ikke dræber bakterier. Men jeg tror, at nogle måske kunne læse din sætning som fanden læser biblen og få den opfattelse , at brintoverilte er harmløs mod bakterier
Wiinberg skrev: Ham der startede tråden på reef2reef snakker om 1ml pr. 10 gallon som maks dosis, hvis man doserer direkte i akvariet. Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen. . .
Som sagt, mit indlæg var kun for at skabe lidt ligevægt i tråden :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Wiinberg »

Læs: "minimalt hvor stor en del af bakterierne der dør." Ergo, nogle dør, ikke alle.
Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen som en helhed, da opløsningen ikke trænger dybt ind i stenene og dermed kun slår en minimal del af bakterierne ihjel.

Min første kommentar kunne måske godt misforstås. Den anden, så læser man vist lidt kreativt ;)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af Wiinberg »

PoulD skrev:@Winberg. Jeg siger ikke, at du eller andre har sagt det ikke dræber bakterier. Men jeg tror, at nogle måske kunne læse din sætning som fanden læser biblen og få den opfattelse , at brintoverilte er harmløs mod bakterier
Wiinberg skrev: Ham der startede tråden på reef2reef snakker om 1ml pr. 10 gallon som maks dosis, hvis man doserer direkte i akvariet. Det skulle ikke påvirke bakteriefloraen i baljen. . .
Som sagt, mit indlæg var kun for at skabe lidt ligevægt i tråden :-)
Efter MoG's kommentar kunne jeg godt se at min første kommentar godt kunne misforstås :)

Det var som sådan heller ikke for at angribe dig, der skulle nok have været en smiley eller noget, med i det indlæg ;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af StarF »

Jeg har brugt det både med 10ml til 300l vand i døgnet til at bekæmpe dinoflagatter med, uden problemer og med succes.

Jeg har også brugt det uden for bajlen som sagt, til at behandle for alger på sten, eller på koraller, uden problemer.

Jeg har også brugt det til punkt behandle i akvariet, hvor der har været hydroiider eller alger, 5 ml i en spørjte med slukket pumper, alle gange med stor succes.

De gange jeg har haft behandlet koraller på sten, er børsteorme og andet krav også døde af det, efter noget tid. Jeg havde en stor sten, jeg behandle i en opløsning på 1 del 3% brintoverilte og 1 del saltvand, ud af den sten kom der en kæmpe Eunice orm. Så jeg tror bestemt det kan være effektivt og en mindre skånsom måde at bekæmpe f.eks. montipora spisende snegle, end at bade dem i kaliumpermanganat. De gange jeg bade montipora digi i sådan en blanding, mistede ikke farve, og efter nogle time ri akvariet igen, stod alle polypperne igen flot. Dengang jeg prøvede kaliumpermanganat, ligende montipora korallerne noget der var løgn i en månede efter.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hydrogenperoxid vs div alger

Indlæg af trine... »

Poul: Synes det er rigtigt positivt at du fremhæver, at der ikke findes noget mirakelmiddel(selvom akvarieindustrien hele tiden arbejder på at sælge os de seneste skud på stammen), men derfor skal der jo også være plads til at vi, der måske er lidt mere erfarne brugere, kan have en debat om et emne der fascinerer os og som bestemt kan være et gangbart alternativ, hvis brugt på den rette måde.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"