VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Alt for meget Magnesium
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2010
Alt for meget Magnesium
Hej alle.
Det startede med at jeg begyndte at køre magnesium over grotechs doseringsmaskine, for at gøre det hele nemmere. Startede så vidt jeg husker med 3 ml i døgnet. Det hele gik fint og jeg lå på ca. 1380. Efter en 2-3 måneder begyndte den at skyde i vejret og værdien af magnesium blev højere og højere til jeg ikke kunne måle den mere. Den er pt. lidt over 1500. Stoppede naturligvis med at dosere da den skød i vejret, og har ikke doseret siden starten af september.
Mit spørgsmål er så hvordan den stadig kan ligge så højt og ikke falder nu når jeg slet ikke doserer. Hvad kan være forklaringen? Er der nogle der har været ude for noget lignende?
Det startede med at jeg begyndte at køre magnesium over grotechs doseringsmaskine, for at gøre det hele nemmere. Startede så vidt jeg husker med 3 ml i døgnet. Det hele gik fint og jeg lå på ca. 1380. Efter en 2-3 måneder begyndte den at skyde i vejret og værdien af magnesium blev højere og højere til jeg ikke kunne måle den mere. Den er pt. lidt over 1500. Stoppede naturligvis med at dosere da den skød i vejret, og har ikke doseret siden starten af september.
Mit spørgsmål er så hvordan den stadig kan ligge så højt og ikke falder nu når jeg slet ikke doserer. Hvad kan være forklaringen? Er der nogle der har været ude for noget lignende?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Alt for meget Magnesium
Den falder i forbindelse med forbrug og i takt med at der "ledig" Ca til rådighed.
Du kan kigge på denne tråd.
Det har været oppe og vende tidligere.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=52699
Erik
Du kan kigge på denne tråd.
Det har været oppe og vende tidligere.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=52699
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Skal det forstås sådan, at man kan nedbringe sin Mg-måling ved at tilsætte Ca. ?
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Sådan forstår jeg det også. Det skal lige siges at jeg stadig doserer Ca. og KH.
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Jacobfisk herinde fik vist noget balling for et stykke tid siden,jallem skrev:Hej alle.
hvor der var Mg i Ca blandingen.
Prøv at søge på hans Tråd ,og se hvad han gjorde.
Det er selvfølgelig ikke sikkert ,det er det samme du døjer med.
Men du kan se hvad han gjorde for at sænke Mg igen.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
I princippet, så ja. Hvis en Ca er for lav, kan det være en hjælp at hæve den, da det vil give mere "tilgængelig" Ca.permadsen12 skrev:Skal det forstås sådan, at man kan nedbringe sin Mg-måling ved at tilsætte Ca. ?
Men hvis ens Ca ligger hvor den skal, er det ikke en farbar vej.
Trådstarter har i mine øjne gjort det rigtige i at stoppe tilsætningen af Mg.
Hvis der er et forbrug, så vil den falde med tiden.
Mht selve værdien, så har jeg også en Mg på 1500+ og det lader ikke til at genere korallerne.
Jeg prøver dog at få den ned, men det er ved vækst.
Jeg har en del store pladeMontier og der er også blevet føjet 4 store Tridachna muslinger til, så de skal nok tage fra.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Jeg håber virkelig ikke at jeg har fået en calcium med magnesium i, for så doserer jeg ca. 50 ml af det dagligt
Min Ca er en anelse for lav, så mon ikke jeg prøver at få den lidt op for at se om det udligner sig.

Min Ca er en anelse for lav, så mon ikke jeg prøver at få den lidt op for at se om det udligner sig.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hvorfor skulle du dog have fået Ca med Mg i?
Hvis du laver din Balling selv, så ved du jo om du har blandet det rigtigt, hvilket du formentlig har eller ...
Hvis du kører med Carstens væsker, så tror jeg ikke du skal være nervøs.
Jeg har ikke hørt at han skulle have lavet en "combi", men du kan da snildt spørge ham.
Så får du afklaret det.
Erik
Hvis du laver din Balling selv, så ved du jo om du har blandet det rigtigt, hvilket du formentlig har eller ...

Hvis du kører med Carstens væsker, så tror jeg ikke du skal være nervøs.
Jeg har ikke hørt at han skulle have lavet en "combi", men du kan da snildt spørge ham.
Så får du afklaret det.
Erik
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Jeg har mg 1500 plus - tilsætter ikke mg
Tilsætter kun ca og kh fra Carsten
Tilsætter kun ca og kh fra Carsten
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
jeg har fuldstændig samme " problem " at MG ikke bliver forbrugt ,,, har næsten ikke tilsat MG i den sidste måned til halvanden men cirka 200 ml hver dag af CA og KH , kører også med Carstens væsker .
vil spørge ham næste gang jeg er derinde .
hilsen Frank
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hvis du lige gider melde tilbage ville det være superFrank skrev:jeg har fuldstændig samme " problem " at MG ikke bliver forbrugt ,,, har næsten ikke tilsat MG i den sidste måned til halvanden men cirka 200 ml hver dag af CA og KH , kører også med Carstens væsker .
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
yes ,,, skal der ind inden for den næste uge , skal nok skrive her når jeg ved mere 

hilsen Frank
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
har tilfældigvis netop talt med Carsten pr tlf.
iflg. ham så optager koraller MG periodevis , og heller ikke i lige lange perioder , så det er ikke muligt at lave et mønster ell. lign
han har hørt om denne problematik mange gange , så det skulle være et helt normalt fænomen .
netop derfor er det også klogt at vi måler hyppigt .
iflg. ham så optager koraller MG periodevis , og heller ikke i lige lange perioder , så det er ikke muligt at lave et mønster ell. lign
han har hørt om denne problematik mange gange , så det skulle være et helt normalt fænomen .
hilsen Frank
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Men det er jo ikke skadeligt vel?
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Præcis som jeg tænkte - Thanks
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Lidtoff topic, men jeg ville bare rose dig for dit nye profilbillede Frank, er det Putte der har taget billedetFrank skrev:har tilfældigvis netop talt med Carsten pr tlf.

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium